Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var på produktmöte hos Sony idag : )

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Hej!

När jag inte är på min fotopraktik hos en porträttfotograf så jobbar jag extra inne på Japanphoto i Köpenhamn.
Och idag var vi hos Sony danmark för lite god mat och en genomgång av nya och gammla kameror, objektiv med mera, tillsammans med en massa andra kamerabutiksfolk.

En stor del av kvällen gick åt att gå igenom A700´an och alla dess funktioner.
Men efter det så pressenterade dom A200´an och en snabb genomgång av den.

Därefter var det ut och gå runt mellan lite olika workshops, bla en station med macro och macroblixt, en med modellfoto och studioblixtar, en där dom bara visade upp bilder på en stooooooooor bravia tv (moderna tiders diavisning he he)
Och så ett långt bord med ett par 700´or och 200´or, självklart med vertikalgrepp på alla.

Måste säga att jag blev glatt överaskad av 200´an, även om dom nog kapat lite på den rent storleksmässigt mot 100´an (ytterst lite säkert) så kändes den väldigt skön att hålla, deffentivt ett uppsving med ett "in-house" vertikalgrepp till den.
Enda nackdelen med 200´ans vertikalgrepp är att luckan inte glider in i greppet ala 7D/700 utan du får ta av den som på en del andra kameror och fösta den längs batteristammen som gåt upp i greppet.
Men som vanligt gentemot andra grepp från konkurenterna så är där ju inget snack om vem som leder, speciellt med en skärm som anpassar sig när man vinklar och kör tex proträtt. ; )

(kan verkligen inte fatta att ingen annan har samma grepp och skrämfunktion lol)

Den var även lite säkrare/snabbare på focusen gentemot 100´an, men ågot annat vore väl konstigt ha ha.

Bland objektiven vi kunde leka med fanns nog allt utom 300/2,8 och 500/8

Största "porrupplevelsen" var nog inte modellerna på modellfotot utan Zeiss 24-70/2,8, den kändes precis så sm ni tror den käns......väldigt ZEISS ha ha, så nu fattas ju bara det "riktiga" huset hi hi

35/1,4 G kändes fin den med, däremot var jag inte förtjust i "gummiringen" de har på några av objektiven gämfört med den räfflade standard ringen dom har på de flesta.
Visserligen lite bättre grepp när man focuserar manuellt, men det känns som gummit kan bli gammalt/slitet fortare än plasträfflorna.

Den nya blixten HVL42 eller vad den nu heter lyste dock med sin frånvaro, de nämde inte heller den i genomgången av 200´an.
Dock var där både ringblixt och den andra macroblixten....den med två små huvuden.

Efter att vi lekt av oss var där frågesport om produkterna, och första pappret med svar tillhör en kollega, han kommer så upp och får välja en ruta....bakom den gömmer sig....en 200´a, han blev super glad.....dock kommer han nog sälja den för att få hjälp till en D300 ha ha.
De andra vann, 10/15 fotoprinter, sony W55 kompakt, samt nya walkman.

Efter det avslutade dom med att säga att innan juni eller om dom sa juli kommer det fler kameror och objektiv och tillbehör, och då kommer dom ha konkurenskraftiga saker i alla segment.
Så då vore det väl f.n om inte Zeiss 24-70/2,8 får sitt hus ; )

Ha det bra.

J
 
Sony har varit en besvikelse på marknaden

När Sony tog över Minolta kamera division så trodde jag att det skulle bli lite prispress men det har inte blivit så utan Sony tror att att dom är ett kvalitets märke på kameror och prissätter där efter. Problemet är att Sony inte är ett kvalitets märke på system kamera segmentet utan det finns klart starkare spelare på det segmentet än Sony.

Tja. Full HD är 1080p och det blir ungefär 2mpixel i upplösning när man visar bilderna. Men det går alltid att lura ögat med att lägga på skärpa.
 
Ascona75 skrev:
Därefter var det ut och gå runt mellan lite olika workshops, bla en station med macro och macroblixt, en med modellfoto och studioblixtar,
Och så ett långt bord med ett par 700´or och 200´or, självklart med vertikalgrepp på alla.
Skoj att höra att Sony riktar de här satsningarna mot etablera fotohandlare och inte enbart pushar ut produkterna genom Sony Center och elektronikkedjor.

Hur anslöt man A200an till studioblixtutlösarna? Sonys proprietära blixtsko är ju en sak de behöver ta itu med om deras proffsmodeller ska få ett bra mottagande av studiofotografer. Jag använder ju själv en billig e-bay blixtskoadapter (en kopia av en Minoltapryl faktiskt) till min A700 och det skulle vara intressant att veta om Sony har någon märkespryl i pipen som motsvarar den (kameran har iofs blixtsynk, men adaptern krävs för att fästa radiotriggern i blixtskon).

Zeisszoomen känns mycket intressant på ett storsensorhus, men tycker 16 - 80 passar bättre på APS-C kamera i studion.

fredrikru skrev:
Problemet är att Sony inte är ett kvalitets märke på system kamera segmentet utan det finns klart starkare spelare på det segmentet än Sony.
Sony är inte ett etablerat systemkameramärke, men löjligt att säga att de inte skulle vara ett kvalitetsmärke. Det finns t.ex. flera rapporter om exemplarisk Sonyservice (jag har själv erfarenheter av det) medan däremot t.ex. Canon har bytt serviceverkstad två ggr på senaste åren pga att grund av att kunderna gått i taket på grund efter inkompetent bemötande, är det kvalitet? Hur tror du förresten man bygger ett kvalitetsmärke, genom att släppa billigt skräp, anlita billigaste servicefirman och konkurrera främst med pris?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.