Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamerautrustning när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)
alcedo skrev:
Alla resor är fotoresor!

alla resor är en möjlighet till att fotografera, men ibland ger jag mej ut på en liten tur ENBART i syfte att fotografera o det är då som stativet mm åker med... Annars får det nog oftast, skam till sägandes, stanna hemma. Och att baxa med stativet på en flygresa har inte varit aktuellt för mej hittills.
 
Hur orkar man bära med sig en relativt stor utrustning med flera objektiv, under en resa?
Vem blir imponerad?
Jag har en Asahi Pentax S3, Nikon Nikkormat FTn, Minolta SRT 101 och SRT 303, samtliga med original objektiv i olika brännvidder.
Dessutom en liten kompakt, Olympus XA.
Under den senaste semestern, sommaren 2003, gjorde jag en resa till Australien/New Zeeland.
Vilken kamera passade bäst?
Kompakten, Olympus XA, naturligtvis!
Filmen hela tiden var Kodak HD 200, de första rullarna köptes i Sverige, därefter köptes alla de övriga rullarna på plats, framkallades också på plats, den sista rullen satt i kameran vid hemkomsten!
Visst, kameran hade sina begränsningar med sitt 35 mm objektiv, men det blev en utmaning
som krävde mera av fotografen!
Utmärkt skärpa och exponering, faktiskt på alla bilder!
Så enkelt var det att resa utan en "synlig" kamera, Olympus XA stoppar man i fickan, ingen anar att fotografen är i närheten!
 
larsborg skrev:
Hur orkar man bära med sig en relativt stor utrustning med flera objektiv, under en resa?
Vem blir imponerad?
!

det man vill bära det orkar man, har man inte motivation då blir allting för tungt.

Vem fan köper kamera för att imponera???

Göran
 
Mamiya RZ67 pro 2 vid semester

jag kör med bly klumpen Mamiya RZ67 pro 2 när jag är på semester ,,dock är det ingen bra rese kamera och glugen är oftas RZ Sektor Z 65mm f/4.0 LA för lite vidvinkel. jag brukar oftas ha ett Tobako bruntons filter på för extra effekt på bilderna,

men helst skulle jag vilja ha en mamiya 7II
när jag reser
 
Senast ändrad:
Jag var ute och reste på riktigt för första gången nu under julen.. 17 Dec - 9 Jan.

Thailand och filipinerna, och det blev en del att kuska runt så jag satsade på lätt och flexibelt.

Eos 33 med ett 28-135 IS USM. Sen hade jag mitt 50mm/1.8 i väskan, men det visade sig vara trasigt när jag försökte använda det första gången. Sen mitt Gitzo monotrek kolfiber/aluminium enbens, men det såg inte så mycket användning, framförallt för att det var väldigt få fototurer, mer så att jag hade kameran på axeln ifall att. Men lite i thailand blev det faktiskt. Använde annars lite murar och annat som fanns till hands i thailand, men tejp på motljusskyddet hade varit bra, det är helt repigt nu, men grejerna är ju till för att användas.

Men 28-135 duger för det mesta, har bilder på allt från Solnedgångar på beachen och porträtt på söta flickor till Magnifika berg och dalar till upplysta tempel på natten, urinvånare och vardagsliv. Men jag är helt förstörd, bilderna kommer på fredag och jag är skitskraj att det inte ska vara bra, det blev rätt långa tider lite då och då. Det är typ bara provia, så det saknar jag från den digitala världen, att kunna få kunskap direkt hur det blev. Men det är ju en del av tjusningen.

Det jag saknade var ljusstyrkan. 28-135 är lite svagt i det avseendet, speciellt med Provia 100. Dock är brännvidden bra för det mesta, och det var bara någon enstaka gång jag saknade mitt 70-200/2.8 av den anledningen.

Jag körde med en LowePro AW65 toploader, som jag antingen hängde på magen med karbinhakar till min vanliga väska, eller hade i axelrem. Funkade bra.

Är jag ute på vandringsturer över dagen blir det nog mest mitt sigma 70-200/2.8 och enbensstativ. Funkade fint i höstas på värmdö, även om det är lite jobbigt att hoppa omkring på hala klippor med det, dock igen... sakerna är till för att användas.
 
Tyvärr, är det så, att imp.-faktorn med en häftig kamera, med bråten av objektiv, för en del fotografer, är viktigare än den färdiga bilden!
En systemkamera ger oftast ett bättre resultat i olika miljöer, möjlighet till objektivbyten,
men på denna resa som jag relaterade till användes enbart en kamera, den var jäkligt liten,
men resultatet gav mersmak ...!
Val av utrustning, är alltid ett personlig val, bäste fotovän, ingen utrustning kan vara hel
fel!
Det ena valet är bara mera praktiskt!
Jag åker snart ner till Schweiz för att arbeta som skidlärare, ett kamerahus, ett objektiv,
samt en jäkligt liten kompakt, kommer med i packningen.
Endast en kamera lämpar sig, att ha på sig i utförsåken!
Den som vill ta med sig en större utrustning, gör väl det, men en bra snickare behöver ingen
trendig hammare, så är det alltid!
 
larsborg skrev:
Tyvärr, är det så, att imp.-faktorn med en häftig kamera, med bråten av objektiv, för en del fotografer, är viktigare än den färdiga bilden!
Ingen seriös fotograf jag träffat iaf..(och jag har träffat rätt många)..de som vill impa är väl snarare "familjefotografer" som visar upp sin IXUS "titta va liten den är!" "titta jag kan både videofilma och spela in ljud med min kamera!" (ungefär som med mobiltelefonerna)

larsborg skrev:

En systemkamera ger oftast ett bättre resultat i olika miljöer, möjlighet till objektivbyten,
Exakt..så jag kompromissar inte...det är bilden som är det viktiga.
larsborg skrev:

Val av utrustning, är alltid ett personlig val, bäste fotovän, ingen utrustning kan vara hel
fel!
Givetvis inte..bättre med en kompaktkamera än ingen kamera alls.
larsborg skrev:
Endast en kamera lämpar sig, att ha på sig i utförsåken!
Nyss sa du "ingen utrustning kan vara hel
fel!" ???

larsborg skrev:

Den som vill ta med sig en större utrustning, gör väl det, men en bra snickare behöver ingen
trendig hammare, så är det alltid!

En bra snikare använder sig av bra verktyg (har inget alls med trendig att göra)..så är det "alltid"!
 
Senast ändrad:
Re: Re: Val av kamerautrustning när ni reser?

sagan skrev:
En bra snikare använder sig av bra verktyg (har inget alls med trendig att göra)..så är det "alltid"!

Jag vill ha min hammare när jag snickrar, finns säkert bättre (med skönare handgrepp, bättre tyngdpunkt, etc.) men jag är helt enkelt van vid just min hammare ;)
 
Re: Re: Re: Val av kamerautrustning när ni reser?

mganga skrev:
Jag vill ha min hammare när jag snickrar, finns säkert bättre (med skönare handgrepp, bättre tyngdpunkt, etc.) men jag är helt enkelt van vid just min hammare ;)

Och jag slår vad om att det är en bra hammare...annars skulle du inte trivas med den.

Själv har jag en halvtaskig hammare..den fungerar okej men inte mycket mer..men jag är ingen snickare heller, så mina krav på hammare är inte stora.
 
Senast ändrad:
Är inte snickare jag heller, men försöker hobbyhammra då och då. Men det är helt säkert, men andra hammare känns det inte bra! :p
 
forstheim skrev:
Hur ser era resekit ut?

Allt jag kan proppa ned i en Lowepro TLZ AW som jag sedan bär i bröstsele. Får med lite god vilja ned Canon EOS 30 med Canon 28-135mm IS, Canon EOS 300, Speedlite 420EX, Tokina 17mm, Canon 24mm, Canon 50mm plus lite film och filter. Vid nästa resa Canon 20mm istället för 50. Går även det har jag testat. I en midjeväska därunder ligger telet, dvs ett Canon 75-300mmm IS, i fickan en Olympus My 2, i stora ryggsäcken stativ, mellanring och kanske 50-100 rullar film beroende på resans mål och längd.

Vandrat på 5000 meters höjd i Nepal så här, och det fungerar fint för mig. Tycker att det först och främst gäller att hitta något vettigt att packa ned prylarna i som man känner sig komfortabel med. Mötte fullt med folk senast som gick med kameran hängande över magen, och det har jag svårt att förstå. Vad impfaktorn anbelangar är den för mig inverterad. Vill definitivt ha något som inte sticker ut. Särdeles viktigt vid resa i fattiga asiatiska länder. Men vill ju försöka ta så bra bilder jag kan också... Hade jag bara råd skulle jag köpa ytterligare bättre och tyngre utrustning att ta med. Inte precis svårt att hitta motivation att bära kamerautrustning! Bättre då att spara in på något onödigt, t.ex. tvål och dylika ting.
 
Yashica T4. En underbar liten kompaktkamera som exponerar&fokuserar mycket bra! Har ett skarpt 35mm zeissobjektiv dessutom.
Känns alltid bättre att ha en liten fjollig kompaktkamera när man befinner sig uti vida världen, än att leka (krigs)korrespondent med fet slr.
 
Så mycket jag orkar bära!

Nu sist när jag var i Thailand ( Bankok - River Kwai - Bankok - Koh Samui ) så hade jag med mig 2 stycken EOS 3:eek:r, 85/1.8, 24-70/2.8 och 100-400L, stativ, 550Ex (blixt) + två filter väskor, 20 rullar film och lite annat skit.... och just det en Canon G2:a :)

Glömde ju bort undervatenskameran också :)

Men det fanns tillfällen jag önskade jag hade bara tagit med mig G2:an, speciellt när jag kröp omkring i en grotta någonstans i djungeln vid River Kwai, det var 40 grader varmt och väldigt hög luftfuktighet.
 
Min fråga var egentligen vilken fotoutrustning, dvs grundutrustning som i princip alltid får följa med på era resor. Kan man anta att ni som har med er full utrustning inte gör resor till tex London eller Paris!? Eller har ni helt enkelt med all utrustning även på sådana resor bara för ifall att?

Själv skulle jag nog inte använda exempelvis ett 300mm med extender särskilt ofta på sådana resor. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig ett lätt 70-200/4L som komplement till kombinationen 24/35/90mm. Men längre tele än så känns för mig onödigt. För resor till nämnda Thailand och Nepal kan jag förstå att man försöker få med så mycket utrustning som möjligt. På sådana resor är motivbredden generellt större och inte sällan är man också på resande fot under längre tid. Dessutom är det kanske en "once-in-a-lifetime-resa" man gör.
 
Val av utrustning, är alltid ett personlig val, bäste fotovän, ingen utrustning kan v

Du har tydligen ett mycket speciellt förhållande till Din kamerautrustning, Kim, ingenting annat
i utrustningsväg kan mätas med Din egen komponerade!
Synd att Du är slav till en massa prylar, en proffs skulle inte orka räkna ihop allt vid resor!
Stativ?
Är det något en fotograf tar med sig vid en resa, när man är ständigt på resande fot!
Knappast!
Påminner om Charlie Chaplin som semesterfotograf!
En kompakt med resurser, likt Olympus XA, ger betydligt bättre resultat, än vad Du tror, Kim!
Det är inte frågan om något, bättre än ingenting, utan ett fullgott instrument!
Testa och köp en begagnad, i ett perfekt skick blir den Din för cirka ett lakan!
Det finns andra, såsom Minox eller något större bl.a. men ändå relativt kompakta, Leica M-serie!
Leican blir något dyrare, ha-ha!
 
Re: Val av utrustning, är alltid ett personlig val, bäste fotovän, ingen utrustning kan v

larsborg skrev:
Du har tydligen ett mycket speciellt förhållande till Din kamerautrustning, Kim, ingenting annat
i utrustningsväg kan mätas med Din egen komponerade!
Jasså..varför inte då?
larsborg skrev:

Synd att Du är slav till en massa prylar, en proffs skulle inte orka räkna ihop allt vid resor!
Aha..nu är jag slav..okej.

Ett proffs skulle inte ta med de grejerna han/hon behövde för att få så bra bilder som möjligt? den var bra :)


larsborg skrev:

Stativ?
Är det något en fotograf tar med sig vid en resa, när man är ständigt på resande fot!
Knappast!
Det är det många som gör (seriösa fotografer)..långt mycket tyngre än de grejer jag använder oxå.

Ofta använder de bil och andra moderna transportmedel oxå.
larsborg skrev:

Påminner om Charlie Chaplin som semesterfotograf!
En kompakt med resurser, likt Olympus XA, ger betydligt bättre resultat, än vad Du tror, Kim!
Det är inte frågan om något, bättre än ingenting, utan ett fullgott instrument!
Testa och köp en begagnad, i ett perfekt skick blir den Din för cirka ett lakan!
Det finns andra, såsom Minox eller något större bl.a. men ändå relativt kompakta, Leica M-serie!
Leican blir något dyrare, ha-ha!

Så du vet vad jag tror, vad jag vet, vad jag tänker och vem jag är...imponerade kunskaper måste jag säga :)

Jag har plåtat med kompaktkameror på resor...det är inget jag kommer göra om.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.