Annons

Var tog du bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Jag råkade ut för något som fick mig att fundera.
Under helgen har jag haft besök av vänner som jag sällan träffar. De satt och bläddrade i ett av mina fotoalbum när en av dem plötsligt skrek: Var har du tagit den här bilden?
Han hade fått syn på en person som han kände igen, och som han gärna ville få kontakt med. Tyvärr kunde jag bara säga vilket år bilden var tagen, men inte riktigt var.

Hur bra koll har ni andra på era bilder -speciellt de gamla? Jag har väl någon gång trott att jag inte behöver skriva upp något om mina bilder, men det var ju fel visade det sig.

Jag sparar alltid bilderna i anslutning till datum och gärna info om plats/person också.

Litar inte fem öre på mitt minne, speciellt datum och namn faller lätt bort.

Jag använder organizern i photoshop elements som förutom fungerande versionshantering ger mig möjlighet att tagga upp alla bilder. Alla mina bilder har:

-Namn på alla personer på bilden (som jag känner till)

-Plats bilden togs. (Här kan det räcka med Grekland på en semester men Södermalm, Askim etc för 'hemma'bilder)

-Händelse, ex Nyår, Midsommar, Födelsedag, Dop, Bröllop.

Jag slarvade med information om mina tidiga bilder. Alla bilder blir gamla förr eller senare och minnet är alltid för kort.

Jag skriver upp datum och plats på negativfickorna. Sedan sparar jag även information om personer, datum, plats och sökord i bildfilen.

När det gäller mina nuvarande bilder så sparas dom i mappar som med namn som tex Beddinge 2005-11-12. Då har jag plats och datum.

Mina äldre dia ligger i magasin, där varje magasin har fått namn med som talar om vad det är och vad bilderna är tagna, dock inte år eller datum.

Mina Neg-bilder ligger i några kassar hemma hos farsan och dom har jag inte sett på sen jag började plåta Dia så där har jag ingen koll alls.

Greven

Jag har ganska bra koll på var.. men inte när ;)
Fast det har man ju hjälp med nuförtiden.. Med dia vet jag.. mellan 2000-2003 ;)

ANNONS