Sen måste jag delvis säga att det är en uppsjåsning utan like av självbyggeri på PC. Mycket tack vare datortidningar och hela marknaden för delar som finns. Jag tycker igentligen inte att bygga en PC är för alla, inte mer än vad det är att bygga något annat själv, köksbord, tavelramar, osv. Hur många bygger sådant själv. Problemet är väl mycket att det inte finns så fruktansvärt många handlare som man vill lita på kontra sig själv.
Peter: Vad är det som gör att det är så svårt att hitta komponenter som passar med varandra?
Det är igentligen inte så svårt, iaf inte idag. Tidigare var det ju så att sakerna inte var helt standardiserade, och strömurtag (drog för mycket kräm, etc.) och liknande var inte anpassat, det nya häftiga grafikkortet funkade i ett moderkort men inte i ett annat.
Innan windows 2000 kom på stort så var det också knepigare med drivare, osv. Men W2K likväl som XP är faktiskt rena underverk i hur smidigt det har blivit jämfört med tidigare.
Mest såna saker, idag är det lättare, men det finns fortfarande några enstaka saker, men hos vettiga handlare vet dom om sakerna och brukar lista det i beskrivningen, eller tala om det vid beställning.
Sen är det lite mer efterforskningar, i gengäld får du EXAKT det du vill ha till ett väldigt rimligt pris. Hos Mac måste du mer eller mindra lita på Apple för allting, snabbare grafikkort, blir att vänta, osv.
Det största problemet idag ligger inte i grundsakerna hos PC'n, utan i lite mer udda tillbehör, såsom din Imacon. Det är ju upp till Imacon om den ska fungera korrekt i PC-maskinerna. Samma sak med vissa typer av ljudkort såsom Mbox med sin Prologic mjukvara. Används för studiosaker, men den har tydligen problem med några enstaka drivrutiner för VIA, osv.
Det mest intressanta idag tycker jag ändå är att Trots den slutna miljön som Apple har, så är den inte 100% perfekt, vilket det borde vara om man gör en jämförelse med den myriad av saker som finns till PC, där de allra flesta sakerna kan vara ett hopkok av 10 olika märken. Det visar ju trots allt på att inget går att göra helt felfritt, bara upp till en viss gräns.
Är man inte bortskämd med Macintosh ska man vara glad. Min PC är både snabbare och billigare. Mer råkraft till mindre pengar i ett fulare skal.
Jupps, jag skulle väldigt gärna köpa mig en Dual G5 med en cinemadisplay, men den kostar ju lite tyvärr. Troligen dubbelt mot vad jag har betalt för min burk jag sitter på nu utan att igentligen ge mig nåt utöver i funktionalitet.
Polaren var helt mot PC, tills hans Mac började krångla och skulle köpa ny, då blev det PC, inget annat att göra, nu undrar han varför han inte bytte tidigiare.
Hans PC funkar fint, hans Mac hängde sig stup i kvarten. Men ofta är det ju tvärtom också.