Annons

Vad tycker ni om Publicity Bilds 30%-erbjudande?

Produkter
(logga in för att koppla)
emajk skrev:
Hej Göran. Hur och var jobbar du?

Hej, jag är frilansande lycklig Lucky lookare:)
som håller på att återställa mitt ursprungliga arkiv där efter att EyeQnet Megapix var o föstörde, men det är en lång historia.
En del av tiden fördriver jag med att bygga o reparera datorer eller reser till Ryssland o hälsar på vänner

Ha de gott
/GF
 
Hej,

Jag har också blivit kontaktad av Publicity Bild och undrar egentligen om de är så dåliga. Många andra bildbyråer vill att man skickar in en hel massa bilder per år, tex 300. Detta är ju ganska mycket för en hobby fotograf som jag. Publicity Bild har ingen minimum gräns vilket jag tycker känns ok. 40% är väl acceptabelt, med tanke på att jag inte måste skicka in många bilder per år? Tänker jag fel?

Patrik
 
Fick ett mail från dom där det framgick att dom höjt ersättningen så det börjar väl bli mer intressant, så i det läget tror jag nog att ni kan i alla fall testa...

Göran
 
Ersättningen är inte höjd. Det har varit samma erbjudande hela tiden, men formuleringen är lite olika. Tidgare var ersättningen 30% till amatörer och 40% till de som har egen firma.

Nu är ersättningen 40%, men om man inte har egen firma så vill de ha ytterligare 10% för administrationen. Alltså samma ersättning som tidigare.
 
Det är väl bra att det finns ett mellanalternativ för dem som inte klarar av att leverera flera hundra bilder av högsta kvalitet per år åt en vanlig bildbyrå. Jag menar, om man mest tar bilder för skojs skull, men tycker att det är roligt att få sina bilder publicerade och tjäna en liten hacka på köpet, utan att lägga ner en massa tid och kraft på marknadsföring och försäljning, då verkar det väl vara en bra idé?

Det är ett fritt land och upp till var och en vad man vill göra med sina bilder. Det är väl bara att se sig om efter en annan bildbyrå om man vill ha ordentligt betalt. Jag tror det finns ett nisch att fylla här.

/Pontus
 
mmmm

...hur seriösa är de: kan man lita på en sådan bildbyrå när de redovisar hur ofta de har sålt en bild... m.m.
 
Re: mmmm

petervis skrev:
...hur seriösa är de: kan man lita på en sådan bildbyrå när de redovisar hur ofta de har sålt en bild... m.m.

Det får man ju verkligen hoppas! Något annat vore ju kriminellt. Menar du att det är ett problem inom bildbyråvärlden att de säljer bilder utan att ge fotografen provision? Det borde vara ett snabbt sätt att försvinna ur branschen.

/Pontus
 
Vad tycker ni om Publicity Bilds 30%-erbjudande?
Jag tycker det är ett hån mot mig som fotograf.Men sedan är ju valet fritt att acceptera avtalet eller välja en annan bildbyrå.

Jag går INTE under 50% när det gäller bildförsäljning.Min utrustning, och framför allt: TID kostar.

Hej Hopp Gummisnopp!!!

NIKLAS
 
"Skåningen" skrev:
Vad tycker ni om Publicity Bilds 30%-erbjudande?
Jag tycker det är ett hån mot mig som fotograf.Men sedan är ju valet fritt att acceptera avtalet eller välja en annan bildbyrå.

Jag går INTE under 50% när det gäller bildförsäljning.Min utrustning, och framför allt: TID kostar.

Hej Hopp Gummisnopp!!!

NIKLAS

Gäller väl om du måste leva på dina bilder. Själv har jag foto som hpbby och kan det ge en slant då och då gör ju inte det något :)

Känner du till någon bildbyrå som ger minst 50% och inte kräver att man varje år skickar inte hundratals bilder?

Patrik
 
Gäller väl om du måste leva på dina bilder. Själv har jag foto som hpbby och kan det ge en slant då och då gör ju inte det något :)

Känner du till någon bildbyrå som ger minst 50% och inte kräver att man varje år skickar inte hundratals bilder?

Patrik


Oavsett om det är hobby eller inte, så kostar kameran likförbannat. Om du inte gillar en bildbyrå, så bytar du bara. Det finns MÅNGA....
 
Jag fick ett mail från dem igen...och denna gången hade de höjt till 40%...de kanske har läst allas kommentarer om hur LITE pengar man får! ;-)

/Karin
 
30-40% är för dåligt.

Alla som fotograferar bör gemensamt bojkotta och försöka få bort liknande oseriösa företag från marknaden.
Om detta ofog accepteras kommer det att tvinga seriösa bildbyråer att också sänka ersättningen till sina fotografer för att inte riskera att bli utkonkurerade och då har vi slagit undan benen för oss själva.

Samma gäller för sk fototävlingar där vilkoren är att alla inlämnade bilder ska få användas fritt.

Alla inblandade i en tex en trycksaksproduktion vill ha betalt för sitt arbete.
Trycksaksbeställaren vill ha betalt, reklambyrån vill ha betalt, tryckeriet vill ha betalt, pappersleverantören vill ha betalt etc etc. Alla inblandade vill ha betalt.

VARFÖR I H...E SKA VI FOTOGRAFER VARA DE ENDA I PRODUKTIONSKJEDJAN SOM INTE FÅR BETALT???

Nervärdera inte våra bilder och skänk eller sälj dem för kaffepengar, de är oerhört viktiga för hela grafiska branschen, hur många reklambyråer och tryckerier hade det funnits om det inte funnits fotografer som levererar bilder.
 
Hej!
Jag undrar om en sån här firma inte kan vara nått för oss som inte prickar in flera hundra säljbara bilder per år.

Personligen så pluggar jag och har därmed inte hur mycket tid som hellst att lägga på att vara ute och plåta. Däremot så är alla tior extra i månaden välkomna och eftersom jag ändå är ute och plåtar lite då och då så är det väll inte fel att sälja en bild eller två för "kaffepengar"? Kaffe behövs när man sitter uppe halva nätterna och tentapluggar. :)

Hur ser ni andra på detta?

MVH
Greve Nickon
 
Skulle någon kunna lägga ut länkar till bra bildbyråer som man som hobbyfotograf kan vända sig till? Där ersättning, leveransfrekvens och dyligt är OK. Det vore ju kanon.

Jag har oxå varit i kontakt med PB och man får ju inte mycket i slutändan per bild som privatperson...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.