ANNONS
Annons

Varannan bild överexponerad

Produkter
(logga in för att koppla)
Har den senaste tiden fotat med fast bländare och rörlig slutare, dvs på Av. Detta fungerade utmärkt och jag fick snygga bilder - fram tills idag.

Varannan bild står på +1 i exponeringen, och den ska stå på -. Jag ser på skärmen att både 0 och +1 har markeringar på sig, så det kan ju förklara det hela, men jag vill inte ha det stå. För när jag ställer in och ska ändra så står den att den är på 0, bara.
Detta är när jag fotat sportfoto, alltså väldigt många bilder samtidigt, och inte ett enda undantag har det varit så, varannan bild är alltså överexponerad. Jag har inte ändrat några inställningar (medvetet) och har aldrig haft detta problem tidigare. Detta hade varit mycket enklare om varje bild togs med tre exponeringar, men nu får jag istället mörka ner hälften av dem först för att sedan redigera alla 3764 bilder tillsammans....

Vilken inställningar har jag ovetandes kommit när och hur ändrar jag tillbaka det, tack?!
 
Jag vet inte heller vad det kan heta på Pentax, men det är garanterat det som är felet.

I manualen kan det står under gaffling/bracketing skulle jag tro.
 
Ah såg det sen :)
Det ska finnas något som heter "extended bracketing", därunder kan man välja vidare alternativt "off" vad jag snabbt funnit vid en googling iaf.
 

Bilagor

  • K-5_Extended-bracketing.jpg
    K-5_Extended-bracketing.jpg
    42.6 KB · Visningar: 334
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.