Jag var ute och reste på riktigt för första gången nu under julen.. 17 Dec - 9 Jan.
Thailand och filipinerna, och det blev en del att kuska runt så jag satsade på lätt och flexibelt.
Eos 33 med ett 28-135 IS USM. Sen hade jag mitt 50mm/1.8 i väskan, men det visade sig vara trasigt när jag försökte använda det första gången. Sen mitt Gitzo monotrek kolfiber/aluminium enbens, men det såg inte så mycket användning, framförallt för att det var väldigt få fototurer, mer så att jag hade kameran på axeln ifall att. Men lite i thailand blev det faktiskt. Använde annars lite murar och annat som fanns till hands i thailand, men tejp på motljusskyddet hade varit bra, det är helt repigt nu, men grejerna är ju till för att användas.
Men 28-135 duger för det mesta, har bilder på allt från Solnedgångar på beachen och porträtt på söta flickor till Magnifika berg och dalar till upplysta tempel på natten, urinvånare och vardagsliv. Men jag är helt förstörd, bilderna kommer på fredag och jag är skitskraj att det inte ska vara bra, det blev rätt långa tider lite då och då. Det är typ bara provia, så det saknar jag från den digitala världen, att kunna få kunskap direkt hur det blev. Men det är ju en del av tjusningen.
Det jag saknade var ljusstyrkan. 28-135 är lite svagt i det avseendet, speciellt med Provia 100. Dock är brännvidden bra för det mesta, och det var bara någon enstaka gång jag saknade mitt 70-200/2.8 av den anledningen.
Jag körde med en LowePro AW65 toploader, som jag antingen hängde på magen med karbinhakar till min vanliga väska, eller hade i axelrem. Funkade bra.
Är jag ute på vandringsturer över dagen blir det nog mest mitt sigma 70-200/2.8 och enbensstativ. Funkade fint i höstas på värmdö, även om det är lite jobbigt att hoppa omkring på hala klippor med det, dock igen... sakerna är till för att användas.