Arkivbeständighet
Det där med arkivbeständighet är intressant.Jag fick min första kamera 1962, en Adox.Min första film hette Agfa CT 18, alltså en 50 ASA diafilm.
Min första bild föreställde en häst. Jag skannade nyligen in den. Färgerna var i stort fortfarande bra, så bra att skannerns ROC program fixade det i standardläget. Jag testade även några rullar av en film som hette Perutz, de bilderna var odugliga efter 10 år och hade troligen varit helt försvunna idag om de funnits kvar. Kodachrome är nog den diafilm som bäst klarat tidens tand. Labkopior från 60 och 70 tal visar Kodaks överlägsenhet även på den fronten medan många andra är på väg bort. Dagens Velvia 100F lär hålla i hundra år även i fuktig miljö. (enl Fujis labsimuleringar)
När det gäller gamla svartvita kopior som jag också skannat in så märks det en tydlig förbättring i kvaliten på studiobilder under åren 1910-1920.
När det gäller digitala media så vet vet/tror jag följande,
Filformaten kommer alltid att kunna läsas in.
Magnetisk lagring typ hårddisk måste förnyas regelbundet. De kan dessutom helt slås ut av elektromagnetiska störningar/pulser.
Mina disketter var till 80% oläsbara efter 10 år.
Min äldsta CD vars data varit till 100% felfria var 9 år.
Den nyaste med ett litet antal (2) oläsliga bildfiler på var 2 år.
Byte av lagringsmedia är inte större problem än att man ändå måste förnya.
Lika lite som man på 60 talet kunde veta vilka filmer som var njutbara 40-50 år senare, lika svårt är det idag att välja rätt media, min tumregel är DVD av god kvalitet och max 5 år, helst 2. Parallellt med externa hårddiskar.
En bedagad film går att restaurera i skannern eller photoshop, en digital bild med ett aldrig så litet fel är värdelös för alla utom möjligen specialisten med specialprogram och dito kompetens.
Jag sparar min digitala bilder på 2 externa hårdiskar samt en uppsättning DVD men jag upplever det som en stress att jag måste förnya alltsammans inom en viss om jag ska vara på säkra sidan. Jag känner många som redan blivit av med värdefulla bilder för att de inte mäktat med att sköta säkerhetskopieringen, ytterligare en stressfaktor i ett redan genomstressat samhälle.
Stress ja. Jag plåtar digitalt sedan 4 år men har tagit ett halvt steg tillbaka och kör lite analogt bredvid. Tjusningen med att ta hundratals bilder gratis framkallar också stress, man ska gå igenom och kassera, sånt tar tid. Teoretiskt ökar chansen för bilden med stort B med antalet exponeringar. Men den genomsnitsliga kvaliten sjunker gärna. Med en Velvia i kameran så tänker man först och trycker sen, jag kör dessutom helmanuellt och mekaniskt, ska man vara stofil så ska man vara det på riktigt. Man kan i alla fall inte skylla på elektroniken när det blir fel.
Drömmen är att köpa en fabriksny Nikon FM3a innan de försvinner från hyllorna men förnuftet säger stopp.8500:- kan man använda bättre? Eller kan man det? Tanken gnager.
Egentligen så borde man gå ut med ett enda litet minneskort och bara plåta i RAW.Kanske kvaliten skulle öka om man bara kunde ta tex 50 bilder som dessutom kräver efterarbete. Men vem gör så
när man kan stoppa i 4 Gb och hålla avtryckaren nere i bästa jpg.
Min största önskan vore ett nytt beständigt optiskt backupmedia där man med en omvänd skanner kunde göra fysiska kopior i microformat som lätt åter kunde digitaliseras vid behov.
Jag läste om de tankegångarna för några år sedan. Risken med digitalt är stor eftersom tekniken kräver underhåll.
Avslutningsvis så finns det utrymme för både digitalt och analogt även om de digitala bilderna hunnit i kapp de analoga på alla sätt utom dynamiskt omfång kanske, men det är väl bara en tidsfråga.
Jag tror att filmerna kommer att finnas kvar på hyllan min generation ut i alla fall (Född 1948)
Lite funderingar en solig söndagmorgon.