Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamerautrustning när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bent C. skrev:
Jag hamnar i KGs lag här också, har plånkan i bakfickan, och där har den varit kvar. Bille August verkar vara det enda "real life" exemplet på en snodd kamera.

plus en massa exempel som jag har läst i tyska fototidningar under årens lopp samt berättelserna av några fotovänner i fotoklubben.

En Canon G2, blixten, några filter, kablar och laddare, skiva med olika programvaror och manfrotto 190prob nedstoppat i en rätt diskret 40 liters LoweAlpine klättersäck. Det diskreta uppvägs till viss del av att stativet hänger på baksidan men det ger fördelen att man inte kommer in i säcken utan att ta bort stativet och det märks ordentligt. Jag rekommenderar dessutom en partner/sambo/fru att bära resten av packningen :)

När jag åkte på gruppresa till Kina köpte jag en Fuji F10 digitalkompakt för att slippa släpa på för mycket. Dessutom två 1Gb minneskort och en USB-adapter med ett 128 kort. Jag funderade mycket över en hårddisk eller tankningsburk, men bestämde mig för att över 2 gig (~800 bilder borde räcka).
Jag är rätt glad att jag inte bar på mer, kineserna passade på att sätta värmerekord (41,9 grader i Xian).
Det jag saknade mest var lite mer vidvinkel, Fujin går till motsv 35 mm. Mer tele (än 105) saknade jag inte alls och ljusstyrkan (2.8 - 5.0) räckte hyggligt. (Fujin har bra brus upp till 400 och på 1600 är det något mindre brus än på D70:n)
Minneskorten räckte nästan, nu fick jag snåla lite dag 9 och 10 av 10. Köpa minneskort i Kina var ingen ide, xd-512 korten kostade mer än 1G kostar i Borås.

har alltid min Zeiss Ikon 515/2 i väskan laddad med TriX.

Ska jag ut och resa brukar jag ta min Nikon 401x med 35-70 3.3-4.5 eller min 80-200 4,5-5,6. Beror lite på vad jag är ute efter.

Har antingen TriX eller liknande film i kameran. Framkallar ju själv.

Har hänt att jag tagit min Bronica SQ-A med Provia 400 RHPIII film och 40mm vidvinkel till street foto. Lite jobbigt att byta film när man bara har ett magasin men vad fan man klarar sig.

Chris

Har alltid med:
Canon EOS 300D
Tamron 90/2.8
Tamron 28-75/2.8
Canon 70-200/2.8
Blixt, Archos Gmini300 (20GB), 1GB+512MB minneskort

Packat i Lowepro Mini Trekker. En vecka i egypten fick alla kläder och andra prylar också plats men det var tight.

Ska nu backpacka tre månader i asien och mestadels fota och behöver ha med stativ och vidvinkel. Manfrotto 190 PROB har jag och vill ha med, men det går inte bra utanpå min rygga. Då är frågan ny rygga eller nytt stativ, funderar på Photo trekker som då kan svälja allt. Alternativt att ha två mindre ryggor. Men Mini Trekker är inte skön att bära länge och då kvarstår problemet med stativ. Hmm...svårt att bestämma tycker jag. Tips någon?

ALLTID!!!=så lite som möjligt!!

Min senaste resa utanför norden genomfördes med Hexar RF + Hexanon RF 50 f/2 + Provia/Sensia-Film.

Kameran var alltid med och det är ju det som räknas.

Om jag reser med "wildlife" i åtanke så åker (förutom huset, 2xbatt, 3xcfminne, laddare) ett 105 Macro, standardzoom + ett större tele med converter, varken mer eller mindre.

Allt ned i en Phototrekker AW som dessutom går som handbagage!

/MVH Niclas,

Hej Fredrik,har själv en Nature Trekker AWII och den är marginellt mindre än Photo Trekker och jag har mer prylar i min ryggsäck än de som du radar upp här.Så det där får du lätt plats med i en Photo Trekker.Sedan är stativhållaren riktigt bra,mitt Manfrotto 055 Nat3 (4kg inkl. kulled) sitter som det ska.

Ska själv tillbaka till Scotland nu för att dra runt där ett par veckor och plåta landskap/natur och kommer att ha nämnda ryggsäck och stativ plus min Canon EOS 20D med BG-E2, EF 17-40/4L, Sigma 100-300/4 HSM, SanDisk Ultra II 1Gb kort, en FlashTrax 40Gb och diverse filter.

Åker till Malta på lördag. Funderade lite på att bara ta 18-70 och fasta 50 till min D70. Filmhuset får stanna hemma. Tar med minne och en bärbar hårddisk istället. Stativ orkar jag inte släpa på heller, och blixten på huset får räcka.

Egentligen skulle jag vilja ha en lite vidare fast optik, men det finns inget som helst utrymme för det i min budget.

Om någon (i lund/malmö) vill låna ut en 24a passande en Nikon i en vecka så skulle det ju förstås inte göra ont?

Wolfgang skrev:
Jag rekommenderar då inte en promenad på Ströget i Köpenhamn under sommaren och inte heller på Malmöfestivalen.

Har gått hela festivalen 20d o 75-300 objektiv inga problem alls varken i torget eller mölleplatsen.

Reseutrustning, då och nu

(Jag får väl bidra med ytterligare ett ointressant inlägg...)

Min förutvarande lätta reseutrustning var:
Canon EOS 100 (med GR-70 greppförlängare)
Canon EF 28/1.8 USM
Canon EF 50-200/3.5-4.5
polfilter och närbildslins (försätts)
förpackat i en Tamrac 517 Tele-Zoom Pak

Kameran har inbyggd blixt, så någon lös sådan behövdes inte. Mestadels satt 50-200-objektivet på kameran.

Framöver kommer förmodligen den lätta reseutrustningen snarare att se ut så här:
Canon EOS 350D
Canon EF 24-85mm/3.5-4.5 USM
Canon EF 80-200mm/4.5-5.6
i samma väska som ovan.

Eftersom 350D ger utmärkt resultat på ISO 800 och helt OK på 1600 så tror jag inte att ljusstyrkan blir något problem. (Min resefilm brukade vara ISO 200).

PD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar