Annons

Var går gränsen för en dålig PS dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Laponia

Aktiv medlem
Många frågor ställs om konfigurationen på en bra PS-dator.

Svaren blir i många fall en beskrivning på en superdator med 2 eller flera skärmar, ett antal ihopkopplade hårddiskar, en mängd gigabyte internminne och 1Thz processor.

Därför vill jag omformulera frågan och se vad FS anser gränsen går, när en dator blir allt för dålig för att användas för bildbehandling.

Kom inte med IBM AT eller XT, bara. Utan gör ett rejält försök att hitta gränsen ;-)
 
Bra fråga

Vet ej heller hur kraftig dator som behövs, men till Dig som svarar.

Om Du har en dator som Du tycker är OK att arbeta med säg vad det är för en maskin ange hastighet på CPU storlek på internminne och hårddisk. Eventuellt annat som Du finner är användbart.

Om Du har en dator som Du tycker är för långsam, berätta hur Du tycker den känns och ge oss data för den.

Jag har en

Pentium 450 MHz
512 MByte RAM
16 GByte hårddisk
Kortläsare för minneskort.

Den känns seg, men går med Corel Photo Paint 9 att använda hjälpligt. Största problemet är storleken på hårddisken, men min dators dagar är räknade. Snart blir den utbytt!


/Jörgen
 
Haha..
Jag personligen använder en 7 år gammal Pentum2 med 384Mb minne en 3 månader gammal 200 gigs hårddisk Geforce MX kort 19" Eizo skärm. Det funkar helt OK med PS CS2 lite långsamt när man kör RAW iofs. Nikon Capture är däremot oanvändbart på den.
 
Medicien för en gamal dator är att köra gamla program. Man måste inte köra 16-bitars filter med CS 2.
En dator blir inte sämre med tiden, det är de nya programen som blir med krävande.

Jag körde PS 4 på en Intell P1 133MHz 48MB, det gick utmärkt att arbeta med levels och curves. Nu var ju visserligen inte bilderna tiff@50MB.
 
Bra ide Jörgen.

Har själv en
AMD 1.4ghz
256 MByte RAM
40 GByte hd
Geforce3 grafik
Win 98
PS7

Arbetar mest med filer från min Olympus 765:a.

Tycker datorn är tillräckligt snabb, jämfört med dagens värstingar. Hårddisken börjar tyvärr bli lite för liten.
 
Nome Nescio skrev:
Medicien för en gamal dator är att köra gamla program. Man måste inte köra 16-bitars filter med CS 2.
En dator blir inte sämre med tiden, det är de nya programen som blir med krävande.

Jag körde PS 4 på en Intell P1 133MHz 48MB, det gick utmärkt att arbeta med levels och curves. Nu var ju visserligen inte bilderna tiff@50MB.

Alla har inte tillgång till PS CS2. Ej heller behöver alla bearbeta tiff@50Mb.
Anser inte skillnaden mellan CS2 och PS7 vara så stor att det motiverar uppgradering av vare sig program eller dator.

Annars har du helt rätt. Besvara gärna frågan. Var tycker du är gränsen för att köra CS2 ?
 
Laponia skrev:
Var tycker du är gränsen för att köra CS2 ?
Min jobbdator är en 1 Mhz P3 med 512 MB minne och det är på gränsen till uthärdligt med CS2. Det funkar, men lägre skulle jag absolut inte vilja gå. Ny dator är på intåg :)
 
Laponia skrev:

Annars har du helt rätt. Besvara gärna frågan. Var tycker du är gränsen för att köra CS2 ?

Kör inte CS2, hemma tuggar min P4 med 1024MB utmärkt.
På jobbet har jag The Gimp 2.0.? med en laptop med Celeron M @ 1.4 och 768, fungerar också bra om det inte vorre för den värdelösa skärmen.

Är The Gimp 2 mindre resurskrävande är CS?
 
Oftast är det internminnet som är avgörande och inte processorn. Men för lite internminne går det riktigt långsamt även med en snabb processor eftersom hårddisken måste användas som extraminne.

Hur mycket internminne som behövs beror på hus stora bilder som behandlas. Med 1GB går det snabbt med de flesta bilder även i äldre datorer.

Raw-konvertering är väldigt processorkrävande, men man klarar sig med en äldre processor eftersom det bara går långsammare.
 
Powermac G5

Tycker man skall fokusera på stor skärm samt mycket minne


Har Följande
20' skärm
G5 1,8 dubbla processorer
1,5 GB RAM
160+200 Hårdisk

CS2 flyter på bra lika så Phaseone C1

Hade innan en Powerbook 867 gick att använda men CS2 gick segt

CS däremot fungerade bra
 
Filstorleken på bilderna spelar stor roll. Högupplösta scanningar av storformatsdior blir ju en annan sak än jpg-bilder från en 2 Mpix-kompakt...
 
Har nyss skaffat CS2, så jag har inte pillat så mycket med det än. Men CS funkade hyffsat med min burk, visst skulle man vilja ha lite mer internminne men det vill man ju alltid.
Med andra ord det funkar bra men märks att det är ett krävande program.


P3 2400Mhz (kör ibland @2800Mhz utan skillnad i CS)
768 Mb Ram PC3200
ATI 9800 128Mb PRO

Så hos mig tror jag minnet begränsar mer än processorhastigheten.
 
Så länge man själv tycker att det fungerar bra så är datorn ok. Problemen börjar när man testar en rappare burk...
 
Enligt Adobe själva:

Windows:
* Intel® Xeon™, Xeon Dual, Intel Centrino™, or Pentium® III or 4 processor
* Microsoft® Windows® 2000 with Service Pack 4, or Windows XP with Service Pack 1 or 2
* 320MB of RAM (384MB recommended)
* 650MB of available hard-disk space
* 1,024x768 monitor resolution with 16-bit video card
* CD-ROM drive
* Internet or phone connection required for product activation

Macintosh:
* PowerPC® G3, G4, or G5 processor
* Mac OS X v.10.2.8 through v.10.4 (10.3.4 through 10.4 recommended)
* 320MB of RAM (384MB recommended)
* 750MB of available hard-disk space
* 1,024x768 monitor resolution with 16-bit video card
* CD-ROM drive
* Internet or phone connection required for product activation
 
CS2 på en Mac mini med 512 mb ram tycker jag är söligaste laget. I alla fall blir jag frustrerad.

_jB
 
Laponia skrev:
Milsvidd skillnad från FS rekomendationer ;-)

Jojo.. men det som anges på förpackningen är alltid minimikraven.. Adobe säger inte hur lång tid varje operation tar med t.ex. en 533MHz PIII med 384MB RAM

Sitter man mycket med CS och RAW så skulle jag vilja sträcka mig till att säga att en P4 + 1GB RAM är ett måste + extra hårddisk till photoshops virtuella minne.
 
Jag är ganska så säker på att jag vet svaret på vart gränsen går. Den går vid den egna maskinens prestanda ;)

Själv har jag en AMD på 1,5Ghz och 768Mb ram... men det är för lite för mig, egentligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.