Annons

Val av teleobjektiv - vägledning önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
Drazil skrev:

Humm. Osäker om jag fattade det hela fel. Kan jag returnera objektivet även om jag använt det och tagit t.ex. en rulle med det? (Förutsatt att kartongen osv. är oskadade och objektivet ej skadat.)

Javisst! :) så länge det inte går att se någon skillnad från nytt så är det lugna puckar :) så tappa den inte!! ;-)

nope, konsumentköplagen säger ingenting om öppet köp. Det är något som varje enskild säljare "bjuder på", och oftast måste förpackningen vara obruten.
Men bytesrätt (eller tillgodokvitto) är ett måste enligt konsumentköplagen

7. Öppet köp/Ångerrätt
Som privatperson har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp efter du mottagit varan. Varan ska vara i oförändrat skick och förpackningen ska vara oskadad och obruten.

Det är kopierat från cyberphotos leveransvillkor

Javisst, men hur ser man om förpackningen är obruten?, det gick inte att se med min konverter iaf..så effekten blir den samma :)
men om förpackningen (mot förmodan) skulle ha ett sigil..så prata med CyberPhoto..det löser sig säkert :) jag talade om att jag testat den, och det var inga problem :)

mvh
/Kim

Hej,
jag tycker att du får lite märkliga råd på denna tråd. Du ville ha ett fast tele 300-400mm och set föreslås 100-400 resp 600-1300 zoom, rätt förvirrande! På Wibergs foto http://www.wibergsfoto.se/ och LP foto http://www.l-foto.se/ finns två alternativ 400mm fasta objektiv från tokina resp sigma. Något av dessa borde vara ok. Priserna ligger ganska högt på beg. på dessa butiker så försök att pruta...

Lycka till!

Och, jag hittad det nu.
Men i min lilla lathund står det 10 dagar så jag antar att de bjuder på 4 dar.

Inga konstiga råd alls!!!
han ville ha ett billigt 300-400mm objektiv, bästa möjliga för 2000-5000:- och det är vad han fått!

Angående distansavtalslagen...

Glöm inte att samtidigt beställa ett Minolta 300/4,0 och ett Sigma 300/4,0 så att du har något att jämföra med. ;-)

Sinuslinus skrev:
Och, jag hittad det nu.
Men i min lilla lathund står det 10 dagar så jag antar att de bjuder på 4 dar.

måste vara gamla uppgifter för det är 14 dagars öppetköp på postorder enligt senaste lagar.

Den är från 2000, fick den i hemkunskapen tror jag. "ekonomi & juridik. allt du behöver veta efter skolan"

acke skrev:
Angående distansavtalslagen...

Glöm inte att samtidigt beställa ett Minolta 300/4,0 och ett Sigma 300/4,0 så att du har något att jämföra med. ;-)

hehe :) Jo, jag önskar jag kunde det men jag är inte man nog att våga testa dem ute i det fria med tanke på vad de kostar om något skulle gå fel.

Drazil skrev:

hehe :) Jo, jag önskar jag kunde det men jag är inte man nog att våga testa dem ute i det fria med tanke på vad de kostar om något skulle gå fel.

öppna fönstret och använd stativ, så får du en god uppfattning om skärpa och så..eller har du fönstret mot en bakgård ;-) det borde gå ivfsh..

Kim7i skrev:

öppna fönstret och använd stativ, så får du en god uppfattning om skärpa och så..eller har du fönstret mot en bakgård ;-) det borde gå ivfsh..

hehehe Jo,det var ju en kreativ idé förstås och inte omöjligt att realisera heller. Skall tänka på saken. :)

PeterH skrev:
På Wibergs foto http://www.wibergsfoto.se/ och LP foto http://www.l-foto.se/ finns två alternativ 400mm fasta objektiv från tokina resp sigma. Något av dessa borde vara ok. Priserna ligger ganska högt på beg. på dessa butiker så försök att pruta...

Lycka till!

Jag kollade upp vad Photodo gav för samlad poäng till de ovanstående objektiven och poängen var märkligt låga:

Grade: 1.9 35mm/MF Tokina SD 400/5,6
Grade: 1.7 35mm/AF Sigma AF 400/5,6

och de är brännvidden fast.

När man jämför med resultaten zoomarna för
Minolta och Sigma som är billigare(!) än de ovan beg. alternativen blir åtminstone jag konfunderad.

Grade: 2.9 35mm/AF Sigma AF 70-300/4-5,6 DL macro
Grade: 2.6 35mm/AF Minolta AF 75-300/4,5-5,6 II

Vad beror det på? Jag har alltid litat mycket på Photodo. Beror det på att de objektiven med fast brännvidd de facto presterar sämre än zoomarna eller vad? :Most Confused:

Zoomarnas betyg omfattar mätningar vid flera brännvidder, så betyget säger knappast något om prestanda vid 300 mm. Det är egentligen omöjligt att sammanfatta prestanda för en zoom i ett enda betyg.

Det skulle förvåna mig mycket om zoomarna spöar de fasta gluggarna vid 300mm.

acke skrev:
Zoomarnas betyg omfattar mätningar vid flera brännvidder, så betyget säger knappast något om prestanda vid 300 mm. Det är egentligen omöjligt att sammanfatta prestanda för en zoom i ett enda betyg.

Kollade upp vad Photodo gav för poäng för zoomarna vid 300mm och de fasta vid 400mm:

ZOOM
Minolta AF 75-300
Weighted MTF for 300 mm: f5,6 0,62, f8 0,62

Sigma AF 70-300
Weighted MTF for 300 mm: f5,6 0,56, f8 0,64

FAST
Tokina 400mm
Weighted MTF for 400 mm: f5,6 0,63, f8 0,63
Sigma 400mm
Weighted MTF for 400 mm: f5,6 0,59, f8 0,62

De fasta objektiven får alltså ungefär samma poäng vid 400mm som zoomarna får vid 300mm. Kan man tolka detta på annorlunda sätt än att kvaliteten på de fasta objektiven inte är särskilt bra?
Som jämförelse kan nämnas att Sigma-zoomen vid 70 mm får poängen:
Weighted MTF for 70 mm: f4 0,75, f8 0,80.

Någon som kan reda ut soppan? :Confused again:

Okey.. så här då...

Med foto, får du precis som mycket annat här i livet exakt vad du betalar för. Varken mer eller mindre.

Anledningen till att zoomen får höga betyg vid 70mm är att det är lättare och billigare att göra en glugg som är bättre vid 70mm än vid 400mm.

Tänk på att skalan går till 1, men att det knappast finns något objektiv som klarar 1. Eftersom det skulle motsvara ingen försämring alls.

Canon EF 200/1.8, är det som fått högst MTF-värde och har vid full öppning 0,82.

Sigmas EX 70-200/2.8 får 0,78 vid full öppning på 200mm Dvs inte alls långt ifrån. Skiljer sig då kvaliten på bilden?

Absolut.

Bara det att du får ta fram luppen eller göra delförstoring...

Såhär...känn efter hur mycket din ekonomi orkar och sen utgå från detta. Det är ju inte lönt att läsa en massa om gluggar som inte går att lösa ur en ekonomisk synvinkel.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar