Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamerautrustning när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS3

Canon EF 20-35/2.8L
Sigma EX 105/2.8

Ska skaffa en 50mm med, möjligen en normalzoom istället, får se vad det blir i sommar.
 
Jag har lärt mig genom mitt resande att 3 kilo fotoutrustning känns som 30 efter 8 timmar så.....


* Kamera
* 28-200 lins (allround)
* Fast 50 mm/1.8 (reserv och för svårt ljus)
* Batterier
* Putsduk
* Blixt
* Batterier (ej laddningsbara)
* Film (100 & 800 Superia, Tri-x, samt Agfa DIA)
* Ful jävla ICKE fotoväska (så ingen tror jag har kameran med mig)


/// NIKLAS
 
Hejhej!

Kör med:
eos 50E och blandar mellan:
EF 24-85
EF 50 1.4
EF 70-2004L
Och fyller ryggsäcken med proviva100 och nåra 400
och sen E100vs... eller velvia100f...eller50...svårt att välja...
Och så tri-x så klart!

Åker till Guatemala och Mexico på måndag och är väldigt nervös för prylarna. Tänker packa i fotoväska och objektivväskor som göms i en ryggsäck som är gammal och sliten så att jag ser riktigt fattig ut...Men så fort man tar upp prylarna så skriker det vita objektivet och den silvriga kameran KOM OCH TA MEJ!!!!

Är det nån som har tips på hur man skitar/ målar ner grejjorna så att de ser gamla och värdelösa ut??

/Tomas
 
Utrustningen varierar beroende på vad för sorts resa det är.

Vid en renodlad fotoresa med bil tar jag normal utrustning, dvs Nikon F4+F3, 20, 28, 50, 90M, 180M, 300, 1.4x samt stativ på 6 kg.

För en fjällvandring tar jag digitalkompakt samt antingen Rollei 35S eller lätt Nikon, 28, 85. Samt ultralätt stativ.

För en tjänsteresa med osäkera fotomöjligheter blev det tidigare EOS5 + 28-105. Numera skulle det bli samma som vid fjällvandring.

Jag tror på lätt enkel utrustning. Vid en tjänsteresa en vecka till Japan -97 tog jag enbart en Minox 35MB. En kollega hade stor Nikon och tre ljusstarka proffszoomar. Vid en senare diabildsvisning från resan tyckte de flesta att mina bilder var bättre, både innehållsmässigt och tekniskt!
 
Precis som Olle säger, beror på vad det är för resa. Sedan ett år tillbaks så reser jag regelbundet i jobbet. Då ligger det en EOS 10D med en 50/1.8 i ryggsäcken. Ibland får även 100/2.8 macrot följa med. I praktiken är det den fotoutrustningen som jag använder om jag åker på fototur också, men då kompletteras den av Tokina 400/5.6, en 1.5x teleconverter och ett stativ. Jag äger än så länge ingen vidvinkel, så när den är inhandlad så kommer den eventuellt att följa med som standardoptik istället. Digitalkompakt har jag inte än, men det kommer någon gång längsvägen som ett komplement.
 
Jag åker till Borneo om 5 veckor. Fotar altid djur och växter på resor, så det går inte att begränsa utrustningen för mycket.

EOS 10D
50/1,4
17-40/4
Tamron 90/2,8 Macro
300/4
EF 1,4x extender
Mellanringssats
550ex
Manfrotto
Ewa-marinepåse för undervattensbilder
Tripper
1GB flash och 2 128 mb flash
Kikare och tubkikare Swarowski
Cyclop
Vattentät kameraväska, vattentät ryggsäck (Ortlieb)
Diverse laddare och extrabatterier

Än så länge har det gått bra på flyget, men för eller senare blir det dyrt. Det blir inte mycket över till kläder, böcker o annat nödvändigt (ficklampor, pannlampor, håvar osv) när först kamerautrustningen är packad.
 
Stuga skrev:
Hejhej!

!!!!

Är det nån som har tips på hur man skitar/ målar ner grejjorna så att de ser gamla och värdelösa ut??

/Tomas

En svart kamera är enklare att göra sliten,
Jag brukar klippa till bitar av svart eltejp och vika runt kanterna och sedan ta en sån där "guld"tushpenna och "måla" fram lite mässing..
Min splitter nya Mamiya RZ67 såg ut som om den varit med i både första o andra världskriget.
Sedan var det bara att dra bort kamouflaget o den blev som ny igen, samtidigt så skyddade tejpen mot nötning så det var dubbelt skydd..
Tejpa över loggan på kamerahuset smat ev. modellbeteckning..
Antar att det är lite svårare med en silvrig kamera men det går ju att prova tvärtom..lägg på genomskinlig tejp o skita ner med en svart tushpenna...

/göran
 
Vad jag tar med mig varierar, men fotograferingen är nästan alltid prioriterad.

Jag har en regel: Jag tar aldrig med mig mer än jag orkar bära med mig hela tiden.

När jag gjorde ett reportage i El Salvador under 10 dagar hade jag:

1 st Eos 1v utan booster
28-70/2,8
550 EX blixt
ljusmätare och
50 rullar diafilm.

Alla prylarna och en tredjedel av filmen hade jag i en 30 liters rygga med aluminiumstag.
Några gånger saknade jag mer vidvinkel, men aldrig mer tele. En 20:a eller 16-35:a hade varit bra att ha med.

I somras var jag på reportage en vecka i ett stekhett Prag på en ungdomsfestival. Då bar jag samma superba rygga men med mer prylar:

2 st Eos 1v DP
16-35
50/1,8 (användes nog aldrig)
70-200/2,8
1,4x konverter
550 EX blixt med extern batteripack
Domke bälte med "pouches"
100 rullar Fuji neg film
5-10 liter vatten (det var 39 grader varmt i skuggan och festivalen var på ett öppet fält)

Domkebältet är super, men man ser lite mycket ut som en fotograf i det. utanför området är det toppen att kunna slänga bältet med prylarna i ryggan och plötsligt ser man ut som vem som helst.

Jag har aldrig kameran på magen i stort sett. Dels river kamerakemmen lätt sönder en solbränd hals, men framförallt är jag rädd om nacken och dessutom syns kamerorna mindre när de hänger bakom armarna. Det är lätt att dra upp kamerorna till ögat även om remmen är kvar på axeln. Jag har gärna skjorta eftersom jag trots allt behöver ha remmen om nacken ibland.

Roger Turesson sa klokt och vist í ett nummer av FOTO 1998 att man ska sträva efter att ha så lite utrustningsom möjligt. Då orkar man mer och blir en bättre fotograf. Det krävs dock att man har stort självförtroende som fotograf för att våga lämna prylar hemma.
 
Stuga skrev:
Är det nån som har tips på hur man skitar/ målar ner grejjorna så att de ser gamla och värdelösa ut??

Eltejp! tejpa som fan så ser pryklarna inte som riktiga skräpkameror. Sen skyddar tejpen mot repor också.
Mitt 70-200/2,8 har mycket tejp på sig. likaså motljuskyddet till min 28-70:a för att det inte ska se så snyggt ut.

En kameraväska är absolut no no. Kör med rygga som du kan ha på magen när du är i trånga utrymmen.
 
Egentligen vill jag göra National Geographic-resor likt deras fotograf Allard som bara har två Leica M6:eek:r med 28,35 och 50mm samt en ljusmätare.
Kanske med två Eos 1v utan booster, EF 28/1,4L USM (finns ej), EF 35/1,4L USM och EF 50 1,4 USM.

Mycket prylar kan ibland bli ett hinder för upplevelsen och det blir svårare att komma folk in på livet. Utrustningen blir som en sköld.
 
Beror på...

Reser jag i jobbet så _vet_ jag att det inte blir många minuter till fritidsfoto, så då blir det exakt vad jag får ned i jackfickorna; EOS 300, 50/1.8 och ett 28-90.

Annars tar jag med mig min ryggsäck, stativ och ett 70-300... Trots att jag nästan aldrig använder det sistnämnda.

Vilket råkar sammanfalla exakt med vad hela min utrustning består av. :)
 
froderberg skrev:
Det krävs dock att man har stort självförtroende som fotograf för att våga lämna prylar hemma.
Eller en liten budget :) De senaste resorna har jag bara använt ett normalobjetkiv (och kamera naturligtvis). Trodde att jag skulle känna mig mer begränsad än jag har gjort. Jag lämnar iofs inget hemma, men,men.

Å andra sidan kommer jag nog att ta med mer utrustning när jag får råd att köpa fler objektiv. En 28:a plus en 85:a/105:a, vore ju inte helt fel, sedan får det räcka :)
 
froderberg skrev:
Egentligen vill jag göra National Geographic-resor likt deras fotograf Allard som bara har två Leica M6:eek:r med 28,35 och 50mm samt en ljusmätare.

Fast Allard använder även EOS-1V en del vad jag har förstått, samt ett kort tele (90mm). Sam Abell däremot lär enbart använda 28 och 90 mm på två kamerahus.
 
Senast ändrad:
forstheim skrev:
Fast Allard använder även EOS-1V en del vad jag har förstått, samt ett kort tele (90mm). Sam Abell däremot lär enbart använda 28 och 90 mm på två kamerahus.

Jo Froderberg skrev det mycket riktigt, det var jag som kortade av i mitt citat..
 
Hei det blir vel til at man tar med seg det utstyret man bruker til vanlig, har presset alt mitt utstyr ned i en Tamrac Expidition 5 med ekstra lommer. Sekken er laget slik at du får den med deg som håndbagasaje på fly osv. Utstyret som finnes i sekken til en hver tid er:

2 Nikon F4s
Nikkor 28-70 1:3,5-4,5
Nikkor 80-200 1:2,8
Nikkor 24 1:2,8
Nikkor 50 1:1,4
Nikon SB-25
SC-17
MC-12
Filter

Eneste ved lange foturer i fjellet da er det kun en F4 pluss 50mm og 24mm som er med.

Jan Inge
 
Skulle vara intressant och veta vad folk tar med sig på en fotoresa när det tar med sig halva fotobutiken på en vanlig resa;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.