Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var går gränsen för en dålig PS dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha.. skulle man säga vad man använder oxå?? ;)

P4 2.4GHz, 1GB RAM, 2x80GB Raid 0, 1x160GB, 1x 250GB.

Ska pytsa i 1 GB RAM till.
 
Jag tror att jag ligger ganska nära det absoluta minimikravet.

8-9 år gammal Pentium 200 MHz
92 MB RAM
12 GB Hårddisk

Den kanske är seg, men det funkar för mig. Man ska inte vara så förbaskat kräsen. Kör PS 7.0 och har en Canon 350d. Jag upplever den inte som sölig. Det är bara alla andras datorer som är jättesnabba.
 
Laponia skrev:
Därför vill jag omformulera frågan och se vad FS anser gränsen går, när en dator blir allt för dålig för att användas för bildbehandling.
Det beror på dig, hur brått du har, och på hur stora/små bilder du behandlar.

Ingen annan än du kan svara på frågan.


Typ: Var går gränsen på hur mycket/lite kläder man kan ha på sig när det är minus 20 grader ute.
 
Kör CS2 på min hemdator 2.2Ghz P4 och 512Mb minne, vilket är helt ok, lite väntetider finns men inte störande (inte för stressade personer dock).

Min dator på jobbet är en 933Mhz P4 med 256Mb internminne, går inte att köra CS2 väntetiderna blir för långa.

Jag skulle tippa på att gränsen går (för PC) vid ca 1,8Ghz (P4) och 512Mb interminne för en acceptabel nivå på väntetider.

arbetsflöde:
råformat - konvertering - justering - spara (tif).

Alla har vi olika nivåer för var tröskeln för stressande väntetider ligger så det är väldigt personligt vad som är acceptabelt eller inte.

/Topsy
 
Så länge det bara rör sig om fotoredigering (levels etc) så funkar Photoshop CS2 alldeles utmärkt på min bärbara mac. Gimp 2 känns dok lite segare än PS, fast även det funkar bra.

Powerbook G3 500MHz (Pismo)
768MB ram, 40 GB hårddisk, Mac OS X.4.2

Apple har lyckats göra deras OS snabbare för varje ny version av OS X även till äldre burkar, så där hjälper det å uppgradera trotts att man har en burk som är över 5 år gammal.

Datorn funkar inte till å rita med varken i Photoshop eller Gimp.

På PC (windows) sidan så har ja ingen dålig dator utan den som kommer närmast där är min Linux server där ja stundvis har kört Gimp 2 på, ej med fotografier utan mer bakgrundsbilder, iconer etc. Gimp funkar ungefär som på macen dok en aning snabbare än macen, datorn är en;

Intel P3 450MHz
512MB ram, massa hårddisk, Slackware 10.1

(Har andra datorer jag primärt jobbar på men nu var det ju inte de som var frågan. :))
 
Pentium 3, 450 MHz
16 Gb Hd, men använder max 3-4
128Mb minne som ska utökas till 256.
19" skärm.
Funkar ok, får tid att läsa lite mellan skanningarna ;)

Mvh/Gunte..
 
Beror väl lite på om den används yrkesmässigt. Då är tid pengar på ett annat sätt. Dessutom spelar ju arbetsflöde och filstorlek roll. Själv tycker jag mina grejor är ok men inte mer. Gör bara lite småjobb ibland och filstorlekarna brukar hålla sig på 25MB. Alltså ungefär minimum. P4 2,8 (800Mhz buss tror jag), 1GB Ram, 160GB HDD med 7200rpm (skulle järna haft lite snabbare t ex 10000rpm eller i raid). Radeon 9600 Grafik med 256MB ram. 17" platt skärm. Kör CS och XP. Men så långsam dator kan man väl knappans köpa idag (den är ett år gammal).
 
Re: Re: Var går gränsen för en dålig PS dator

FILM) (ulltand skrev:
Det beror på dig, hur brått du har, och på hur stora/små bilder du behandlar.

Ingen annan än du kan svara på frågan.


Typ: Var går gränsen på hur mycket/lite kläder man kan ha på sig när det är minus 20 grader ute.
Så sant så, det är en helt subjektiv bedömning jag är ute efter också ;-)
 
..och ingen verkar ha läst vad jag har för prestanda utan alla är fullt uptagna med att skriva sina egna. Det funkar alldeles utmärkt med CS2 och den datorn jag har. Dock kan int rekommendera radiel oskärpa då får man ha tålamod.
 
PIII 450Mhz, 192 Mb RAM, 56 Gig hårddisk (40+8+8)
Matrox Millenium G200 AGP(16 Mb), 21" SONY skärm.

Det funkar tillfredställande även med CS2, som jag testar just nu. Väldigt segt med Adobe Bridge däremot! Oftast använder jag flera program samtidigt och DÅ blir det enormt segt. Processorn får jobba häcken av sig!

Men snart blir det ändring även för mig! Beställde ny dator igår :-D
 
Vill bara varna för hur det kan gå om man har för seg dator. Fick en underbar bild på detta och har tagit mig friheten att använda den som profilbild då jag inte sett något om var den kommer ifrån. Om den är copyrajtad så tar jag ner den.
 
Contax skrev:
1 Mhz låter lite i klenaste laget ;-D
Attans, jag förväxlade den visst med min gamla Vic 20. Men den hade mindre minne, och naturligtvis en 6502 och ingen P3. Testade aldrig Photoshop på den :)

1 Ghz skulle det naturligtvis vara.
 
Efter att ha jobbat med en AMD K6 333MHz och 160MB RAM med PS 6 och 7 under många år, lackade jag så småningom ur fullständigt. Det funkar, men det är segt. Det duger om man jobbar med webb baserad grafik etc. Ska man jobba med trycksaker så suger det. Jag beslutade mig för två år sedan att ligga långt över minimikraven och köpte en P4 3.2Ghz och 1GB i RAM. Det åker in mer RAM snart men endast för att jag tycker att jag vill ha överkapacitet.
Jag försår inte riktigt varför man ska ligga på gränsen av minimikraven när datorer idag är så pass billiga. För att svara på frågan "var går gränsen ..." så tycker jag att minimikraven för PS är väl underdimisionerade. Det baserar jag på egen erfarenhet. Det funkar men vissa saker tar tid, en massa tid. Nej, vill man slippa datastress ska man dra till med minst det dubbla av minimikraven. Det är vad jag tycker.

mvh/Ove
 
Magnus Wahlgren skrev:
Vill bara varna för hur det kan gå om man har för seg dator. Fick en underbar bild på detta och har tagit mig friheten att använda den som profilbild då jag inte sett något om var den kommer ifrån. Om den är copyrajtad så tar jag ner den.

Det här är ju hyfsat offtopic, men varför skulle just den animationen sakna upphovsrätt?
 
Jag köpte en sprillans ny laptop av exlusivare snitt i våras för att ha till bla Photoshop. Med CS2 blev det ändå segt som attan ibland därför att jag bara hade 512 mb minne. Fick uppgradera minnet till 2GB och då blev det bra. Ser ofta att minnesutnyttjandet ligger på ca 1,5 GB men har aldrig slagit huvudet i 2 GB ännu. Speciellt Bridge browsern verkar äta en massa minne.
 
Stålar Ove, stålar...

Vevo skrev:
Jag försår inte riktigt varför man ska ligga på gränsen av minimikraven när datorer idag är så pass billiga.
mvh/Ove

Hej Ove,

Denna gallup tycker jag är intressant, personligen så skulle jag vilja ha:

Pentium 7, 9,3 GHz
100 GByte Ram
10 TByte Hårddisk
Grafikkort med 40000x28000 bitar och 35 GByte Ram (Klarar A3 med 200 dpi)
Platt skärm på 24" (50x35 cm)

Listan är inte komplett, men skulle räcka rätt långt. :))

Detta är vad jag skulle vilja HA, inte vad jag har är eller skulle realistiskt kunna köpa. Att lägga obegränsat med pengar på utrustning är inte alla förunnat.

Vad jag och Jan (tror jag) är ute efter är att se lite av följande:

Vad använder Ni andra?
Var gör pengarna mest nytta? mer RAM, hårddisk eller något annat?
Vad tror Ni att Ni skulle behöva för att datorn skulle bli bättre.

Det är jätteintressant att se hur många det är som använder gamla och relativt omoderna datorer. Jag tror alla skulle vilja byta upp sig om de bara hade pengarna, även Jesper.

Jag måste snart byta upp mig, då min maskin inte klarar större diskar än 32 GB och inte sväljer med RAM än 768 MB.

Det är nog fler än jag som faktiskt vill lägga pengarna där de faktiskt gör mest nytta.

Vi har nog alla en hel del val att göra, hus och hem, resor, mat, kläder, bio, nöjen m.m Listan kan göras hur lång som helst.

Mitt mål är att lägga 5000-8000 kronor på ett datorköp, det kommer att svida i min plånbok. För detta så vill jag ha en dator med tillräckligt med minne, bra grafikkort och stor hårddisk.

Era synpunkter kan hjälpa bl.a mig att köpa en dator som duger för uppgiften. :))

Tack för alla fina synpunkter!

Fortsätt att berätta vad just Du jobbar med!

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.