ANNONS
Annons

Val av teleobjektiv - vägledning önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på gång att köpa ett teleobjektiv till min Minolta 404 Si men att välja objektiv har visat sig extremt svårt. Jag har nu varit runt bland en mängd fotositer under tre veckors tid och nu är jag mer osäker om mitt val av objektiv än jag var innan jag började leta information. :Sigh:

Hur som helst, har jag tänkt använda objektivet till att foto djur av olika slag som t.ex. rådjur, igelkottar, fåglar, harar och rävar. (Om jag nu hittar dem. :))

Vidare vill jag gärna att objektivet skall ge skarpa bilder så därför vill jag allra helst köpa ett 300 mm objektiv med fast brännvidd. Problemet är bara det att dessa objektiv nya kostar långt mer än vad jag har råd med. Därför vänder jag mig till fotopanelen och hoppas att ni kan ge mig lite tips och vägledning i frågan.

BUDGET
Objektivet i fråga får max kosta mellan ca 2000-5000 kr.

BRÄNNVIDD
Jag skulle föredra om objektivet hade fast brännvidd istället för zoom-möjlighet, men priserna tvingar mig på andra tankar dessvärre.

Eftersom jag önskar att foto fåglar vill jag gärna ha ett objektiv med brännvidden 300-400mm.

De objektiv som jag hittat i min prisklass är

Minolta AF 75-300mm/4,5-5,6 och
Sigma AF DL Macro 70-300/4-5,6

Är däremot rädd att kvaliteten inte är den bästa?

BEGAGNAT
Har letat en hel del efter begagnade objektiv till Minolta men dessvärre är inte utbudet så stort så jag har inte hittat något av intresse. Någon som har något tips?

Alltså, vad skall jag välja? Finns det några andra intressanta nya objektiv i mitt prisområde?

Spegeltele - något att ha?
Objektiv i kombination med telekonverter?
osv. osv.

Vore jättetacksam för svar!

Tack, men nej tack. :)

Soligor har jag studerat på Photodo och resultaten är allt annat än övertygande tyvärr. Annars är omfånget 100-400 mm "spännande" precis som Cyberphoto skriver på sin webbplats. :)

ja..men tydligen ska den vara väldans bra i 400mm..var det inte det du var ute efter?

Det finns en variant dock har den en stor nackdel(bländare 16)

Exacta Varioplan 650-1300mm (ca 3800kr Photax) bl(12-16?)
16 på 1300mm ialla fall
billigt med du kan bara fota med det i dagsljus
(eller med högkänslig film)

Om inte gunte svarar i den här tråden får du väl kontakta honom privat. Han kör Minolta, är inte miljonär och fotograferar levande varelser.

Har för mig att han brukar förespråka en saligen avsomnad Minolta 70-210/4 (fast ljusstyrka) som han hävdar att han använder med konverter (vet ej om det är 1,4x eller 2x) med gott resultat. Mitt minne kan svika mig, men han har med säkerhet goda råd att ge.

kim:

Jo, jag fick det svaret från Cyberphoto att objektivet blev bättre ju mer man zoomade, men som sagt Photodo skriver:

"Weighted MTF for 100 mm: f4,5 0,64, f8 0,69
Weighted MTF for 180 mm: f4,5 0,52, f8 0,58
Weighted MTF for 300 mm: f5,6 0,43, f8 0,53
Weighted MTF for 400 mm: f6,7 0,42, f8 0,47"

Jag är ingen expert på MTF, men visar inte siffrorna att zoomen presterar sämre med ökad zoom? Jag är rädd för att skärpan inte skall vara så bra... Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är svårt att veta vilka krav du har på bildkvalitén. Men jag tror det finns en risk att du kommer att bli besviken på billiga telezoomars prestanda vid längsta brännvidden. Eller åtminstone vill du ganska snart ha något bättre.

Är det omöjligt att få tag på ett beg. Sigma 300/4,0 ? Det borde gå att få för 5000:-.

Ett alternativ är att du spanar efter 300/4.0-gluggar av alla märken. När du har hittat fyndgluggen så köper du ett beg. kamerahus som passar till den. Huset behöver inte vara märkvärdigt, det är optiken som gör bilderna.

Drazil skrev:

Jag är ingen expert på MTF, men visar inte siffrorna att zoomen presterar sämre med ökad zoom? Jag är rädd för att skärpan inte skall vara så bra... Rätta mig gärna om jag har fel.

inte vet jag ;-) skriver bara vad CyberPhoto säger..har förtroende för deras åsikter, handlat massor av grejer på deras inrådan och aldig blivit besiken :)

observera att de oxå skriver när grejerna inte håller så bra kvalité..även de grejer de säljer.

mvh
/Kim

Erik F skrev:
Det finns en variant dock har den en stor nackdel(bländare 16)

Exacta Varioplan 650-1300mm (ca 3800kr Photax) bl(12-16?)
16 på 1300mm ialla fall
billigt med du kan bara fota med det i dagsljus
(eller med högkänslig film)

Ett litet sidospår men är det någon som har erfarenhet av det här objektivet? Spännande brännvidd inte så spännande ljuskänsligthet men det vet man ju om och det går att hantera i vissa situationer. Men hur är kvalitén? Blir bilderna skarpa? Tycker att priset är väldigt lågt för ett objektiv med den brännvidden.

Svante

acke skrev:

Ett alternativ är att du spanar efter 300/4.0-gluggar av alla märken. När du har hittat fyndgluggen så köper du ett beg. kamerahus som passar till den. Huset behöver inte vara märkvärdigt, det är optiken som gör bilderna.

Jo, jag har funderat på det en hel del. Men då tillkommer osäkerheten om andra märkens kamerahus som jag inte vet någonting om. Hur fungerar ljusmätningen osv. Men det är helt klart ett alternativ om än lite jobbigt. Jag vill ju bara köpa mitt objektiv, fästa det vid mitt befintliga kamerahus och börja foto! :)

Kim7i skrev:

inte vet jag ;-) skriver bara vad CyberPhoto säger..har förtroende för deras åsikter, handlat massor av grejer på deras inrådan och aldig blivit besiken :)

mvh
/Kim

Jag skall erkänna att det var bra nära att jag gjorde en bäställning av Soligorobjektivet, men jag valde att tänka på saken istället. Får se, kanske köper jag det objektivet i slutändan ändå. Ljusstyrkan önskar jag dock vore lite bättre, men då rusar ju prislappen iväg...

Ca 2 kg skrivs det på Photaxs hemsida.

Så här skriver man för övrigt:

"EXAKTA VARIOPLAN 650-1300
ART.NR: EX314480
Mycket skarpt 8-linsig SuperZoom med brännvidd från 650-1300 mm.
Objektivet har intern fokusering och fast bländare,f/8-16 (beroende på zoom-läge), samt inbyggt motljusskydd. Zoomning är av "push/pull-typ", med låsring.

På optiken finns roterbart stativfäste (att använda stativ är ett måste eftersom objektivet är en halvmeter långt och väger 2 kilo).
Objektivet monteras på kameran med en T2-adapter. T2-adapter till valfri kamera medföljer vid leverans, ange kamerafattning! Fodral medföljer.

Brännvidd 650-1300
Bländare f/8-16
Närgräns 1300mm: 5m.
650mm: 20m.
Filterfattning 95 mm
Längd 47-60 cm
Vikt ca: 2 kg"

Det finns också 2 exempelbilder och skall man tro på dom så ser det ju ok ut för det priset.

Senast ändrad:
Drazil skrev:

Jag skall erkänna att det var bra nära att jag gjorde en bäställning av Soligorobjektivet, men jag valde att tänka på saken istället. Får se, kanske köper jag det objektivet i slutändan ändå. Ljusstyrkan önskar jag dock vore lite bättre, men då rusar ju prislappen iväg...

det är ju bara att beställa objektivet och testa, 14 dagars återköpsrätt..gjorde precis det med en 2x telekonverter som inte fungerade (de sa att den kanske inte skulle fungera) så du har inget att förlora! :) tror inte du kan få bättre 400mm för pengarna om du köper nytt iaf.

mvh
/Kim

Kim7i skrev:

det är ju bara att beställa objektivet och testa, 14 dagars återköpsrätt..
mvh
/Kim

14 dagars återköpsrätt alltså... Det var verkligen goda nyheter. Sådan service visste jag inte att det erbjöds. Tackar så mycket för tipset!

Drazil skrev:

14 dagars återköpsrätt alltså... Det var verkligen goda nyheter. Sådan service visste jag inte att det erbjöds. Tackar så mycket för tipset!

sådan är är konsumentköpslagen ;-) varsågod!:)

Kim7i skrev:

sådan är är konsumentköpslagen ;-) varsågod!:)

Humm. Osäker om jag fattade det hela fel. Kan jag returnera objektivet även om jag använt det och tagit t.ex. en rulle med det? (Förutsatt att kartongen osv. är oskadade och objektivet ej skadat.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar