Annons

Varför analogt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja Pontus att du har bäddat för ytterligare en digitalt VS analogt är klart.

Det finns positivt & negativt med båda delar.

Men om du nu har datorer och backup-system så anser jag nog att det digitala är att föredra för dig. Responsen är såpass mycket snabbare i det digitala arbetssättet.

För egen del är det digitala för dyrt och jag har redan grejer och brinner för den svartvita bilden.

Men för att testa så är det bara att köpa en vettig film och få den framkallad (av vettigt lab). Leta upp en fotoklubb som har prylar & kan ge dig en introduktion i mörkrumsarbetet om du känner för det.

I ditt läge hade jag lagt pengarna på en begagnad dslr.
Nu skrev du inte vad det var för gammal kamera men kanske du kan använda optiken på en modern dslr.
 
Jag kan inte under några omständigheter rekommendera en digital SLR för 5000 kr, ny eller beggad. Det är inte en speciellt bra kamera, särskilt inte om man jämför med vad man får för analog kamera för en tusenlapp eller två.

Om man har 16000 kr till en D200, då kanske.

Detta är min åsikt och mina erfarenheter av digitala kameror, vilka jag arbetar med varje dag, på ett sätt eller annat.

PS. Köp INTE en begagnad D70!
 
Shit. Då måste jag nog sälja min 350D, jag menar, om den inte är nått att ha, och man inte kan ta bra kort med den. Duger en 5D eller måste jag köpa en mkII?
 
Erik Schalin skrev:
Jag har sett bättre argumentation, även från dig Henning...

"Även" från mig? Menar du att jag ofta argumenterar dåligt? ;-)

Jag behöver inte argumentera. Jag tycker, och erfar, att DSLR i den prisklassen är kass. Min D70 är kass. Den kostade 11500!

Vad ni andra tycker är er ensak. :)
 
tiq skrev:
Shit. Då måste jag nog sälja min 350D, jag menar, om den inte är nått att ha, och man inte kan ta bra kort med den. Duger en 5D eller måste jag köpa en mkII?

Jag vet inte vad som duger för dig. Men jag påstår att en beggad F90X är ett bättre köp än en beggad D70 eller 350D.

Om man har 35000 till en 5D så är det ju fantastiskt. Det är en mycket bra kamera, utan tvekan. Personligen så tycker jag bättre om "looken" från 5D än 1Ds MII. Men det har ju mycket med fotografen att göra.
 
kan inte du kränga din d70 som du inte gillar alls till pontus, när han har hunnit spara lite till?


Du blir av med en bit skräp, han får en bra kamera.

pengarna kan gå till en hasselblad original putsduk och kanske ett objektivskydd.
 
tiq skrev:
kan inte du kränga din d70 som du inte gillar alls till pontus, när han har hunnit spara lite till?


Du blir av med en bit skräp, han får en bra kamera.

pengarna kan gå till en hasselblad original putsduk och kanske ett objektivskydd.

Vad spydig du är. Tycker du ska lägga ner den attityden. Jag har inte hackat på dig, och jag har ingen anledning att bli hackad på.
 
Denna rubrik har blivit en stort samtalsämne

Tackar för alla svar förstår typ hälften av vad ni säger men skit samma.

kollat runt lite nu och jag har sett att man får en ganska bra grund i framkallningsutrustning för Ca: 500.

Är detta något för mig tror ni http://www.tradera.com/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_38547513 Bor östergötland så ingen frakt blir det ju inte.

Kom ihåg att jag har inte jobbat med Analogt eller framkallning förut och snacka inte ett språk eller termer som jag inte förstår.

Som t.ex när ni listar upp alla kameror som jag inte ska köpa begangnad och så.

Mvh Pontus
 
tja, jo, jag kanske var lite spydig. Jag ber om ursäkt.

Men jag blir lite irriterad över attityden att d70 är kass, när budgeten som diskuteras är 5000 eller mindre. Då finns det lixom inte med några d200 eller 5d på skalan att köpa som förstakamera. Eller några bladare. Det finns pappas gamla analoga eller en beggad instegsdigitalare.


D70 är inte kass. Du är den förste jag stött på som dissar sin d70.
 
Sorry pontus att jag kapade din tråd.

det där ser ju ut som ett jättebra nybörjarpaket. Ser inte riktigt vad det är för förstoringsapparater, men ena har ju färghjul, perfekt för multigrade-papper.

det enda som saknas är ett par petflaskor till framkallare, och ett klädstreck att hänga upp bilderna på. och en mörkt rum med rinnande vatten där ingen kommer kissnödigt inspringade och förstör.


vad jag verkligen rekommenderar är att du hittar nån som kan vara med och visa hur man gör några gånger, det är nog ganska jobbigt att få klarhet i hela processen genom att läsa sig till den.

Lycka Till!
 
Jag har ju kommit med analoga alternativ som jag tycker är bättre än D70. Bl a F90X. Jag har tagit många fina bilder med den. Eller kanske en Olympus OM1? Bra kamera det med.

Jag tycker på 100% allvar att D70 inte kan mäta sig med t ex F90X, helt enkelt pga det usla dynamiska omfånget, den pyttelilla sökaren och i mitt fall den strulande elektroniken. Den enda jag använder den till är att plåta saker för annonser.

De resultat jag sett av DSLRer i konsumentklassen besviker. Jag tycker de kostar för mycket och levererar för lite.

Mattias Lundblad (här på FS) kör ju mycket med en D200 och får mycket fina reslutat. Men jag vet också att han är mycket duktig i PS, och dessutom plåtar mycket analogt samtidigt. Allt sitter självklart inte i kameran, utan i fotografen.

Bottom line från mig kvarstår. Köp analogt, det är billigt och bra.

Pontus, prylarna i annonsen är helt OK! Om du vill få en rivstart med mörkrumsarbetet är det en god idé att leta upp en lokal fotoklubb och lära dig lite. Det finns också bra böcker (t ex "Svarvitt fotografi") att läsa i ämnet.
 
Re: Denna rubrik har blivit en stort samtalsämne

Thury skrev:
Tackar för alla svar förstår typ hälften av vad ni säger men skit samma.

kollat runt lite nu och jag har sett att man får en ganska bra grund i framkallningsutrustning för Ca: 500.

Är detta något för mig tror ni http://www.tradera.com/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_38547513 Bor östergötland så ingen frakt blir det ju inte.

Kom ihåg att jag har inte jobbat med Analogt eller framkallning förut och snacka inte ett språk eller termer som jag inte förstår.

Som t.ex när ni listar upp alla kameror som jag inte ska köpa begangnad och så.

Mvh Pontus

Pontus!
Den bästa sajten för analogt foto heter www.apug.org. Den är på engelska och folk är hjälpsamma. Där bor alla analogstofiler, och de gör för övrigt förbannat vackra foton.

Så kör nu ett par rullar svartvitt genom kameran. Men tänk på att det finns olika sorters svartvit film. Det finns traditionell, som du använder utrustningen från Östergötland till, och så finns det film som framkallas i C-41 process. Den måste du lämna in till ett fotolabb (det är samma process som vanligt negativt färgfoto för övrigt). En bra film att börja med är den vanliga traditionella Kodak Tri-x.

Till alla andra!
Sluta inte bråka nu, jag har bullat upp med chips och öl! Det här är ju riktigt underhållande! :)

E
 
Senast ändrad:
Tänkte ta ölen på carmen istället. Kanske finns det wifi där?


Tänkte först skicka ut lite slagskott, men jag låter någon annan ta över den digitala riddarmanteln i korståget..
 
Åååh,min (mormors) instamatic, den har jag bara tagit någon rulle med, men minoltan är fin.

Senast jag tog kort på Carmen blev det ett fasligt liv på shariff (men jag fick en fin bild på honom) så jag vet inte om jag vågar plåta där igen

http://susning.nu/Carmen#2


(oj, minoltan var inte uppskriven i listan :-( får göra det sen)
 
Pontus, förlåt att jag också kapar tråden nu.

Sharif borde känna sig hedrad över att fotograferas analogt. Det var analogt, va? )

För övrigt saknar man Carmen, och Söders Hjärta etc, etc när man bor utomlands.
 
tiq skrev:
Kanske eftersom en tusenlapp är 20% av den efterlängtade beggade digitalkameran med kitglugg å minneskort?

och sen en låda multigradepapper, framkallare å fix och ett par tri-x så är man uppe i en tusenlapp till.

Tja..

Ska du få ut dina digital bilder på papper så kostar det en slant hur du än vänder på det...

Ska man ha vettigt digitalt mörkrum så kostar det en slant. Även om man redan har dator så måste man köpa till en del för att det ska rulla bra.

Räknar lite på vad jag själv har lagt extra på digitala mörkrummet som jag har byggt upp hemma...

Photoshop 9000kr/3000kr
Kalibrator till monitorn 3000kr
Färgskrivare 3000kr
2GB extra intern minne 2000kr
Ny monitor 4300kr (IPS panel)
Hårdiskar (förbruknings matrial)
Bättre dator......
Bläckpatroner (Canon)
fotopapper till skrivaren....

// Fredrik
 
Thury skrev:


En rulle kostar väl runt 50 :- och framkallning lite över 100:-. Alltså 150 Exkl. förstoringar mm.


Hej Pontus

Man kan lätt hamna i prylhysterin och jag råder dig att köpa enkel utrusning till en början och känn in ditt behov och ditt intresse innan du köper dyrare saker.

Därför råder jag dom flesta att börja med analogt för det är snorbilligt med utrusning.

Lägg sedan resten av pengarna på en hederlig analog SV grundkurs och ha kul och träffa andra som är fotointreserade. Lär dig grundera och sen kan du själv avgöra hur du vill gå vidare.

Film köper jag nästan alltid på web butuker och sparar rätt mycket pengar på det gämfört vad del butiker tar.

Det ska vara kul att plåta :)

// Fredrik
 
"Lägg sedan resten av pengarna på en hederlig analog SV grundkurs och ha kul och träffa andra som är fotointreserade. Lär dig grundera och sen kan du själv avgöra hur du vill gå vidare."

Det du skriver här är mycket bra Fredrik! Jag tycker att min fotoutbildning på gymnasiet (över 400 timmar!) var en fantastisk introduktion till det fotografiska hantverket.

Jag tror faktiskt att långsamheten och väntan i den analoga svartvita processen är till fördel för lärandet. Det är inte alltid bra att få svar direkt. Jag tycker fortfarande om att vänta på att bilderna blir klara.

Sen är det ju så att den svartvita analoga processen är grunden till all fotografi, analogt och digitalt. Det är fysik och kemi, egentligen. Att få lite koll på den delen av fotograferandet är sedan direkt applicerbart oavsett vilka tekniker man använder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.