Annons

val av ny glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcy85

Medlem
Hej! nu känner jag det är dags att köpa ännu en glugg. har en Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Tänkte på Canon EF 24-70mm f/2.8L USM för att täcka in brännviden, det är väl bra tänkt? eller missar jag ngt viktigt?
den andra jag kikat på är Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
 
Om du inte har någon separat vidvinkel så skulle jag välja 17-55. Jag är hellre utan intervallet mellan 55-70 än 17-24 på en 7D.
 
Tänkte på Canon EF 24-70mm f/2.8L USM för att täcka in brännviden, det är väl bra tänkt? eller missar jag ngt viktigt?
Ja, du missar något viktigt. Nämligen vida vinklar. 17-55 är ett bättre alternativ till 7D. Eller 15-85 om du inte tycker att den större bländaren är viktig.
 
förlåt glömde säga att jag vill ta bilder på inomhussporter, främst innebandy.
har ni samma åsikter om valet?
 
Din kameraväska säger inget om du redan har någon kitzoom eller liknande. Har du inte något under 70mm i brännvidd? Om du redan har en normalzoom och vill ha något för inomhussport så skulle jag nog satsa på något fast ljusstarkt istället. Annars vidhåller jag att en ljusstark normalzoom är mycket användbar. Jag plåtade innebandy i en dassig gympasal i helgen med en Tamron 17-50 2,8 och det funkade helt OK.
 
Din kameraväska säger inget om du redan har någon kitzoom eller liknande. Har du inte något under 70mm i brännvidd? Om du redan har en normalzoom och vill ha något för inomhussport så skulle jag nog satsa på något fast ljusstarkt istället. Annars vidhåller jag att en ljusstark normalzoom är mycket användbar. Jag plåtade innebandy i en dassig gympasal i helgen med en Tamron 17-50 2,8 och det funkade helt OK.


Nej har bara 70-200 gluggen. Därför sitter jag så ivrig på svar för jag vill sticka så fort ja bara kan idag :D
 
Om du inte har provat något fast ljusstarkt så tycker jag att du ska försöka göra det innan du köper en normalzoom för att fota innebandyn. T.ex ett 50/1,4. Det är ju en smaksak, men jag föredrar helt klart ljusstarka fasta i alla lägen när det är ont om ljus.
 
Tar du verkligen aldrig något annat än innebandy? I så fall kanske du inte behöver någon ny glugg alls...

Men om du vill ha något till andra motiv så är det lite beroende på vad du i så fall vill fotografera. Behöver du hög ljusstyrka, ta EF-S 17-55/2,8. Behöver du mer vidvinkel och täppa till upp mot 70 mm, ta 15-85/3,5-5,6 (men då förlorar du i ljusstyrka). Båda dessa är mycket bra objektiv.

Vill du ha ännu mer vidvinkel, ta EF-S 10-22/3,5-4,5

Om du är snål (men det är du antagligen inte med tanke på vad du redan har) så är Sigma 17-70/2,8-4 OS och 10-20/3,5 nästan lika bra skärpemässigt men ljusstarkare (delvis) och billigare..
 
Tar du verkligen aldrig något annat än innebandy? I så fall kanske du inte behöver någon ny glugg alls...

Men om du vill ha något till andra motiv så är det lite beroende på vad du i så fall vill fotografera. Behöver du hög ljusstyrka, ta EF-S 17-55/2,8. Behöver du mer vidvinkel och täppa till upp mot 70 mm, ta 15-85/3,5-5,6 (men då förlorar du i ljusstyrka). Båda dessa är mycket bra objektiv.

Vill du ha ännu mer vidvinkel, ta EF-S 10-22/3,5-4,5

Om du är snål (men det är du antagligen inte med tanke på vad du redan har) så är Sigma 17-70/2,8-4 OS och 10-20/3,5 nästan lika bra skärpemässigt men ljusstarkare (delvis) och billigare..


nja snål vet ja inte men kanske lite korkad...
visst blir det säkert mer än innebandy, men har i stort precis börjat. Sport/action kommer kanske bli min grej. Inte så mkt landskap, ev bara när man är ute o reser. detaljbilder och förstås bilder på fina systersonen som om några månader fyller 1 :)

känns som det blir 17-55. ngt fast vill jag nog inte ha.. känns som man blir så låst.. Men men, är inget pro.
 
känns som det blir 17-55. ngt fast vill jag nog inte ha.. känns som man blir så låst.. Men men, är inget pro.
Jag har bara två fasta som jag använder. Fördelen med fast är ju att du får mycket mindre brus i bilderna, som du frågat om tidigare. Det är stor skillnad på ljusstyrka 1,4 och 2,8, mer än det låter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.