ANNONS
Annons

Var kan jag hitta tubkikare till bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skulle behöva en tubkikare.
Var på nätet kan jag hitta sådan att köpa för mina behov?

Jag är ingen fanatisk skådare, men skulle vilja ha en tubkikare vid sidan av kameran när jag och fästmön försöker jaga fågel.

Oj! Det finns numera en djungel att välja i, allt i från nå'n tusenlapp till 15 papp. Vilken prisklass hade du tänkt dig? Vill du ha zoom (20-60) eller fast okular (20x, 22x, 25x, 30x, 32x)?

Jag skulle rekommendera att du kollar efter en beggad tub av märket Kowa (en klassiker). Swarovski, Leica och Zeiss ligger i en helt annan prisklass. Nikon har en tub oxå, men den har jag väldigt dålig pelj på.

Kowan har idag ett flertal modeller, där TSN-1 ("Kowa Guld") eller TSN-3 med flouritlins ("Kowa Platina") finns till överkomliga priser begagnat, då dessa modeller ej längre tillverkas. Har själv TSN-1:an.

Om du går till exempelvis Expert på Hornsgatan (Gunnar Olssons Foto), så kan du kolla å klämma på olika modeller för att bilda dig en uppfattning.

När det gäller begagnat så är det privatannonser eller Getteröns Naturcenter som gäller (www.getteron.com). Men om du specar ett önskemål, så kan jag försöka kolla upp i "skådar-träsket" och tipsa dig...

Oscar

Tack för era tips!

Ja det var ju "en halv mansålder" sen jag skådade, så vad jag vill ha vet jag inte innan jag vet vad som finns ;)

Kowa TS 501 med ett 20-40x låter ju billigt, men jag antar att de billiga kikarna har sämre ljusstyrka. Eller hur är det?

Jag rekommenderar minst 80mm objektivdiameter om förstoringen går/är över ca 40ggr.

/Niclas,

Ps, försök kika efter beggat,, där kan man komma över mycket till finfinfina priser!

Arleklint skrev:
jag antar att de billiga kikarna har sämre ljusstyrka. Eller hur är det?
Jag har pratat ett par ggr med fågelskådare.
Kikare lider av samma problem som kameraoptik med kromatiska aberationer osv.

Killen jag pratade med senast sa att man får ge från 5-6000 om färgerna skall vara rätt återgivna.

Vill du ha zoom-okular och få full glädje av den, bör man satsa på en ljusstark tub med fluoritlins eller motsvarande. Detta innebär i praktiken värsting-tubarna mellan 13-17 papp + ca 3 papp för zoomen... Ett bättre alternativ i ditt läge torde vara en tub med 30- eller 32x okular. Observera att högre förstoringsgrad oxå ger en mörkare och skakigare bild. Även värmedaller framträder tydligare. Därför bör man inte välja högre förstoring än 30-32x. Vid högre förstoringar krävs bättre tub = dyrare tub.

Notera även att tubarna med fluoritlinser eller motsvarande, kostar bra mycket mer än dess motsvarighet utan. Min personliga erfarenhet är att de specialbehandlade linserna "betalar sig" först vid digiscoping.

Att ha tuben enbart för ren skådning, så anser jag att man väldigt sällan får glädje av de extra pengar som special-linserna innebär.

De finns idag ett flertal tub-modeller som är lite mindre och smidigare än de traditionella storlekarna. Dom kan oxå vara ett klart intressant alternativ för dig. Dom är dessutom några tusen billigare.

Oscar

Jajemän! Nikons linser/optik behöver knappast någon närmare presentation i detta forum, så visst kan en Nikon-tub vara ett alternativ! Den ligger dessutom i en mer mänsklig prisklass...

Wide-okular är helt enkelt ett vidvinkel-okular. Den ger en lite större bildvinkel än det normala okularet vid samma förstoring. Numera är i stort sett alla fasta okular av wide-typ.

Vidare så har 25x-okularen (var standard en gång i tiden) ersatts av den nya "standarden" 30- eller 32x okularen.

Stativfästena är samma. Skiftar själv mellan min tub och 300-gluggen på samma stativ/huvud.

Oscar

Kollade länkarna i ditt inlägg som visade samma (?) tub men med två olika okular (20- resp. 28x). Om det är samma tub i båda fallen, så lär det innebära att alternativet med 28x-okularet har en något sämre ljusstyrka (högre förstoring, men samma frontlinsdiameter). Observera att okularen är utbytbara. Du kan själv välja vilket okular (förstoring) du vill ha till tuben. Här bör du först kolla och jämföra innan du slår till på okular.

Oscar

Arleklint skrev:
Det finns ju Nikon ;)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1554911
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1554913

Vad är skillnaden på ett vanligt okular och ett wide-okular

Jag tror inte jag behöver en zoom-variant. Jag tror 25x fast duger för mig. Jag har för mig det var det jag använde när det begav sig.

Har kikarna samma stativfäste som kameror?

Zoom är bra att undvika, det ger ett för smalt synfält och dålig ljusstyrka. Det jag har fastnat för är 30 (27-32x efter frontlinsdiameter) gångers förstoring med 'vidvinkel', heter ofta 30XW eller 30X Wide. Man ser bättre med 30XW än 40X vanlig och synfältet är väsentligt bättre. Att hitta fåglarna är ju ibland grundproblemet. Kolla in synfält per okular i tabellen som Naturbokhandeln har.

Kikarna har samma stativgänga som kameror.

Det finns bra tuber med 60 mm frontlins i flourit (apokromatiskt) som ger en klar bild. Smidighet och stabilitet blir ett plus.

Jag rekommenderar Kowa, Svarowski eller Leica vars modeller är av hög kvalitet och som kommer att överleva på sikt.

Jag har själv en Kowa TSN-3 77 mm med 30x okular för fåglar och en Kowa 50 mm med 20x för paddling och fjäll. Dock, Leica och Svarren är bättre.

mvh

Staffan

Mina erfarenheter som fågelstuderande biolog

Kan inte så mycket om vad man ska ha för storlek på kikare och så, själv kör jag och min kompanjon med Carl Zeiss Diascope 85.

En ska man ska tänka på när man köper kikare är dock att lägga lite mer pengar på dom. Att köpa en "halvbra" tub ångrar man i längden. Även om det känns hårt när man gräver djupa hål i plånboken så lönar det sig. Ljuset och skärpan blir otroligt mycket bättre om man går upp lite i pris. Även hållbarheten, vilket gör att man kan ha tuben, typ hela livet. Ska man sen använda tuben med en adapter för att fota vill man ha en bra tub så att den inte beränsar. Nu är jag ingen fotograf, men kollat i kikare har jag som fågelstuderande biolog. ;)

När/om du ska köpa en tub. Var inte rädd att kolla i USA. Fast det blir frakt och tull och moms pålagt så blir det oftast billigare. En bra sida är http://www.adorama.com/ och för att kolla priserna http://www.shopping.com.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar