Annons

Förnya/uppgradera min objektivpark..

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, precis vad jag funderade på när jag skrev mitt förra inlägg. I stället för ett zoomobjektiv skulle man kunna köra med med en ljusstark 50:a. Fungerar till mycket, inklusive porträtt. Var på väg att beställa 50/1.8 STM för ett par veckor sedan, men efter att ha läst på lite om dess optiska egenskaper och jämfört med 40/2.8 STM som jag har så blev det aldrig att den beställdes. Canons 50/1.4 har jag inte fått någon jättepositiv känsla av när jag har läst på om den, utan i så fall är det nog 50/1.2 L-monstret som man skulle satsa på. Får fundera vidare helt enkelt.. :)

Eller Sigma 50/1,4 finns ju i två varianter "med och utan Art"

Har själv haft Canon 50/1,4 fina färger men tyckte att den var allt för mjuktecknande på bländare 1,4, dock skarpare nedbländad men det var inte därför jag köpte den, för att blända ned.

Tamron har ju en ny 45/1,8 med bildstabilisering som kan vara intressant.
 
Jag har EF 50mm f/1.4 USM och det är nog OK (men har rätt låg kontrast på full öppning), men om jag idag skulle köpa ett 50mm-objektiv så skulle varken det eller EF 50mm f/1.2L USM vara förstahandsvalet när Sigma 50mm f/1.4 ART finns. Det är bara Zeiss Otus (och någon Leica Summilux) som är lika bra eller (lite) bättre. Sigmat kostar dock bara ungefär hälften av vad EF 50/1.2L kostar och löjligt mycket mindre än Zeiss Otus.
 
Såg era inlägg alldeles nyss, men har under kvällen läst på/jämfört olika objektiv mot varandra - inte minst då 50mm-gluggar. Och precis som ni säger är det ett objektiv som "sticker ut" från mängden där, nämligen Sigmas 50/1.4 DG HSM ART. Verkar vara i en klass för sig skärpemässigt! Den enda kritik jag har kunnat snappa upp om objektivet är att bokehn inte ska vara den vackraste direkt..och sedan är det ju också rätt stort och tungt för att vara ett fast 50mm. Men som sagt..det verkar vara en riktigt grym glugg - klart mer imponerande än t.ex. Sigmas så populära (åtminstone tidigare) 35/1.4 DG HSM ART. Jag funderar vidare.. :)
 
Bokeh

Såg era inlägg alldeles nyss, men har under kvällen läst på/jämfört olika objektiv mot varandra - inte minst då 50mm-gluggar. Och precis som ni säger är det ett objektiv som "sticker ut" från mängden där, nämligen Sigmas 50/1.4 DG HSM ART. Verkar vara i en klass för sig skärpemässigt! Den enda kritik jag har kunnat snappa upp om objektivet är att bokehn inte ska vara den vackraste direkt..och sedan är det ju också rätt stort och tungt för att vara ett fast 50mm. Men som sagt..det verkar vara en riktigt grym glugg - klart mer imponerande än t.ex. Sigmas så populära (åtminstone tidigare) 35/1.4 DG HSM ART. Jag funderar vidare.. :)

Jag har en 50 mm art och i praktiken är bokehn utmärkt eftersom den är skarp från 1.4 och knivskarp även vid pixelpeeping från 1.8 och vid så låga bländartal blir kontrasten mellan oskärpa och skärpa väldigt fin. Jag tror dock att du skall vara beredd att justera objektivet med enUSB-dock . Den är raktecknande och nästan fri från kromatisk aberration. I övrigt anser jag att ditt senaaste förslag på fyra objektiv vara väldigt prisvärt. Mvh Åke
 
Allt är en avvägning. Risken med stora, tunga eller svårhanterliga objektiv är att de inte kommer till användning så ofta som de borde, även om de är optiskt superba, det är av det skälet jag fortfarande inte kunnat bestämma mig för sigma art.

Vad gäller skärpan så ska man veta att att inget av objektiven skäms för sig i nedbländat, och att även billiga 1.8 är hyfsat skarp i centrum även på något större öppningar, och för mig personligen finna nästan aldrig behovet av de extremt korta skärpedjup som det blir på 1.2/1.4, hellre tenderar jag att hamna på 2.8 eller så, och då är tom ef 50 skarp nog.

Det man ser tydligast skillnad på 1.8 mot 1.2 eller sigmat är att de har en finare bokeh, men för mig personligen så skulle ändå 1.8 oftast vara det som hängde med i väskan.

Jag hoppas att canon kommer med en ny 1.4 som gärna får ligga snäppet under sigma i storlek, pris men som är bättre än deras nuvarande.
 
Tack för dina synpunkter, Christian!

...Det är inte säkert jag behöver något vidvinkligare än 24mm för landskap, och kanske faktiskt inte heller något ljusstarkare än 24-70/4L IS USM vid fotograferande av människor med tanke på 6D:s fina ISO-egenskaper...

Varför tänker du inte på f2,8?
Ibland handlar det inte bara om ljusstyrkan utan bakgrunds oskärpa som en 2,8 ger dig som ingen f4 kan vid fotografering av människor.
En 24-70 f2,8 har förvisso ingen IS men du kan använda snabbare exponeringstider istället ute på stan och då har du ISO egenskaper som buffert.
 
Varför tänker du inte på f2,8?
Ibland handlar det inte bara om ljusstyrkan utan bakgrunds oskärpa som en 2,8 ger dig som ingen f4 kan vid fotografering av människor.
En 24-70 f2,8 har förvisso ingen IS men du kan använda snabbare exponeringstider istället ute på stan och då har du ISO egenskaper som buffert.

det var väl önskemål om inte allt för stora o tunga objektiv med i frågan från TS ?
Därav att 4,0 är mer intressant än 2,8
 
Varför tänker du inte på f2,8?
Ibland handlar det inte bara om ljusstyrkan utan bakgrunds oskärpa som en 2,8 ger dig som ingen f4 kan vid fotografering av människor.
En 24-70 f2,8 har förvisso ingen IS men du kan använda snabbare exponeringstider istället ute på stan och då har du ISO egenskaper som buffert.

Mängden bakgrundsoskärpa avgörs ju inte bara av bländare, utan även brännvidd, avstånd till motiv och avstånd till bakgrund, så i många situationer kan man ju faktiskt flytta sig själv och/eller personen och få ökad bakgrundsoskärpa (förutom det faktum att f4 på fullformat fortfarande är en ganska vid bländare. Naturligtvis finns det situationer där det inte går, men jag tror det är klokt att tänka igenom ens behov och fundera på hur ofta det behovet finns, kontra andra önskemål

En bra bildstabilisering ger uppemot fyra bländarstegs kompensation, men även lågt räknat, säg tre, är det mer än vad det enda bländarsteget mellan 2.8 och 4, så för orörliga motiv där man inte behöver kortast möjliga skärpedjup är IS, åtminstone för mig en bättre tradeoff. Med tanke på 6D:s låga brusnivåer så är jag beredd att välja högre ISO då jag behöver kortare slutartider.

För min del så gör jag bedömningen att jag oftare får lyckade (eller åtminstone inte oskarpa) bilder tack vare IS och att det är såpass sällan jag behöver kortare skärpedjup att jag då kan använda EF 35 f/2, EF 50 1.8, eller EF 85 1.8.

En annan sak att tänka på när det gäller f/2.8 IS (II) vs f4 IS är att 2.8 väger över 200 gram mer. Det motsvarar vikten på EF 50 f1.8, som så att säga då blir "gratis" att bära med sig i väskan

Allt handlar förstås om tycke, smak och vad man prioriterar, men jag tror inte att man slentrianmässigt ska gå på 2.8

Ett annat objektiv jag personligen skulle kunna tänka mig att titta närmare på, om jag inte redan hade 24-70 f4 och var så nöjd med det, är det nya EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM. Det är klart att det är något sämre rent optiskt, men när man slänger in ekonomi och flexibilitet, och vad man kan köpa för de pengarna man spar så tror jag inte det är något dumt alternativ, som ett allt-i-allo.
 
Varför tänker du inte på f2,8?
Ibland handlar det inte bara om ljusstyrkan utan bakgrunds oskärpa som en 2,8 ger dig som ingen f4 kan vid fotografering av människor.
En 24-70 f2,8 har förvisso ingen IS men du kan använda snabbare exponeringstider istället ute på stan och då har du ISO egenskaper som buffert.

Jo, jag har absolut funderat på ett 24-70/2.8..framför allt då Tamrons av prismässiga skäl och för att det har bildstabilisering. Men det är tyngden och storleken som helt klart avskräcker mig från f2.8-zoomarna. Å andra sidan har jag vissa tankar om att ibland släpa med mig ett 70-200/4L USM när jag fotograferar människor, vilket inte heller är speciellt litet och lätt.

Dock finns det en skillnad..om 70-200/4L USM kombineras med t.ex. ett fast 35/2.0 IS eller pannkaksobjektivet 40/2.8 så kan 70-200:at ligga i en ryggsäck eller liknande medan man fotograferar med en förhållandevis lätt och smidig 35:a eller 40:a. Endast kanske 20-25 procent av tiden behöver man hantera det större och tyngre objektivet då. Med ett 24-70/2.8 blir man däremot "tvungen" att hantera objektivets storlek och vikt 100 % av tiden.

Min 70-200/4L USM är jag helt klart nöjd med, men den skaffades för att i princip enbart användas för natur-/landskapsfoto och inte för porträtt/människor. Kanske kan det vara en god idé att uppgradera den till versionen med IS framöver också. Versionen med IS verkar dessutom ha tydligt bättre kantskärpa än non-IS varianten..även om jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig har tänkt på att den senare skulle ha svag/dålig kantskärpa. Så det är inget jag suktar efter i sig, utan ser det i så fall mer som en bonus. Samtidigt läste jag om någon (om det var här på fotosidan eller på någon utländsk fotosajt) som föredrog non-IS varianten för porträtt då bokehn var mjukare/snyggare på den än på den nyare med IS. Men IS i sig hade ju varit väldigt trevligt att ha på ett 70-200:a när man ska fotografera människor känner jag.

Har nu bantat ner "kameraväskan" genom att plocka bort det fasta 35/2.0 IS. Tänker att 24-70/4L IS i princip kan göra det jobb den fasta 35:an skulle ha gjort, även om man inte får riktigt samma korta skärpedjup. I stället kan man lägga dem pengarna på att uppgadera sitt nuvarande 70-200/4L USM till IS-varianten.

Canon EOS 6D
24-70/4L IS USM
70-200/4L IS USM
40/2.8 STM (alternativt 50/1.8 STM)

De tre ovan nämnda objektiven kan kombineras på olika sätt:

Landskap: 24-70/4L IS USM + 70-200/4L IS USM

Resa: Enbart 24-70/4L IS USM eller så väljer man att ta med även 70-200/4L IS USM och det lilla 40/2.8 beroende på vart resan går.

Människor och annat på stan: Enbart 24-70/4L IS USM eller så kombinerar man det med 70-200:at. Det går även att kombinera 40/2.8 STM med 70-200/4L IS USM om man känner för det.

När man vill ha en lätt och smidig utrustning att bära på; t.ex. vid gatufoto..ja då kör man helt enkelt enbart med 6D + 40/2.8 STM (eller 50/1.8 STM). Med 6D:s fina ISO-egenskaper klarar man sig rätt bra utan bildstabilisering på dessa objektiv - speciellt om man använder sig av svartvitt för denna typ av bilder.
 
Tycker det låter som att det är val som helt stämmer med vad du tycks prioritera, så du blir säkert nöjd.

Eftersom jag ändå är så kär i EF 35 f2 IS USM så påpekar jag ändå att det ger ytterligare två bländarsteg jämfört med 24-70 f4 IS, och jämfört med EF 40 f2.8, som saknar IS, så kan du påräkna 4-5 stegs skillnad, och det är en jävla massa i svagt ljus.


EF 35:s nackdel, jämfört med EF 40 är att det är påtagligt större, särskilt med motljusskydd på, då är det (motljusskyddet inräknat) typ som 4-5 EF 40 (utan mottljusskydd) staplade på varandra

Men, EF 40 är superskarpt, lätt, minimalt, billigt, så det finns ingen förlust i att ha det med. Det jag personligen kände är att jag i princip aldrig orkade/fann skäl att byta från 24-70, bara för att vinna ett bländarsteg.

EF 50, kände jag personligen tillförde något utöver EF 40, så det blev mitt val.

Hursomhelst, både EF 40 och EF 50 är så billiga och små att du kan kosta på dig att ha dem ett tag bara för att se hur mycket/lite de kommer till användning.
 
Tycker det låter som att det är val som helt stämmer med vad du tycks prioritera, så du blir säkert nöjd.

Eftersom jag ändå är så kär i EF 35 f2 IS USM så påpekar jag ändå att det ger ytterligare två bländarsteg jämfört med 24-70 f4 IS, och jämfört med EF 40 f2.8, som saknar IS, så kan du påräkna 4-5 stegs skillnad, och det är en jävla massa i svagt ljus.

Tack, du har helt rätt att skillnaden i möjligheter mellan 40/2.8 och 35/2 IS när ljuset är svagt är mycket stor. Till en början kommer jag dock köra med 40:an, men 35/2 IS eller liknande kommer jag ha i åtanke framöver. Detta efter att åter igen ha tänkt om samt efter att ha varit ute och fotograferat idag. Plockade nämligen fram mitt fasta Tamron 90/2.8 Macro i eftermiddags och testade att fotografera min katt med det..och kan bara säga att det är en underbar brännvidd att jobba med samtidigt som objektivet är förhållandevis lätt och inte jättestort. Och har f2.8 som maxbländare. Runt 90mm brännvidd känns väldigt naturligt att använda tycker jag - det är inte mycket man behöver gå närmare eller backa för att sätta kompositionen.

Velig är man ibland, men nu har jag i alla fall kommit fram till ett slutgiltigt beslut hur jag ska göra med min kameraväska framöver. Exakt vilka objektiv återstår att se, men jag är på det klara med vilken typ av objektiv som ska införskaffas åtminstone. Jag har väl idag också insett att jag faktiskt redan har en ganska komplett utrustning för mina behov, t.ex. tycker jag mitt 70-200:a fungerar ypperligt för intima landskapsbilder och det fasta Tamron 90/2.8 är ett alldeles utmärkt porträttobjektiv som dessutom kommer fungera fint för närbilder på diverse saker när man går runt på stan. Och en ljusstark 35:a har jag ju dessutom redan. MEN..den gamla 35:an brister helt klart en del på stora bländare och saknar bildstabilisering (vilket även mitt nuvarande 90/2.8 gör). Så dessa två objektiv kan vara värda att uppgradera till objektiv med IS/VC så småningom!

Prio 1 just nu är 24-70/4L IS, för jag saknar för tillfället vidare brännvidder än 35mm. En zoom hade dessutom varit smidig att ha eftersom man fysiskt inte alltid kan flytta sig som man vill ute i naturen för att få till den komposition man vill ha.

Canon EOS 6D (2 st)
24-70/4L IS USM
70-200/4L USM
35:a som är ljusstark och har bildstabilisering
40/2.8 STM
85:a, 90:a eller 100:a med ljusstyrka f2.8 och som har bildstabilisering

Landskap:
Canon 6D + 24-70/4L IS
Canon 6D + 70-200/4L USM
Med ett extra hus behöver man inte fippla med objektivbyte i fält. Smidigt och bekvämt!

Resa:
Canon 6D + 24-70/4L IS (eventuellt kan man ta med det andra huset också med 70-200/4L USM)

Människor på stan:
Canon 6D + 35:a med bildstabilisering
Canon 6D + typ en 90/2.8 med bildstabilisering
Med en top-load väska i ett bälte behöver man inte ha båda husen framme samtidigt om man inte vill, utan kan t.ex. plocka fram huset med 90/2.8 när det är dags för porträtt. Förstås inte lika smidigt som en normalzoom, men personligen tycker jag det känns roligare att använda två fasta brännvidder vid fotograferande av människor än att använda en zoom.

Gatufoto med lätt och liten utrustning:
Canon 6D + 40/2.8 STM


Tack alla för era synpunkter, tips och råd i denna tråd!


Bilden nedan är tagen med Tamron 90/2.8 Macro när det testades som porträttobjektiv idag:
 

Bilagor

  • Sigge 500 pix (för fotosidan).jpg
    Sigge 500 pix (för fotosidan).jpg
    122.1 KB · Visningar: 38
Runt 90mm brännvidd känns väldigt naturligt att använda tycker jag - det är inte mycket man behöver gå närmare eller backa för att sätta kompositionen.
Ja, man får ett lagom arbetsavstånd till sina foto-offer med en brännvidd i det häradet.

85:a, 90:a eller 100:a med ljusstyrka f2.8 och som har bildstabilisering
Glöm inte alternativet EF 85mm f/1.8 USM. Det har visserligen inte IS, men är å andra sidan ljusstarkare än 2.8-alternativen. Om IS är ett krav så finns EF 100mm f/2.8L IS USM Macro och Tamrons nya 90mm f/2.8 Macro (och kanske fler).

Jag har både 85/1.8 och 100/2.8 och kan nog säga att 100:an är roligare att använda, men det beror nog mycket på att det är ett makroobjektiv. 85:an är jättetrevlig också. Jag har även haft EF 100mm f/2.0 USM en gång i tiden och gillade nog det ännu mer än 85:an, men lämnade tillbaka det eftersom det hade konstiga putsmärken på frontlinsen (köptes begagnat med garanti).

Så det finns lite alternativ att överväga. :)
 
Ja, man får ett lagom arbetsavstånd till sina foto-offer med en brännvidd i det häradet.


Glöm inte alternativet EF 85mm f/1.8 USM. Det har visserligen inte IS, men är å andra sidan ljusstarkare än 2.8-alternativen. Om IS är ett krav så finns EF 100mm f/2.8L IS USM Macro och Tamrons nya 90mm f/2.8 Macro (och kanske fler).

Vill man ha bildstabilisering så verkar det som att det är Canons 100/2.8 Macro och Tamrons 90/2.8 som gäller. Det enda som egentligen talar för Canon är möjligtvis att färgbalansen i det objektivet skulle balansera bättre mot Canons 35/2.0 IS än vad Tamronet gör. Men hur det ligger till med detta har jag inte koll på (ännu). Tamron har ju annars sitt 35/1.8 Di VC som man skulle kunna para ihop med 90/2.8 Macro. Dock verkar Canons 35/2 IS vara snäppet bättre än Tamrons motsvarighet, så helst skulle man ju vilja satsa på den i så fall. Några tusenlappar billigare än Tamronet dessutom. Jo, det finns allt några objektiv att välja på där ute i butikerna.. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.