De flesta som plåtar natur är ju naturintresserade precis på samma sätt som de som plåtar bilar oftast är bilintresserade. Natur- och landskapsfotografering är ju vanligen förknippat med vistelse i naturen och det fria och jag tror att de flesta som fotograferar natur har ett stort intresse och gärna vill berätta vad de ser och upplever. Med nödvändighet blir det så att somliga av olika skäl upplever mer än andra och dessutom har en förmåga att vidarebefordra sina intryck i fotot på ett sätt som drar ögonen åt sej.
Svaret på frågan; Vad vill vi säga med våra naturbilder? blir, att det kanske är så att vi vill förmedla lite av det vi ser och upplever till andra. Det vill säga att ambitionen inte skiljer sej särskilt mycket från andra grenar av fotografin. Somliga lyckas bättre än andra, som vanligt, och det är deras bilder vi minns och låter oss inspireras av.
Jag fotografera en del natur men också det som man ibland kallar "stadslandskapet", närbesläktat med arkitektur som jag också har ett gott öga till. Men jag har också fotograferat på gatan sedan jag började fotografera för nästan 45 år sedan och det har sin charm helt visst.
Men det är lite komplicerat att presentera resultatet på nätet som bekant. Man skulle ibland behöva prata med ett stort antal människor för att kunna visa resultatet här t.ex. Den stora massan bilder av familjen, släkten, vännerna och annan dokumentation av livet runt omkring lägger man ju vanligen inte heller ut på nätet utan vidare.
Det är naturligtvis enklare ur den synpunkten med naturbilder utan människor i bild, precis som framkommit tidigare i tråden. Själva bildskapandet och förmedlandet av upplevelsen eller känslan i naturfotot är inte lättare, det är precis lika svårt som i alla grenar av fotografin.