Re: Re: Re: Re: Re: Ämnet för tråden....
elbe skrev:
Det var här vi var Johan... Mitt förra inlägg till dej...
"För att undvika att FS blir en megafon för "Slitz-ideal" bör man nog hellre koncentrera sig på att lyfta fram de ideal som man tycker är bra än att lyfta fram de ideal som man tycker är dåliga. Skapas ingen uppmärksamhet kring "dåliga" ideal så blir dom heller inga ideal. De "Slitz-ideal" som finns är kanske högst en bild på 100 här på FS...knappt märkbar alltså...varför då bidra med mer uppmärksamhet till dom? Tro på dina medmänniskors förmåga att kritiskt välja själv istället. Och det är här debatten står idag...
Om bildkritik har vi haft en debatt tidigare och du vet min ståndpunkt. En ryggdunkning kan föra vem som helst framåt. En sågning och pekpinnar som kritik kan föra vem som helst bakåt...och det är väl framåt vi och FS ska gå?...eller"
Att "slå någon i magen" för ju ingen framåt...vare sej "Slitzfotografen" eller "Slitzmodellen"... Möjligtvis skapar den taktiken ytterligare motsättningar men det är väl inte de du vill?
Nu vet jag inte om du läser mina och/eller andras inlägg, för Anders inlägg som jag citerade är ju ett svar på ditt påstående, så jag citerar Anders igen:
"Man kan också resonera så här:
Det brukar alltid gå att finna stöd för att vara positiv, dvs det du kallar för ryggdunkningar - om inte annat därför att det uppfattas som progressivt, trevligt och är oftast ganska lättsamt. Det är bekvämt att vara kritiker om man fokuserar på det som är positivt och avstår från att peka på det som är dåligt.
Negativ kritik i form av gränsdragningsfrågor och ifrågasättanden får alltid mothugg av särintressen och principiella frihetsivrare. Det är normalt alltid svårare att vara negativ i sin kritik - det ställer större krav på fakta och saklighet.
Konstruktiv kritik brukar innehålla båda dessa element. Då brukar det visa sig (över tiden) att det inte är de som är enbart "snälla" som hjälper till mest i utvecklingen. Att kritisera det som är "fel" är precis lika viktigt som att bejaka det som är "bra".
I det här fallet kan det vara befogat att kritisera företeelsen "Slitzografi" kritiskt med utgångspunkt från vilka konsekvenser den får (eller kan få) för de inblandade: fotograf, modell och publik."
Slut citat.
Jag hoppas ju att du vill föra både "Slitzfotografen" och d.o. "modellen" framåt med den här tråden...och hur gör man de bäst? Att kämpa för bättre attityder är ett bättre sätt än förbud och censur tycker jag...
Nu förstår jag dig inte...
Jag förstår inte vad du menar med att "föra någon framåt" - menar du i moraliskt hänseende? Eller tänker du allmänt fototekniskt, god smak, eller? Din formulering kan nog lättast tolkas som "framåt" i moraliskt hänseende, men då ger du ju vissa andra i tråden rätt - indirekt!
Jag tror att det krävs mycket mer än en tråd på FS för att få fotografen ifråga att tänka om, min ambition är - som tidigare sagt - att få FS att fördydliga sin gränsdragning.
/johan e
Ps
Martin förtjänar fortfarande ett seriöst svar på sin "stora" men synnerligen relevanta fråga till "Slitzografins" advokater här i tråden - kom igen nu!