ANNONS
Annons

Varför analogt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Thury skrev:
Hej

Jag har börjat bli intresserad av att foto men jag har ett problem min (min pappas) kamera gick sönder och jag ska troligtvis köpa en ny snart.

Men jag vill ha en hyfsad bra systemkamera men dom börjar på 5000 :-.

Men vi har en del analoga kameror hemma men jag förstår inte riktigt hur att fungerar med analogt.

man sätter väl in vanlig film i den men det blir väl ganska dyrt i längden att framkalla alla bilder om man inte vet hur dom blir Eller kan man göra det själv ?

Ska man vänta några månader så att man kan köpa en ny systemkamera eller finns det något i det analoga.

Mvh Pontus :D

Pontus, vilka analoga kameror har du?
E

Erik Petersson skrev:
Pontus, förlåt att jag också kapar tråden nu.

Sharif borde känna sig hedrad över att fotograferas analogt. Det var analogt, va? )

För övrigt saknar man Carmen, och Söders Hjärta etc, etc när man bor utomlands.

350D, kanske därför han blev så upprörd?

Men det var en fin bild, men eftersom han inte gillade att bli plåtad lägger jag inte ut den.

tiq skrev:
350D, kanske därför han blev så upprörd?

Men det var en fin bild, men eftersom han inte gillade att bli plåtad lägger jag inte ut den.
Visade du honom den? Han kanske hade ändrat åsikt om du gjort det i så fall.

En del människor kanske inte tycker om att bli fotograferade eftersom de inte tycker att de blir bra på bild.

han fick faktiskt en print och jag tror att han blev lite glad.

sen kanske hans och min definition av vad ett bra porträtt är skiljer sig.

Nybörjare !!!

Hej

Ni måste komma ihåg att jag är väldig nybörjare och då kanske jag inte köper photoshop för 9000:- i första tag. Läs sammanhanget innan du svarar.

Mvh Pontus

Som tidigare sagts så verkar du ha spårat upp en utmärkt grunduppsättning prylar för ett rimligt pris. Nästa steg kan vara att kontakta en lokal fotoklubb. De kanske har ett mörkrum där någon kan visa dig grunderna, eller de kanske rentav håller studiecirklar i mörkrumsarbete. Här är en länk till en sida med fotoklubbar i Sverige, förhoppningsvis hittar du en bra klubb nära dig.
http://www.rsf-fotoklubbar.org/Klubbkontakt/Klubblankar.html

Lycka till

-- Magnus W

Analogt eller digitat.

Det värsta med digitala bilder är att datorn snabbt fylls med en massa"Jahablder) som ingen annan har tid att titta på.

Kör analogt och tänk lite på ljus och bildvinklar innan du knäpper av en av dina 36 bilder!

Lasse

Jag har massor av analoga "jaha"-bilder också. Man kan ju resonera så att det är lättare att slänga bilder på minneskortet än att klippa ur och slänga ur negpärmen. För att inte tala om min flyttkartong med snabblabbskopior med negativen på fel plats...

Jag har iofs fått och köpt film billigt av folk som fått över, och har tillgång till en C41-maskin, så min kostnad för analogt blir mycket överkomlig. Hade jag köpt Provia för 80 kronor rullen hade nog saken sett lite annorlunda ut. Men det finns väl fler sätt att disciplinera sig än bara att slippa bli fattig?

Anledningar till analogt för min del:

roliga och speciella kameror med speciella uttryck. Canon Dial, Mamiya RZ, Rolleicord, hålkameror, osv.

Hanterbarhet i vissa situationer. Planerar en längre resa till hösten och vacklar mellan digitalkamera och dubbla lagringsenheter eller en säck film och gammal filmsystemare. Känns lättare och säkrare på vissa sätt att köra film, särskilt om man är utan ström långa tider.

En sak att komma ihåg: en bild kan vara "jaha" idag, men "wow" imorgon.

T ex, man vet aldrig när man tar sista bilden på en god vän! Folk råkar ut för olyckor, och den där bilden man tog på festen kan bli ett kärt minne, trots kass ljus och dålig exponering. Kanske lite makabert exempel, men ni fattar vad jag menar. Om man chimpar på digitalen och raderar "dåliga" bilder, så kan man förlora viktiga minnen.

Jag kör fortfarande analogt när jag fotar svartvitt, filmen är enligt mig fortfarande bäst när det gäller S/V.

Sen får jag en anledning att lufta min gamla trogna Canon F-1'a, bara det är en anledning att fortsätta fota analogt, moderna digitalkameror i all ära, (äger en Nikon D200) men dom har inte den sköna robusta känslan som dom gamla mekaniska Pro-husen från -70 talet har.

Rolle

Du har rätt Raoul. Jag saknar min Nikon F90x,
den känslan har man tappat.Digitalt i all ära,
men det är lite för lätt att ta bilder man igentligen inte hade tagit tänkt.

Sedan undrar man hur länge det går,innan det kommer fram nya kamerasystem,med nya lagringsmöjligheter.

Men jag kan hålla med om att en "Jahabild" kan
en gång i världen bli värdefull.om någon hittar den i Datorn.

Men grundfrågan kvarstår:analoga objektiv till
digital kamera.Var ligger vinsten med det?

Lasse Munsö

Vad är ett analogt objektiv? Menar du manuellt fokuserat?

Alla objektiv är väl digitala egentligen, antingen på eller av (kameran alltså =)

De flesta manuellt fokuserade objektiven är bättre byggda och betydligt lättare att fokusera exakt tack vare dämpningen i fokusringen, något som är ännu viktigare med de dåliga mattskivor som sitter i moderna digitalkameror. Att plåta t.ex. makro med ett modernt af-objektiv kan vara en plåga om autofokusen jagar och fokusringen glider så fort man släpper den.

munsön skrev:
Men grundfrågan kvarstår:analoga objektiv till
digital kamera.Var ligger vinsten med det?

Lasse Munsö

känslan bland annat. Bra byggda manuella objektiv är härliga att fota med. Det ökar fotoglädjen helt enkelt.

munsön skrev:
Du har rätt Raoul. Jag saknar min Nikon F90x,
den känslan har man tappat.
Lasse Munsö

Passa på och köp en gamal Nikon F, F2, F2a eller liknande innan dom rusar upp i pris, det kommer troligen bli högt samlarvärde på gamla fina Pro-kameror i framtiden, men än så länge går det fortfarande att göra fynd på Amerikanska e-bay, bara att äga en sådan klenod är en härlig nostalgisk känsla, se det som en investering för det kommer aldrig att tillverkas liknande kameror igen.

Rolle

D2x skrev:
Passa på och köp en gamal Nikon F, F2, F2a eller liknande innan dom rusar upp i pris, det kommer troligen bli högt samlarvärde på gamla fina Pro-kameror i framtiden, men än så länge går det fortfarande att göra fynd på Amerikanska e-bay, bara att äga en sådan klenod är en härlig nostalgisk känsla, se det som en investering för det kommer aldrig att tillverkas liknande kameror igen.

Rolle

Finner det föga sannolikt dessa modeller skulle stiga i pris, förutom om dessa besitter speciella utföranden såsom guldplättering (http://www.mir.com.my/rb/photograph...iu/cameras/nikonf/fbody/NikonF_Gold/index.htm)
eller liknande..

/ E

Herre jösses. Jag skulle inte skaffa en dylik vederstyggelse om jag så fick betalt för det.

Men det här med svartvitt...trots att jag började min bana i svartvitt mörkrum, så tycker jag nästan svartvitt är digitalteknikens styrka. Trots sämre omfång osv. Hänger säkert på kopieringteknik iofs. Jag är glad att kunna mecka med färgfiltrering i efterhand.

På frågan om "analoga" objektiv, eller manuella eller vad som menas, så ställer jag motfrågan: varför AF? Hittills har jag nästan hindrats mer än hjälpts av autofokus. Varför inte snittbild och bra fokusring undrar jag.

MattiasL skrev:
På frågan om "analoga" objektiv, eller manuella eller vad som menas, så ställer jag motfrågan: varför AF? Hittills har jag nästan hindrats mer än hjälpts av autofokus. Varför inte snittbild och bra fokusring undrar jag.

Det är smidigt och snabbt och oftast säkert med AF. Dock finns det stunder då jag blir extremt trött på autofokus, AF:en börjar jaga från ena ändläget till det andra och de stunderna känns ibland som att de är lite för många.
Jag har därför gått över till att använda manuella objektiv och det har funkat bra, särskilt trevligt är det med Nikon 35/2 som har så fin oskärpa att det inte är så noga om motivet är 100% skarpt eller inte.
Jag skulle dock inte vilja vara utan AF med zoomobjektiv, hade blivit för mycket att tänka på.

Snittbild är jag inte helt 100 till. Så fort det blir mörkt så funkar den inte längre och för att hitta skärpan måste man föra det man vill ha skarpt till mitten av bilden. Då tycker jag bättre om att använda en autofokuskamera utan snittbild men med fokusindikeringshjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar