Annons

Val av kamerautrustning när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att begränsa sig till en kompaktkamera om man åker på resa måste väl ändå vara oerhört begränsande för vilka motiv man kan fota. Eftersom Kim, vad jag vet, fotar en del fåglar, är en kompaktkamera knappast så lämlpig för honom att ha med som enda kamera. Jag reser mycket och har altid med 300/4, minst ett slr/dslr, en extern blixt, ett uvhus, en kompakt, en makro, en normal och en zoom. Och, självklart, ett stativ (varannan gång ett enbens, varannan ett trebens). Jag har svårt att förstå att det skulle vara något konstigt i det. Jag fotar djur, växter och natur, och mindre än ovanstående skulle bli otroligt frustrerande. Framför allt om man skulle fota undervattensbilder utan undervattenshus:). Eller orangutaner i träden. Eller försöka fota en blomma i regnskogen. Det är svårt nog med stativ, blixt och rätt objektiv, utan är det ofta omöjligt. Så att i förväg, utan att ta hänsyn till olika motivval, definera användandet av mycket utrustning som ett utslag av att man vill impa, är väl något fånigt.
 
Senast ändrad:
forstheim skrev:
Min fråga var egentligen vilken fotoutrustning, dvs grundutrustning som i princip alltid får följa med på era resor. Kan man anta att ni som har med er full utrustning inte gör resor till tex London eller Paris!? Eller har ni helt enkelt med all utrustning även på sådana resor bara för ifall att?

Grunden i min utrustning är en Eos 1v med en 28-70/2,8 och en 550EX.
Ofta kompletterar med en 16-35/2,8 och en 100/2,8 macro USM om jag ska ha lite mer men ändå ha en lättviktsutrustning.

Finns sedan förutsättningarna plockar jag ihop vad som är lagom.
 
Jag tar med mig vad jag har, men jag hade nog inte tagit med mer än det ändå.
Min reseutrustning består av:
Nikon F4s (vill ha MB20 på istället)
Nikon AF20mm/2,8
Nikon AF50mm/1,4
 
Vad jag gav svar på, är min erfarenhet allmänt
på rubriken, ovan, inte specifikt om någon nu
har specialintressen inom fotografin.
Det var säkert så, den första insändaren hade tänkt sig, ingenting annat!
En del koncentrerar sig på en omfattande fotografering, andra koncentrerar sig på resandet, med lätt utrustning, vid långresor!
Påstå att systemkameran endast kan vara det enda
instrumentet, vid resor, avfärda kompaktkameror,
då lever man i en isolerad fotografisk värld.
Imp.faktorn finns, tyvärr, om det är ett brinnande fotointresse, men svettigt i praktiken, spelar faktiskt ingen roll, däremot har jag sett en hel del fotografer genom åren, på långresor, som bär med sig en förbluffande stor utrustning, kanske sista gången, stölder av det iögonfallande är vanligt, det Du kan stoppa i fickan blir säkrare, så enkelt är det!
Åter igen, res lätt, om Du inte är anställd med bärare!
Vi talar väl fortfarande om semesterresor?
 
Att bara resa med en kompaktkamera känns uteslutet för mig, även om jag har en av marknadens bästa - en Ricoh GR 1v. Men att resa med all min utrustninig är också uteslutet.

Lätt är rätt, det gäller dock att vara smart när man plockar ihop det man ska ha med sig. Vissa objektiv för specialbilder får vackert stanna hemma.

Jag liksom säkert många andra upplevt hur man get sig ut på fotoutfärd med fullpackad fotoryggsäck med alla små roliga specialprylar och alla gluggar, men ändå låtit hälften av objektiven ligga oanvända och småprylarna orörda. Dessutom orkar man knapt tänka på att ta fram nått annat än det som sitter på kameran mot sluten av vandringen. '

Det är alltså bra att vara hård mot sig själv när man packar, men att bara resa med kompakten skulle göra en resa olidlig för mig. Jag skulle må illa av alla missade bilder.
 
Jag var på gotland i somras (vandrade en hel del) och jag hade med mig hela utrustningen..när jag blev trött vilade jag helt enkelt :)

Fungerade utmärkt.
 
larsborg skrev:

Det var säkert så, den första insändaren hade tänkt sig, ingenting annat!

Vi talar väl fortfarande om semesterresor?

Det framgår inte av första inlägget i tråden vilken typ av resor, utan frågan var vad man har med sig på resor. Jag svarade på det. Desutom skulle jag tro att en del av oss planerar semesterresorna efter var man kan hitta bra naturmotiv. Själv är det förmodligen, förutom priset, en av de viktigaste faktorerna när jag åker någonstans. Jag har lite svårt att förstå varför det retar dig i den milda graden att en del av oss tar med oss en del kameraprylar på våra resor. Om du tror att man släpar med sig 10-15 kg prylar av totalt tillåtna 20 för att impa på andra, är det ju upp till dig. Jag skulle nog mer vara imponerad av att någon orkade göra det enbart för att imponera.

Frid och fröjd, det känns inte särskilt konstruktivt att bråka om det. Härmed avslutat för min del.
 
Jag håller med er som säger att enbart en kompaktkamera på semestern är väldigt begränsande. Samtidigt är det bättre än att inte få några bilder alls. Själv tycker jag det kan vara ett bra komplement till den större utrustningen. Bra för snabba bilder där man helt enkelt inte har den stora redo..tex om man sitter och slöar på en uteservering eller liknande och någonting oväntat sker framför ens ögon.

Jag kan förstås också tänka mig att det finns de som enbart reser för att uppleva och fotografera natur..och då är det helt förståeligt att alla grejorna plockas med (inklusive stativ naturligtvis). Annars blir det många missade bilder. Jag tillhör själv de som strävar efter den här typen av "utflykter".

Många av oss gör dock även andra resor - som inte helt och hållet är inriktat på foto. Min undran (som kanske inte riktigt framgick i första inlägget) var vilken utrustning som ni helt enkelt inte kan lämna hemma..som bara måste packas ned i ryggsäcken.

Fast ni är fria att skriva vad ni vill. Jag ska inte tillrättavisa er.. ;=)
 
Okej..om jag skulle göra en minikravslista då,
men den gäller bara för vandringar på resan..inte för själva resan.

En dagstur med bra ljus då man inte behöver 3-bens stativ skulle väl se ut så här:

Canon EOS 10D

Vertikalgrepp

Manfrotto enbensstativ 679B

Tamron 17-35/2.8-4

Tamron 28-75/2.8

Canon 100-400/4.5-5.6 IS

Dakine reload ryggsäck.

Minneskort

Cokinfilter: pol, avtonat grå och soft.


En mörk kvällstur för nattfotografering:

Canon EOS 10D

Manfrotto kolfiberstativ 441 med kulled 322 RC2/snabbgrepp.

Sigma 14/2.8
Tamron 17-35/2.8-4
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.8


Dakine reload ryggsäck.

Minneskort
 
Se där! du kan ju kompromissa... men det e väl bara blixten du lämnat hemma va? *s*
Men enbenet funkar bra som vandringsstav har ett likadant, men där upphör väl alla likheter...
 
Jag försöker hålla vikten nere samtidigt som jag försöker få med mig så mycket fotoprylar som möjligt.

Det blir då Canon T70 som är liten och smidig (och dessutom använder vanliga AA-batterier).

Vidvinkel: Fdn 24/2.0 eller Vivitar 24/2.8
Normal: Fdn 35-105/3.5-4.5 eller FDn 35/2.0
Tele: Fdn 200/4.0 eller Fdn 135/2.8

Istället för blixt tar jag oftast med en allväders-kompaktkamera Olympus AF-1 Twin (som har inbyggd blixt och dubbla brännvidder). Kompaktkamera är bra i omgivningar där man inte vill skylta med en systemkamera. Dessutom känns det tryggt med en backup-kamera (även om aldrig T70:n har lagt av).
 
Brukade ha med mig en F4 med "vertikalgrepp", 80-200 och fast 35:a, men nu är det väl slut med det, inte för gott, men den här sommaren blir det bara Ixus 400, minneskort och kanske extrabatteri, eller finns det laddningsmöjligheter på transsibiriska?
 
minimalistiskt

Prylar, prylar o prylar.
Jag gjorde ett experiment i somras. Var en vecka i Frankrike, mest i Paris och sväng i Normandie, med enbart en Canon Ixus 400. Det ni!
Det var mycket nyttigt, det blev mer bildtänkande och mindre fipplande med prylar.
Många bilder blev, i mitt tycke, utomordentliga.
Visst, det är mer brus o så, och det går inte med RAW-format osv.
Men det är ju bilder man är efter, inte enbart att hitta motiv för att man har en jäkla massa dyra prylar som behöver användas...

Prova det! Bli inte era prylars fångar!

Och visst. Jag har också varit ute på resor med kamera, tre-fyra objektiv + plus bärbar dator + plus en kikare, och ibland även tubkikare. Bra träning! Man blir stor och stark, men ibland blir det FÖR mycket prylar.
 
sagan skrev:
Jag tar med samma grejer som jag har som vanligt, ingen skillnad.

Det kommer bli följande utrustning på nästa resa när mina byten av utrustningen är klar:

Canon EOS 10D

Manfrotto kolfiberstativ 441 med kulled 322 RC2/snabbgrepp.

Manfrotto enbensstativ 679B

Manfrotto bordsstativkit 345

Tamron 17-35/2.8-4
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.8
Sigma 105/2.8 macro
Canon 100-400/4.5-5.6 IS

Dakine reload ryggsäck.

Minneskort och 30GB FlashTrax HD.

Cokinfilter: pol, avtonat grå och soft.

Kim, risken är att Du inbjuder till överfall och rån.
När jag var inte Kina hade jag min M6:a under kavajen med en 50:a på och ett 90:a i fickan.
Jag saknade dock en 28:a eller 35:a, vilket erkänns härmed.
Jag fotograferade mest människor och fick bra kontakt med dem, delvis på grund av att min utrustning inte såg så skräckinjagande ut (tror jag).
 
Jag har varit i Kina i tre veckor och plåtat (1998) med systemkamera och stativ helt öppet..inga problem alls.

Men Kina är inte särskilt farligt heller, risken för rån är inte större än i sverige.

Skulle man tänka på rånrisken skulle man inte våga köpa såna grejer överhuvudtaget.
 
KGS skrev:
Skaver inte axelhölstret i värmen? körde du med helmantlade kulor?

/kg som KAN ha missuppfattat vad en M6 är...

Kul kommentar KG!
Jag menade Leica M6 med inskjutbar 50mm Elmar.
Folk tar den inte på allvar, så man kan komma mycket nära. Däremot reagerar människor när Du riktar ett 200-tele eller liknande mot dem.
 

Bilagor

  • product_83755[1].jpg
    product_83755[1].jpg
    13.1 KB · Visningar: 330
Wolfgang skrev:
Kul kommentar KG!
Jag menade Leica M6 med inskjutbar 50mm Elmar.
Folk tar den inte på allvar, så man kan komma mycket nära. Däremot reagerar människor när Du riktar ett 200-tele eller liknande mot dem.

Plåtar man folk med 200 eller mer så står man vanligtvis en bit ifrån.

Har man systemkamera så byter man givetvis till annan brännvidd om man ska plåta närmare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.