ANNONS
Annons

Val av teleobjektiv - vägledning önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla istället på diagrammen.

Nu är photodos diagram lite röriga. De i tidningen Foto brukar vara mer överskådliga.

Enda rådet jag kan ge att sak du ha ett fast så försök hitta med APO-glas. Det förhöjer kvaliten avsevärt.

Men visst har man en budget så har man....tyvärr..

Tja!

Tokina eller Sigman lär val vara det som gäller för den budgeten. Jag tvivlar på att de skulle vara sämre än Minoltas zoom. Den är inte särskilt bra nämligen. Personligen skulle jag inte köpa Sigma. Detta efter att jag köpte en blixt en gång som var ungefär tio steg under värdelös på en skala.

Men sen är det nog bara att bita i det sura äpplet och inse att det kostar om du vill ha bra optik, så köp ett billigare som du kan använda tills du sparat ihop till det dyrare.

När det gäller det där varioplanet så skulle jag aldrig någonsin köpa det utan att ta en testrulle först. Jag blir alltid misstänksam när någon försöker sälja något till ett otroligt lågt pris. Det får mig att fundera på om kvalitén är acceptabel över huvud taget. Det är lika dant med deras mellanformatare som photax gör reklam för i foto varje måndad för 2500-3000:- eller vad det är för pris. Varför skulle de klara av göra en kamera till en tiondel av priset om de inte gjorde motsvarande avkall på kvalitén? När det gäller objektivet så är det närmare en trettiondel av priset. Förvisso är ljusstyrkan mycket sämre. Den är så låg det är tveksamt om det går att använda annat än under dagsljus. Det vet vi ju alla vad en högt stående sol gör för bilderna, så på ett eller annat vis kommer merparten av bilderna bli så dåliga att det bara är närmast sörjande som kommer att intresse av att se bilderna.

Men det ju så som jag resonerar jag kan ha fel, men det krävs att jag ser motbeviset med egna ögon och helst prövar själv först innan jag skulle köpa en dylik produkt.

Mitt tips är Tokinan, även om den är något ljussvat. En med bländare 4 skulle ju vara att föredra, men det är som sagt inte lätt att hitta begagnat till Minolta om man vill ha lite finare grejor.

Mvh
Maverick

Hmmmm..så för att du köte en blixt som du tyckte var värdelös för några år sedan så skulle du inte rekommendera deras optik idag ???

.......mmmmmm....mothugg.. Jag är jätte-super-duper nöjd med mitt EX 70-200/2.8 HSM med 2x converter. Kostade bara 9300:- i Tyskland (13800:- i Sverige). Riktigt bra är det...använder nästan bara det när jag fotograferar nu.

Men som sagt... det är svårt att välja om man bara har 3-4000:-. Möjligen kan man snubbla över ett bra begagnat, men som sagt innan..man får precis det man betalar för (och ibland mer) :)

300/4,0 eller 400/5,6

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av djurfotografering med tele. Hur som hellst bör du betänka att de flesta fåglar blir små som flugskitar på diat eller neget om man inte är väldigt nära då man använder 300 eller 400 mm. Jag tycket att du bör satsa på ett fast objektiv(gärna begagnat) av hyfsad kavlitét-antingen ett 300/4,0 eller 400/5,6. Då kan du senare kompletera med en 1,4 konverter av bra kvalitét.Betänk att autofokusen lägger av med objektivkombinationer med sämre ljusstyrka än 5,6 (undantag EOS 3 -bl 8) Det blir också väldigt svårt att fokusera manuellt vid sämre ljusstyrka då du använder telekonverter - Ifall du inte har en kamera med utbytbara sökarskivor och kan sätta in en extra ljusstark som är bra vid manuell fokusering (typ Internscreen).
P.S Jag har inte erfarenhet av telezoomar + telekonverter men kan tänka mig att det inte blir så bra med de billigare zoomarna

Jag vill tacka så mycket för alla svar i tråden för de har hjälpt mig en hel del i jakten på det perfekta objektivet. :)

Vidare måste jag säga att det är en mäktig känsla att få så många utförliga svar, och så snabbt dessutom. Uppskattas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar