Annons

Vad tycker ni om Publicity Bilds 30%-erbjudande?

Produkter
(logga in för att koppla)
- Publicity Bild (PB) har annonserat på fotosidan -

De erbjuder en ersättning på 30% av vad de får in på en försäljning av dina bilder. Till dem behöver du inte sälja exklusivt, dvs, du kan sälja till andra byråer. De hoppas dina bilder säljas av dem flera gånger.


1. Jag vet inte mycket om denna branch men som princip tycker jag inte de ska kunna tjäna mer än jag på mitt arbete. Dvs de ska inte ta ut mer än 49% som arvode för försäljning av bilden.

2. De vill konkurrera med priset men det enda de konkurrerar med är mitt arvode. Deras arvode verkar vara lika högt som vanligt ungefär (annars skulle jag inte bara få 30%)

3 De satsar på digitala bilder vilket kapar kostnader för dem. Jag ska göra en hel del av jobbet själv efter fotot tagits, dvs lägga upp bilderna via nätet och eventuellt även kategorisera bilderna.

4 De gav som anledning till att de så läg ersättning att de har stora kostnader för lokaler, utrustning "och inte minst marknadsföring"

Men detta är ju normala kostnader när man startar upp ett företag. Det företag som lägger ut all startkostnad på kunderna direkt blir inte långvarigt på marknaden (om inte särskilda faktorer finns, som jag tar upp i punkt 7)

5. De gav som motivering till mig för att bli "leverantör" att de skulle sälja mina bilder fler gånger då de inte säljer exklusiva bilder och att det då inte gör så mycket att jag har låg ersättning per bild.

Men om de tror på detta själva så borde de inte ta ut så mycket i ersättning, dvs vi kunde båda, jag och företaget, gå ner i ersättning per bild då vi tillsammans tror vi kan sälja bra bilder flera gånger.Det skulle i så fall kännas mycket bättre.

6. Jag vet som sagt inte mycket om denna bransch men om PB vill konkurrera med att inte vara exklusiva, blir det inte svårt för mig att hitta byråer som gör samma sak, dvs inte kräver exklusivitet.

7. Det känns i princip som innnan fackföreningarnas tid då arbetsgivaren kunde ge hur låg ersättning som helst då arbetaren (producenten) inte hade något val. Jag tror i och med att de annonserar här att de vill tjäna på studenter och amatörer som till stor del kanske ser en extrainkomst som ett stort plus och därmed är beredda acceptera en låg ersättning, kanske ihop med okunskap om vad bilderna egentligen är värda

Vad tycker ni?


(De var intresserade av mitt arbete men jag har tackat nej och tar nu kontakt med andra byråer).
 
Senast ändrad:
Även jag kontaktade dom och frågade följande:

Kollade in på er hemsida men kunde inte se någonting som liknade "bildbyrå".

Skulle gärna vilja ha lite mer info innan jag skickar bilder.
Hur stora är "lågupplösta" bilder?


Som svar fick jag:

Publicity Bild är ett nystartat företag inom Publicity Marknadskommunikation
som vi förklarar på hemsidan (www.publicity.se/bild). Publicity Bild kommer
ägna sig åt bildbyråverksamhet medan Publicity Marknadskommunikation är en
fullservicebyrå inom business-to-business.

Är det något som är oklart?

Vänliga hälsningar Linn / pb


Jag uppfattade inte detta som seriöst, kanske har jag fel, vem vet?
 
Jag har också varit i kontakt med dem när de annonserade i Foto. I början specificerade de inte ersättningen, men angav något i trakterna kring 30% har jag för mig. Redan då fick jag kalla fötter.

Jag håller med dig Michael att det är inget vidare att någon annan tjänar mer än du själv på ditt arbete. Förvisso är det ju inte bara ditt, marknadsföringsdelen och försäljningen bidrar de ju med, men deras provision (70% brutto på försäljningspriset) korresponderar dåligt med hur proportionerna på nedlagt, faktiskt, arbete ser ut. Det är naturligtvis inte så att bra bilder tas på en kvart. Det krävs mycket arbete och och mycket planering, förutom själva exponeringsögonblicket.

Sedan tycker jag det är mindre intressant att man kanske ändå, rent teoretiskt, kan tjäna mer pengar genom deras byrå än genom en annan byrå som har lägre provision. För varje gång de säljer din bild drar de ju in 70% av intäckten, vilket de verkar glömma när de argumenterar för att 30% tydligen är skäligt för att de säljer bilden flera gånger. Dessutom är det så att deras kostnad per bild minskar i takt med antalet gånger de säljer bilden. Vid första tillfället har de relativt höga kostnader för bilden i form av marknadsföring m.m. Då tar de t.om. en risk, som de förvisso delar med fotografen, att bilden inte skall bli såld och bara kosta dem pengar. Men när bilden väl är såld en eller två gånger har den betalt sig själv och blir ju nästan helt arbetsfri inkomst för byrån. Då är 70% en fet hacka.

Jag tycker att principen är viktig i det här fallet. Även om man kan tjäna mycket pengar, rent teoretiskt, måste arvodet överenstämma med arbetsfördelningen. Annars skor sig den ena parten på den andra.

/Jens
 
Precis, men än är det ingen som vet hur "bra" de är på att sälja bilder och att sälja bilder bra är det minsta man skulle kräva. Jag tycker helt enkelt ingen stämmer med detta företag men tror ändå att endel kommer nappa, förhoppningsvis inte så många så att de går runt. Jag tror ALLA som säljer bilder via PB kan sälja via "vanliga" byåer.


Ni som reagerar negativt på PB:s erbjudande hoppas jag ni tar kontakt med dem och visar att ni vill ha minst 50% av arvodet. När tillräckligt många gör det så kommer de antingen skärpa sig eller gå i konkurs.

Jag har haft kontakt med Linn Sandgren och hon har mail [email protected]
 
Senast ändrad:
Jag tror inte de sålt en enda bild ännu. De har ju ingen sida som man kan se bilder som är till försäljning på. Så av deras dyra marknadsföring har jag hittils inte sett något av, förutom annonser som uppmanar fotografer att sälja sina bilder till give-away-pris.

/Jens
 
Att de inte sålt nån bild är kanske inte så konstigt då de räknar med att dra igång försäljning 2004. Stod på deras hemsida nånstans.

Att sälja slöbilder för 30% kan jag tycka vara ganska okej lika gärna som att de ligger och skräpar på min hårddisk, men jag gissar att 50% är riktvärde på övriga byråer.

Jag har också haft kontakt med dem och ett större problem är att de vill att samtliga bilder ska vara klara för att användas för reklam, ospecifierat vilken reklam. Något som utesluter det mesta av de bilder jag har som är något värt att ha.

Mvh
Maverick
 
"De erbjuder en ersättning på 30% av vad de får in på en försäljning av dina bilder. Till dem behöver du inte sälja exklusivt, dvs, du kan sälja till andra byråer. De hoppas dina bilder säljas av dem flera gånger."

Fan, att de roffar åt sig 70% är ju rätt ruttet... En sak till, hur många andra bildbyråer erbjuder samma avtal?
Exklusiv rätt kräver väl alla andra bildbyråer, eller, har jag fel? Då blir det ju likt förbannat att bilden enbart kan säljas till dem...
 
emajk skrev:
Jag tror ALLA som säljer bilder via PB kan sälja via "vanliga" byåer.

Problemet ligger ju inte där, utan att andra byråer oftast vill ha ensamrätt... Så då spelar det ju ingen roll om de inte har ensamrätt...

Vissa byråer har det ju så, att de har ensamrätt, men att du själv får sälja..
 
Hej Jeppe. Det är precis det jag tar upp i punkt 6.och det verkar stämma med dig.

"6. Jag vet som sagt inte mycket om denna bransch men om PB vill konkurrera med att inte vara exklusiva, blir det inte svårt för mig att hitta byråer som gör samma sak, dvs inte kräver exklusivitet."

Dessutom menar jag att om man kan (är duglig nog) sälja till PB så behöver man inte det utan ens bilder duger bra till en "vanlig" byrå där man får vettigt betalt.
 
(Bildbyrå)

De "erbjuder ersättning" mellan 10%-30%.
Jag hade kontakt med de innan start, men efter att jag har fått mail från de så var allting klart för mig. Tyvärr så har jag inte sparat mail, men vad jag minns så hade de lite olika % som sagt från 10-30%. Och inte bara det skämtet, utan deras prislista var rena katastrofen också, de låg under BLFs prislista rejält, så "jobbar" man åt de så får man väll ta lån för att köpa film till nästa projekt. :)
 
Låter inte intressant för mej..Min bildbyrå "Lucky look" ger 50% och jag har sålt samma bild flera gånger och varje gång naturligtvis fått 50%.

Jo, dom kräver så klart att jag endast tillhör en Bildbyrå enför övrigt kan jag sälja vid sidan om hur mycket som helst.
Att tillhöra flera bildbyråer kan väl ställa till lite mer problem också i form av merarbete för din del. Kan man ta det så är det väl OK men jag trivs med det arrangemanget jag har.

För övrigt är 30% alldeles för snålt tilltaget.

Mvh
Göran
 
Ledsen Michael att jag missförstod dig.. Jag tolkade exklusivitet som exklusiva bilder... Men jo.. det är nog svårt att hitta bildbyråer som gillar att man levererar samma bilder till andra..
 
För skojs skull så mailade jag mitt intresse och fick följande svarsmail..
Vet inte men jag får inrycket av prisdumpning för att få sålt..
Kul att höra era reaktioner
Göran

(privat epost meddelande bortredigerat av DE)
 
Du ser, nu är det första gången de nämner 40% (lite väl saftigt att ta ut 10 % för företagaradministration)

Fortsätt klaga eller sälja bilderna till annan byrå, det ger redan resultat!
 
Åt rätt håll

Jå, de började på 10% och är nu uppe i 40%. *S*
Snart får väl fotografen 70% och de 30%
Eller så kanske de har två bilder i arkivet och lägre arkiverings kostnad *S*
 
Ok. Det är bra att diskutera, men man lägger INTE ut privata epostbrev publikt på webben. Skall ni göra det så bör ni ha kollat det innan med avsändaren. Jag uppfattar som det inte är gjort så därför redigerar jag det inlägget.

Har jag fel så är det bara att publicera igen.
 
Northern Star skrev:
btw:

Luktar inte deras namn lite "snott" PB?
Tänker då på Pressens Bild namnförkortning Prb.

Jag tänker på Petterson och Bendel och deras företag P&B i filmen med samma namn. Deras sätt att jobba var ju inte så långt ifrån vad de flesta verkar tro om PB.
 
ett antal olika prisnivåer till kund
(1.000-4.000 kronor per bild).

30-40 procent i ersättning till Fotografen


Inte vet jag men deras lägsta pris till kund är betydligt lägre än vad jag brukar få i handen efter en försäljning..
/göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.