Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val Av Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Hej alla kunniga !!

Tänkt köpa mig en fotoskrivare, för utskrift av digitala bilder (minolta dimage 7i)

Vilken skrivare är bästa valet i prisklassen 1500-2000 sek.

Tacksam för hjälp.
Mvh Göran

Skall du ha en skrivare för enbart foto så omfattar Epsons Stylus Photo serie omtyckta skrivare. Canon har under våren kommit med en ny serie skrivare som i test fått bättre resultat än motsvarande Epsonskrivare, fast de kosta över 2000 kronor.

Vill du ha en skrivare som fungerar bra till text och foto tycker jag att du skall titta på HP:s 900 serie. Den finns i priser från 1300 kronor och uppåt. Den är inte lika bra som specialicerade fotoskrivare på bilder, fast skillnaden är inte himmelsvid. Däremot skriver de ut text och blandade dokument bättre.

Hej

Har en HP 950C som jag är nöjd med.

Vi har haft Epson på jobbet, men bytt till HP pga torkande patroner förstörde dessa. Vet ej om det är ett problem idag att huvudet ej byts då man byter patron.

Vi har, på jobbet, två A3 varianter, en som klarar av att vända pappret och en enkelsidig och de ger bra bilder från D30:n i A3.

Roine

Ska själv köpa en S820 från Canon. Canons starka sida är att de har separata patroner, vilket medför bättre ekonomi i förbrukningsmaterial. Den klarar att skriva utfallande A4 (utan kanter) och ska tydligen vara snabb.

Kostar dock runt 2500:-

Har en Epson Stylus Photo 810. Har hittills blivit nöjd med alla bilder jag skrivit ut. Den slukar mycket färg men det gör väl alla skrivare om man skriver ut foton.
Jag är ju dock bara en amatör och sitter inte och granskar utskrifterna med lupp...
Kostar ca. 1300 enligt Pricerunner

/Always

Min erfarenhet av bläckskrivare är att de efter ganska snart (ett par år max) börjar klegga igen i munstyckena och krångla. Det är då bara en kortare tisdfråga innan man ledsnar och köper nytt.
Därför skulle jag aldrig köpa en svin-dyr (A3) bläckskrivare. 1500-2000 är OK. Den kan man slänga efter ett par tre år...
Håller någon med?

Skrivarteknologin går ju fortfarande framåt, men jag trodde att det fortfarande var så att man alltid måste byta skrivarhuvud vid bläckpatronsbyte på alla bläckskrivare som använder "bubble jet" teknologi. Dvs alla utom EPSON. EPSON har en skrivarteknologi som möjligör en bättre kontroll av bläckdroppen och mycket högre livslängd på skrivarhuvudet.

Jag kan tänka mig att en EPSON kan torka ihop om den får stå länge oanvänd. Om en bubblejet skrivare torkar i hop så är det ju bara att byta bläckpatron så har du bytt allt som går att byta. Tänk på att kolla priserna för bläckpatronerna. I dag tjänar skrivarindustrin förmodligen inte ett öre på sina skrivare, utan det är i bläckpatronerna vinsterna ligger. Priserna för bläck brukar inte synas i dataföretagens annonskampanjer

Laser tror jag inte är ett alternativ för kvalitetsutrskrifter av färgbilder. Med laser finns ingen motsvargihet till micro dots som avanserade bläckskrivare kan skriva ut.

Roine W

Jag vill absolut föreslå att låta ett labb skriva ut bilderna på fotopapper.

Kostar mellan 30-100 kronor för A-4.

Min fotoskrivare står numera orörd, använder laser för kontorsutskrifter (text) istället.

Linmajon skrev:
Därför skulle jag aldrig köpa en svin-dyr (A3) bläckskrivare. 1500-2000 är OK. Den kan man slänga efter ett par tre år...
Lite svårt bara att klämma in ett A3 ark i en mindre skivare. Blir lite knögliga kopior;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar