Annons

I all blygsamhet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Att Dpreview har låg nivå höjer inte fs nivå.
Jag refererade till Dpreview eftersom det sades att det hålls ganska låg nivå på svenska forum jämfört med utländska, vilket jag inte tycker stämmer.
 
Thunderbird skrev:
Kanske inte stort eller utbrett, men ypperligt irriterande.
Tycker att det är beklagligt att dessa få skall få sprida sin tråkiga attityd hur som helst.
Visst, man kan strunta i det, men, som jag nämnt tidigare, forumen blir sönderhackade och tråkiga att läsa.
Man kan även tänka sig att nybörjare, som vill ha svar på några "enkla" frågor, raskt blir avskräckta att vara kvar, när ett syrligt svar i klass med, "Varför köpa en kamera för 10.000:-, när du inte vet det...." eller "Du kanske skall kan lära dig söka lite innan du frågar....".
Alla har vi varit nybörjare. Allt är inte självklart från början.

Mvh
/E

Jo, jag håller delvis med dig i detta. När jag var Nikonist så var mitt favoritforum nikonians.com som jag tyckte höll (håller?) en mycket hög nivå - väldigt sällan man stötte på otrevliga inlägg där. De har dock en uppdelning i många mindre intresseområden (separata forum för kameramodeller etc.) med varsin moderator, då är det lättare att hålla koll på vad som händer.

Vi har ju alla en skyldighet att vara goda föredömen på forumet, och rapportera tveksamheter så fort som möjligt. FS.se blir vad vi gör den till.
 
1. Bilder som inte publicerats i pooler får sällan kommentarer.

2. I det stora bildhavet är det få som orkar kommentera mediokra bilder. Bilder med tydliga fel är lättare att kommentera liksom bilder som sticker ut för att de är extra bra eller intressanta.

3. Det är alltid lättare och roligare att berömma än att komma med negativ kritik.

Din bild sticker inte ut. Den känns lite hafsigt fotografererad. Man ser att du fängslats av djupet i allen, men samtidigt är det inte mycket till alle och det finns en massa onödig snö i förgrunden. Hade du gått närmare det fösta trädet hade du fått mer djupeffekt. Dessutom är ljuset på marken grått och trist även om himlen är fin.

Kort sagt. Det är en bild man bläddrar förbi. En bild som de flesta tycker är för enkel och vardaglig. Inget speciellt.

Bland det tristaste som finns är när man blir nedtagen på jorden. Det har hänt alla. Man blir förtjust i en bild man tagit och när någon annan inte gillar bilden känns det obegripligt. När man sedan får förklarat vad som inte är bra öppnas ens ögon och man förstår. Det är inte kul, men nödvändigt för att gå vidare och utvecklas.

Läs gärna Göran Segeholms artikel i förra numret av Kamera & Bild om hur man vinner fotodomarens hjärta.
 
@lkerdun skrev:
Vill inte på något sätt beklaga mig eller framstå som bitter, som många ansett mig vara "förr i tiden" (jag har gått vidare i livet...), men det är litet underligt hur en av mina senaste bilder, som jag själv är jätte-nöjd med, inte blivit kommenterad vare sig "+" eller "-"?
Förutom att själva "drunknaidetstorabildhavet" här på Fotosidan så tyckewr jag ändå att n å g o n eller några skulle "hajjat" till på just denna då den också kommer från någon som försökt länge.

Min undran ligger alltså bara i vad "felet" kan ligga i, i själva bilden eller något annat, hos mig som person, som gör att ingen tycks bry sig alls. Måste man lägga upp olustiga, fräcka, konstigt "konstnärliga", konstert- eller sport-bilder men även gärna sv/v-bilder för att någon ens ska höja ett ögon-bryn och skriva något?

Jag la upp min bild jag talar om här mest på kul för att se vad som skulle hända, men hur kul blev det när man fått 4 träffar och inte ett ord om den?

Någon annan som tycker något åt det här hållet, eller är jag som vanligt ganska ensam om det?

Bilden i fråga:

620765



Just nu...
65 166 medlemmar
* 357 122 bilder
* 76 453 album
1 340 134 kommentarer

1 005 radannonser
12 058 recensioner
1 335 länkar
2 074 artiklar

55 268 diskussioner
662 738 inlägg

Detta är en del av "problemet"...
FS är stor,
och det finns mycket att titta på...
 
Danyael_X skrev:



....Om man nu verkligen vill göra sina bilder bättre så rekomenderar jag att man läser Sturken och Cartwrights bok "Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture" och vill man verkligen veta vad man sysslar med så rekomenderar jag att man läser H.W. Jansson "Konsten" så att man får en solid konsthistorisk bas och lär sig komposition genom tiderna. För stadsfotografer rekomenderar jag boken "Cities of Towmorrow" av Peter Hall och Steen Eiler Rasmussens bok "Towns and Buildings". Det gäller nämligen inte bara att veta hur en kamera fungerar utan hur motivet fungerar och vad man vill uppnå med sitt motiv och hur andra har löst det tidigare. för er som inte orkar läsa dessa böcker tycker jag att ni ska åtminstånde läsa Arthur Asa Bergers "Introduktion till Kulturstudier" som finns på svenska och ges ut av Studentliteratur AB.



Oj,
här har jag nog missat en hel del viktig litteratur....
Och har inte hört talas om dom tidigare heller.... :(


Men man är aldrig för gammal för att lära! ;) :)
Tack för tips! :)
B)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.