Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är fullframe så bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
AFE skrev:
Jag kör min 300/2,8 på full öppning för det mesta, och för att få motsvarande skärpedjup med aps-c krävs då 200/2,0.

Då får var och en fråga sig om skillnaden i skärpedjup mellan 2,8 och 2,0 är värd 30.000 och svarar en stor majoritet ja på det är nog aps-c storlekens framtid i fara ;)
 
papi skrev:
Då får var och en fråga sig om skillnaden i skärpedjup mellan 2,8 och 2,0 är värd 30.000 och svarar en stor majoritet ja på det är nog aps-c storlekens framtid i fara ;)

Ja, självklart är det en kostnadsfråga. Min 300/2,8, som är en Nikkor, betalade jag 7500:- för.

Det jag menade är att det inte går att jämföra rakt av :)
 
papi skrev:
Då får var och en fråga sig om skillnaden i skärpedjup mellan 2,8 och 2,0 är värd 30.000 och svarar en stor majoritet ja på det är nog aps-c storlekens framtid i fara ;)

Det finns ingen optimal lösning. För en del resultatet överordnat priset och för de flesta är det tvärt om. Därför krävs ett brett utbud av kameror och objektiv.

Fast om vi skulle sluta med att försöka övertygade varandra om den ultimata lösningen så skulle det inte bli så mycket debatterande på FS.

Jag gillar Eos 5D, men nån som plåtar bilsport tycker nog att den suger...
 
AFE skrev:
Ja, ett 200/2,8 ger ungefär samma bildutsnitt, men ett längre skärpedjup tack vare den kortare brännvidden. Jag kör min 300/2,8 på full öppning för det mesta, och för att få motsvarande skärpedjup med aps-c krävs då 200/2,0. Canon har för närvarande inte någon sådan glugg i sortimentet.
Jepp, i den änden är det ju bra. Men åt vidvinkelhållet är det en annan sak.

Jag tycker vidvinkel med kort skärpedjup kan vara kul ibland, men inget jag använder dagligen direkt :) Min Sigma 20/1,8 fungerar utmärkt på min 5D om man bländar ner den lite, och i nödfall även på stora öppningar. Nackdelen med den är den extremt slöa autofokusen (så jag kör den alltid manuellt).
För mig är det inte skärpedjupet som är det viktiga, utan ljusstyrkan. Jag skulle hemskt gärna ha en kort vidvinkel med stor ljusstyrka. Det är bara att glömma för APS-C, men till en 5D hade ett Sigma 20/1,8 suttit som en smäck.
Samma sak gäller mitt enda objektiv nu; Sigma 24/1,8, som hade motsvarat 35/2 eller nåt sånt på FF, som ju är en nätt liten sak. Vidare till normal, så hade ett 50/1,8 gjort jobbet av ett 30/1,4. Jag ser nästan bara fördelar när det gäller vidvinklar alltså, utom möjligen kantskärpan, men sånt bryr jag mig inte om.

Attans att man inte är lite rikare;-)
 
Makten skrev:
Jepp, i den änden är det ju bra. Men åt vidvinkelhållet är det en annan sak.

Möjligen då med undantag för det större skärpedjupet i vidvinkelläget där det kanske tom kan uppfattas som en fördel bland en del fotografer...
 
papi skrev:
Möjligen då med undantag för det större skärpedjupet i vidvinkelläget där det kanske tom kan uppfattas som en fördel bland en del fotografer...
Tja, jag får känslan av att de som vill ha stort skärpedjup och bra kantskärpa, till exempel vid arkitekturfotografering, inte har något emot låg ljusstyrka heller, så då funkar ju APS bra.

Det där med priset är intressant också. Om jag skulle köpa ett räsersystem med några ljusstarka gluggar så skulle slutsumman helt klart bli högre för en 30D än för en 5D med lämpliga objektiv för mina syften. Särskilt med tanke på att jag inte har nåt alls emot tredjepartstillverkarna. Jag är rätt ointresserad av snabb AF till exempel, så USM vore rätt ointressant.
 
Som gammal Canon 1Ds ägare kan jag bekräfta att EF 35/1,4 är i en egen klass bland deras ibland medelmottiga vidvinklar. Skärpan är helt jämnförbar med 50/1,4 och konstruktionen är av bästa "Canon L" klass.

För den som gillar klassisk dokumentärfotografi i befintligt ljus så är EF 35/1,4 helt perfekt.
 
Får kanske bli en 35/1.4

elmqvist skrev:
Som gammal Canon 1Ds ägare kan jag bekräfta att EF 35/1,4 är i en egen klass bland deras ibland medelmottiga vidvinklar. Skärpan är helt jämnförbar med 50/1,4 och konstruktionen är av bästa "Canon L" klass.

För den som gillar klassisk dokumentärfotografi i befintligt ljus så är EF 35/1,4 helt perfekt.

Tack för ett önskat svar! Körde på 1Ds tidigare så jag vet hur den uppträder. Känns onekligen lockande. Förr i (film)tidens 80-tal var ju en 35:a på ena huset och en 85:a eller 105:a på det andra det jag använde mest. En 5D o 35/1.4. Tja, måste ju prova efter att ha läst ditt inlägg.
Hälsn/LA
 
Jo,jag är inne på samma spår. Kanske skulle jag helst vilja använda 35mm 1,4 till en 1D M II N med eftersom bildutsnittet blir 45mm står jag liten kluven eftersom det inte blir brännvidden man helst skulle vilja använda.
Detta har varit mitt dilemma i flertalet månader men nu närmar sig min obligatoriska vinter-resa och inom 4veckor måste man ha bestämt sig.
Har läst om eventuella uppgraderingar gällande 5D....men det är väl inget som är säkert. Önskade 6-8bilder/sek,tex.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Jo,jag är inne på samma spår. Kanske skulle jag helst vilja använda 35mm 1,4 till en 1D M II N med eftersom bildutsnittet blir 45mm står jag liten kluven eftersom det inte blir brännvidden man helst skulle vilja använda.
Detta har varit mitt dilemma i flertalet månader men nu närmar sig min obligatoriska vinter-resa och inom 4veckor måste man ha bestämt sig.
Har läst om eventuella uppgraderingar gällande 5D....men det är väl inget som är säkert. Önskade 6-8bilder/sek,tex.
Mvh Thomas

Jag har ett lite udda förslag till dig, grundad på egen erfarenhet. Har ett Sigma 15-30/3.5-4.5 EX Asperical DG som är extremt skarpt (vet inte om det är ett lyckat ex). På min 5D syns ju självklart kantskärpeförlust vid 15 mm. Däremot är det riktigt bra på min 1DMkII där den ju motsvarar 19,5-39 mm.

Fördelar: Relativt billig, bra mekaniskt. Fast motljusskydd i metall.
Nackdelar: Lite slö AF

Men du kanske är ute efter ljusstyrkan och där är den ju inte så mycket att skriva hem om när det närmar sig 30mm-läget?
 
Lennart.
Tack för tipset men det är ljusstyrkan framför allt som jag ute efter och sedan vill jag inte använda zoom mera då jag ute efter en viss jämnhet bildmässigt. Sedan tror jag inte att zoom-objektiven som finns idag med kanske något undantag är direkt anpassade till FF om det nu blir en 5D ändå till slut.
Mvh Thomas
 
Satsa på fast glugg, Thomas!

solvargen skrev:
Lennart.
Tack för tipset men det är ljusstyrkan framför allt som jag ute efter och sedan vill jag inte använda zoom mera då jag ute efter en viss jämnhet bildmässigt. Sedan tror jag inte att zoom-objektiven som finns idag med kanske något undantag är direkt anpassade till FF om det nu blir en 5D ändå till slut.
Mvh Thomas

Nej, det var väl nästan det jag trodde. En 5D käver sin tribut av optiken. Ska den dessutom vara ljusstark så har jag bara hittat en zoom med vidvinkelläge som är relativt okej vid 24mm: EF 24-70/2.8L usm ihop med 5D vid full öppning. OBS jag skrev relativt. Handlar det om motiv där kantskärpan är kritisk så är inte 24-70 helt ok heller. Därför borde ju 35/1.4 L vara ett bra val om man inte behöver mer vidvinkel.
Däremot anser jag 5D vara en jäkligt bra kamera och jag bytte faktiskt min 1Ds mot en sådan och ångrar det absolut inte. 5D i kombination med 1DMkII täcker mina behov perfekt idag (och som jag kan se det ett bra stycke framöver).

Min "pixeljakt" slutar nånstans i området mellan 8 och 13mp. Det ska till mycket övertygande argument för att jag ska skifta kamerahus på länge nu.

Tack för trevlig diskussion/LA
 
Re: Satsa på fast glugg, Thomas!

Photocon skrev:
5D i kombination med 1DMkII täcker mina behov perfekt idag (och som jag kan se det ett bra stycke framöver).

Min "pixeljakt" slutar nånstans i området mellan 8 och 13mp. Det ska till mycket övertygande argument för att jag ska skifta kamerahus på länge nu.

Samma här! :) Bättre att köpa gluggar.
 
Vid det här laget (typ 350D/20D och nyare) tror jag att för dom allra flesta så gör bättre objektiv större skillnad än fler pixlar.
 
Jo,tycks vara eniga fotovänner på fotosidan....pixeljakten är i det närmaste över....iallafall för ett tag(kanske fram till photokina och några veckor till!!!)
Finns en del medlemmar som antydigt att en eventuell uppgradering av 5D skulle vara på G. Har svårt att tänka mig några större förändringar och om det nu ändå skulle vara så...vilka förändringar skulle det vara tror ni?? Tack själv Lennart....har du börjat leta efter 35:an?
MVH Thomas
 
Det beror ju lite på vad man fotograferar. Jag uppskattar bättre AF, fler bilder per sekund, väderskydd och andra egenskaper, det är viktigare än fler pixlar. Så visst finns det utrymme för förbättringar. En sak till, dammborttagare t.ex. finns ju redan i 400D.
 
Hej Anders. Refererar du med anledning av 5D och eventuella förbättringar så håller jag med att det vore mycket välkommet.
Samtidigt skall man inte glömma att en eventuell uppgraderad 5D kommer bli likt 1D mark II N till skillnad av tyngden,fler pixlar och 1,3crop.
Hhum...undra om man då inte lägger ner 1D Mark II N??
Mvh Thomas
 
1D-serien ska väl förmodligen knuffas uppåt också, med fler pixlar osv...

Jag tror dock inget av detta händer i år.
 
Re: Re: Re: Re: Varför är fullframe så bra?

desktopmental skrev:
Nej.

FF = Fullformat = när sensorn täcker hela ytan som OBJEKTIVET är avsett för, inget annat.
(Detta har inget med begreppen "småbild", "mellanformat", "storformat", etc, att göra)

Sätter du t ex ett Canon EF-S -objektiv på en 30D så ÄR det faktiskt fullformat!
Eftersom sensorn täcker hela ytan som objektivet är avsett för.
Har du däremot ett Canon EF -objektiv på samma kamerahus så är det INTE fullformat!

Så samma kamerahus kan alltså egentligen vara fullformat eller croppat beroende på objektivet som sitter monterat för ögonblicket, och inget annat.

Nu verkar begreppet "FF" istället ha fått betydelsen "sensor som täcker hela ytan som NÅGOT objektiv för kameran kan täcka".
Lite olycklig hus-fixering tycker jag. Varför inte använda begreppet FF för kombinationen objektiv och hus, istället för bara hus, vilket jag tycker är tämligen fånigt.

Eller kalla det för vad det är... 135- format, 24x36 eller småbildsformat som man sa förr. Begreppet "fullformat" hör väl hemma hos pojkarna med bakstycken som har bra mycket större sensorer än 24x36.

/K
 
Svar 35-jakt

solvargen skrev:
Jo,tycks vara eniga fotovänner på fotosidan....pixeljakten är i det närmaste över....iallafall för ett tag(kanske fram till photokina och några veckor till!!!)
Finns en del medlemmar som antydigt att en eventuell uppgradering av 5D skulle vara på G. Har svårt att tänka mig några större förändringar och om det nu ändå skulle vara så...vilka förändringar skulle det vara tror ni?? Tack själv Lennart....har du börjat leta efter 35:an?
MVH Thomas

Jo minsann, Thomas. Åker till Sthlm torsdag. En gammal kollega som jag inte träffat på så länge att jag glömt att han fanns har ett som jag ska testa. Sen riskerar det väl att bli viss ojämnhet i min balansräkning/resultaträkning om det är bra. Tack så länge!/LA
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.