Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var går gränsen för en dålig PS dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Har liggande hemma en något begagnad Laptop (från Lap-Power om någon minns dem.....?) med 486 processor, 8 Mb minne och HD på 700Mb. Den är under strecket för vad som är användbart till bildredigering.
Us
 
BugEyes skrev:
....jag bara hade 512 mb minne. Fick uppgradera minnet till 2GB och då blev det bra. Ser ofta att minnesutnyttjandet ligger på ca 1,5 GB ....

Är det möjligt att 1 (!) program äter upp 1.5 GB internminne. Då måste det ju ha varit omöjligt att använda programmet med endast 512MB. Hårddisken måste ju ha jobbat hela tiden för dig.

Hur stora filer jobbar du med ?
 
Laponia skrev:
Är det möjligt att 1 (!) program äter upp 1.5 GB internminne. Då måste det ju ha varit omöjligt att använda programmet med endast 512MB. Hårddisken måste ju ha jobbat hela tiden för dig.

Hur stora filer jobbar du med ?

Jobbar mest med bilder från min 20D och det går bra på 512 för enkla justeringar. Jag gör ett expriment medan jag skriver detta.
- Har nu CS2 och bridge öppna och förutom det outlook och webbläsaren. Minet på 485 mb och jag har inte öppnat en bild ännu.

Öppnar en enkel bild utan layers, en jpeg - 514 mb.

Öpnnar en bild till som innehåller många lager och som jag jobbat en del med, en PSD - 0,97 gb.

Stänger outlook - 994 mb

Öppnar en enklare bild med bara ett extra justeringslager - 1,05 gb

Som du märker hoppar den upp över en gig för bara lite grann. Om man sedan redigerar och skapar nya lager växer den ännu mer.

Jo, hårddisken gick hela tiden och det var därför jag tvingades uppgradera.
 
BugEyes skrev:
Jo, hårddisken gick hela tiden och det var därför jag tvingades uppgradera.

Väldigt intressant information.

Jag har bara 256 Mb, jobbar mest med 4 megapixelsbilder. Har många ggr flera lager i bilderna, upplever ändå inte att hårddisken behöver jobba spec. mkt.

Använder PS7 och Win98.
Antingen är det XP eller CS2, eller kombinationen som äter så mkt. minne.

XP eller CS2 verkar vara ett hafsverk av programmerarna, då det behövs så mkt. minne.

Är det någon fler som har denna erfarenhet av minneshunger ?
 
Försökte att göra ett liknade test, tyvärr har ja inte min windows burk hemma utan den ligger å väntar på nytt moderkort men försökte att genomföra ungefär samma saker på min Powerbook G3 men det gick inte alls, hårdisken användes inte alls till virtuell minne samt att ja fick mer 'helt ledigt' minne än när ja började.
OS X jobbar med minnet som *nix/Linux gör å blir därför lite svårare att läsa av exakt hur mycket ledigt/använt minne man har.
Minneshanteringen är uppdelad i
'Wired', 'Active', 'Inactive', 'Used' och 'Free'
Helt fritt (free) ligger oftast väldigt lågt å det är väldigt sällan som OS X använder hårdisken som minne, märks iaf. inte av som på samma sätt man gör i windows. å en engång, detta är inget unikt för OS X utan fungerar på samma sätt i andra Unix/Linux system.

Å angående att Windows XP / PS CS2 tar massor med ram i jämförelse med Windows 98 / PS7 är ju som att säga att Windows 98 / PS7 tar en massa ram i jämförelse med Workbench 3.1 / Dpaint. :) Klart nyare OS/programvara kommer att både ta och klara av att hantera mer ram än äldre OS.
 
gunte skrev:
Pentium 3, 450 MHz
16 Gb Hd, men använder max 3-4
128Mb minne som ska utökas till 256.
19" skärm.
Funkar ok, får tid att läsa lite mellan skanningarna ;)

Mvh/Gunte..

Utökade till 246Mb idag så nu är det finito med kaffe och slöläsning :)
Mvh/G.
 
digitalzero skrev:
Försökte att göra ett liknade test, tyvärr har ja inte min windows burk hemma utan den ligger å väntar på nytt moderkort men försökte att genomföra ungefär samma saker på min Powerbook G3 men det gick inte alls, hårdisken användes inte alls till virtuell minne samt att ja fick mer 'helt ledigt' minne än när ja började.
OS X jobbar med minnet som *nix/Linux gör å blir därför lite svårare att läsa av exakt hur mycket ledigt/använt minne man har.
Minneshanteringen är uppdelad i
'Wired', 'Active', 'Inactive', 'Used' och 'Free'
Helt fritt (free) ligger oftast väldigt lågt å det är väldigt sällan som OS X använder hårdisken som minne, märks iaf. inte av som på samma sätt man gör i windows. å en engång, detta är inget unikt för OS X utan fungerar på samma sätt i andra Unix/Linux system.

Å angående att Windows XP / PS CS2 tar massor med ram i jämförelse med Windows 98 / PS7 är ju som att säga att Windows 98 / PS7 tar en massa ram i jämförelse med Workbench 3.1 / Dpaint. :) Klart nyare OS/programvara kommer att både ta och klara av att hantera mer ram än äldre OS.
Instämmer, Windows suger och har alltid gjort det, men jag är tvungen att köra det av jobbskäl. Skulle hellre jobbat med en UNIX arbetstation men här sitter man i träsket. Nåja, jag lever på att sådana här burkar krånglar så jag ska väl inte gnälla så mycket. Visst äter CS2 mycket mer minne än förra CS och att jämföra med PS7 är meningslöst. Värst blir det om man dristar sig till att försöka använda panoramafunktionen eller det nya "merge to HDR", då behöver man sina 2 gigabyte.
Slutsatsen är att på en XP burk är 1 GB för lite och 2 tillräckligt, i alla fall för mig.
 
gunte skrev:
Utökade till 246Mb idag så nu är det finito med kaffe och slöläsning :)
Mvh/G.
Det behöver inte vara så illa, gå över till mellanformat så blir det fika igen.
Om du går in för storformat hinner du en trerättersmiddag och med 18 x 24 bör du klara av hela Nobelbanketten.....
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.