ANNONS
Annons

Val av digitalkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

nvpetlin

Aktiv medlem
Ok, jag har tittat runt lite på liknande diskussioner och läst på lite.

Jag fotograferar inte så värst mycket egentligen, mest semesterbilder och bilder på bilen (när man håller på och skruvar på den). Sen blir det väl lite bilder på fester och dylikt. Inte alls mycket egentligen.

Har haft en bra APS-kamera till förra vecka när den pajade totalt. (Fråga inte.)

Förutom det har jag haft en Konica Revio C2, för att ta lite digitala bilder, orkar inte vänta på framkallning/scanning ibland.. Visst den tar väl bättre bilder än mobilen, men mycket mer är det ju inte. (Nästan lika mycket brus som i mobilkameran, men högre upplösning)

Nu känner jag väl att jag kan ta steget fullt ut och skaffa en ordentlig digitalkamera.

Den enda som jag egentligen har fastnat för är Canon Powershot A80. Det enda kruxet är att man får köpa batteriladdare separat som jag förstått det. Så priset hamnade väl på ca 5000:- inkl laddare och 256 Mb CF.

Jag har inga problem att lägga ut de pengarna, men får man valuta för dem? Jag har inte behov av överdrivet många manuella inställningar, även om det kanske vore intressant att lära sig lite om dessa.

Har även förstått att man med denna kamera har möjlighet att använda vissa filter och liknande. Troligtvis inget jag kommer att använda i nuläget, men kanske en bra funktion.

En annan sak jag funderade på, vilket ställe är bäst på att "framkalla" digitala bilder? Har provat Experts Digicenter och bilderna blev bra, men jag hade problem med överföringen till deras hemsida.

framkalla bilder tycker ja expert gör bra men e tyärr lite dyra :(
Onoff är helt klart bäst, smidgt o ladda upp och billigt, 2kr per papperskopia.. men men..

Canon är ju ett bra val annars men för 5000, jag kan ha fel men en Canon g5 kanske vore ett bättre val? blir ju klart dyrare med 256 mb i minne men slipper ju laddaren.. vet ej exact vad g5:an ligger på idag

Kollade upp vad en G5:a kostar från Tyskland, 5300:- med orginal minnet och 6800:- med 1gb microdrive...

Om du vill ha A80´n så kostar den 3480:- från tyskland :)

Senast ändrad:
Kodak picturecenter framkallar för 1:-/Bild för tillfället: http://wwwse.kodak.com
Har aldrig använt mig av dom så jag vet inte om dom är bra.
Jag framkallade via www.proprint.se eller www.colormailer.com förstnämnda tyckte jag var bäst.

Själv är jag helt frälst i Fuji's digitala kameror S304/S3000 och S5000, dessa kan jag rekomendera.
S304/S3000: runt 3000:-
S5000: 3990:- på www.netonnet.se

Dessa priser är naturligtvis utan laddare och bara med 16MB minne.

/Micke

nvpetlin skrev:
Den enda som jag egentligen har fastnat för är Canon Powershot A80. Det enda kruxet är att man får köpa batteriladdare separat som jag förstått det. Så priset hamnade väl på ca 5000:- inkl laddare och 256 Mb CF.

Jag har inga problem att lägga ut de pengarna, men får man valuta för dem?

Ja, du får valuta för pengarna i form av hög bildkvalitet, bra inställnings/anslutnings möjligheter och bra byggkvalitet.

Nu har jag fått hem den!! Kan ju bara säga att hittills är ju supernöjd med den. Trodde väl inte att den skulle ha fullt så många inställningar, men man får väl läsa manualen antar jag.

Inte för att jag förstår teorin bakom allt, men jag lyckas ta mycket bättre bilder på de manuella lägena än på auto.

Nu ska jag läsa manualen tror jag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar