Calle Camp skrev:
"Industri använder sig av färdiga program för tillverkning, hela flödesprocessen sker genom färdiga program.
Hantverk är något då du själv får tänka till hur tillverkningen skall ske och hur det bästa flödet bör vara"
Japp, men jag anser, med stöd av Flusser, att det analoga fotografiet är sprunget ur ett program. Ett företag har designat en kamera, tillverkat film, papper, kemikalier, förstorningsapparat etc. Alltså ett program. En fotograf kan liknas med en maskinoperatör - han/hon följer kamerans apparatus - sprungen ur ett program.
Visst kan analogt fotografi liknas vid hantverk, men lika mycket anser jag att en fin utskrift från en digital fil kan liknas vid hantverk.
Fotografi och film, tekniska bilder, är format sprungna ur industrialiseringen. Samtidigt var fotografiet det första postindustriella objektet. (Föremålet i sig värdelöst.)
Jag kan inte riktigt förnimma orden, men läste om Duchamp och vad han ansåg om färdigtillverkade oljefärger (färg på tub) och hur detta inverkade på en målares möjlighet att hävda originalitet. Hans resonemang ledde också till urinoaren vi alla känner till.
Nils Bergqvist: Ett analogt fotografi är maskintillverkat. Toleranserna är inte i lika snäva som vid digitalt producerade bilder. Men en analog bild är fortfarande en industriell produkt.
Kanske pratar vi förbi varandra som Alf sade? Men väldigt få skulle köpa ett fotografi för hantverkets skull, digitalt eller analogt. Eller ens se det.