Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad tjänar en normal fotograf?
- Trådstartare matknu
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
Pressfotograf -anställd- mellan 16-25000. Räkna med 18000 med erfarenhet.
Reklamfotograf -egenföretagare- mellan 85-320000 per år. I Malmö för fyra år sedan.
Poängen är att om du bli din egen så är det du som bestämmer hur mycket du ”tjänar”.
För att du skall få ut 10000 måste du dra in 20000 plus moms. Och då är inte omkostnader medräknade.
Så vill du leva som egenföretagare får du räkna med att dra in 20-30000 plus moms per månad.
Du får börja med att räkna på vad du vill ha i handen varje månad. Sedan får du räkna ut baklänges vad du måste dra in.
Reklamfotograf -egenföretagare- mellan 85-320000 per år. I Malmö för fyra år sedan.
Poängen är att om du bli din egen så är det du som bestämmer hur mycket du ”tjänar”.
För att du skall få ut 10000 måste du dra in 20000 plus moms. Och då är inte omkostnader medräknade.
Så vill du leva som egenföretagare får du räkna med att dra in 20-30000 plus moms per månad.
Du får börja med att räkna på vad du vill ha i handen varje månad. Sedan får du räkna ut baklänges vad du måste dra in.
gors
Aktiv medlem
Som familjeförsörjande frilans bör man nog kunna debitera åtminstone omkring en halv miljon plus moms om året för att få det att gå runt i längden. Det motsvarar en omsättning på drygt 40.000 i månaden. Då kan man kanske få ut en sådär 15.000 rent efter skatt.
Utrustning, förbrukningsartiklar och fortbildning kostar mer än många tror.
Om man är ung, fri och ordentligt motiverad klarar man sig naturligtvis på betydligt mindre under de första åren.
Utrustning, förbrukningsartiklar och fortbildning kostar mer än många tror.
Om man är ung, fri och ordentligt motiverad klarar man sig naturligtvis på betydligt mindre under de första åren.
Jeppe
Aktiv medlem
Hans-C skrev:
"Det motsvarar en omsättning på drygt 40.000 i månaden. Då kan man kanske få ut en sådär 15.000 rent efter skatt." Sverige är fantastiskt! Heja Göran!
Säger du inte Heja Göran när du betalar 100:- istället för flera tusen när du går till doktorn oxå?
Hans-C
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Säger du inte Heja Göran när du betalar 100:- istället för flera tusen när du går till doktorn oxå?
Nej. Inte när jag får vänta 5 timmar för att det är underbemannat.
gors
Aktiv medlem
Hans-C skrev:
Nej. Inte när jag får vänta 5 timmar för att det är underbemannat.
Här är jag med dig till hundra procent Hans-C.
Högre löner till personalen inom sjukvården!
Hans-C
Avslutat medlemskap
gors skrev:
Här är jag med dig till hundra procent Hans-C.
Högre löner till personalen inom sjukvården!
Vilken personal inom sjukvården menar du? Dom som tar hand om, botar och tröstar eller menar du dom (en MYCKET stor del) som redan har 45000-70000 i månaden för att hitta på lösningar och rationaliseringar som bara gör sjukvården ännu sämre? Om svenska folket hade vetat vad deras skattepengar går till hade det "tagit hus i helvete". Därför redovisar vår käre landsfader med undersåtar inte något budget. Jag menar riktig budget med inkomster och utgifter specificerat. Och även om du inte har problem med att dra in 40000 i månaden finns det en del som har det. Uppenbarligen, eftersom var och varannan företagare inklusive dom mest ärliga är tvungna att köra mycket svart för att få saker och ting att gå ihop.
Om man bor i Tjockhult, kanske. Men läget är väl lite annorlunda i övriga Sverige? Alltså där de restrerande åtta miljoner bor?gors skrev:
Som familjeförsörjande frilans bör man nog kunna debitera åtminstone omkring en halv miljon plus moms om året för att få det att gå runt i längden. Det motsvarar en omsättning på drygt 40.000 i månaden. Då kan man kanske få ut en sådär 15.000 rent efter skatt.
gors
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Om man bor i Tjockhult, kanske. Men läget är väl lite annorlunda i övriga Sverige? Alltså där de restrerande åtta miljoner bor?
Ekvationen är väl densamma oavsett var man bor? Om man vill ha ut 15.000 rent och har 10.000 i fasta utgifter så måste man debitera 40.000 i månaden även på andra orter?
Eller menar du att stockholmsfotografer har större möjligheter att få det att gå ihop? Eller att fotografer har lägre omkostnader i andra städer? Eller att man klarar sig på mindre än 22.000 för att levnadsomkostnaderna är lägre?
Allt detta vet jag uppriktigt sagt ingenting om. Jag är född i Stockholm och det är här jag bott i hela mitt liv. Jag ser frilansfotografer i min omgivning som lever gott, och jag ser massor som försöker i ett par år för att sedan tvingas lägga ner.
Sen tycker jag att det låter respektlöst att använda uttryck som "Tjockhult". Vad vill du säga med det?
Senast ändrad:
Sonnaren
Aktiv medlem
Då uppstår genast en fråga som gör en ny kalkyl nödvändig: Hur många gånger om året måste de snälla invånarna i Tjockhult gå till fotografen årligen för att han skall klara sig? Alternativt hur mycket modebilder kan man tänka sig att de måste konsumera? ( Konsum och ICA på platsen är nedlagda så reklamutskicken därifrån är ingen inkomstkälla). Brottsligheten och idrottsprestationerna är försumbara på denna ort så pressfotografen svalt ihjäl redan 1971 på vintern om jag inte är felunderrättad.Calle S skrev:
Om man bor i Tjockhult, kanske. Men läget är väl lite annorlunda i övriga Sverige? Alltså där de restrerande åtta miljoner bor?
Skämt åsido, det verkar inte så glamoröst inkomstmässigt att vara fotograf. Kör på i det vanliga arbetet tills vidare. Men det var snällt av några här att tänka på oss i vården.....tack för det.
Us
mipert
Aktiv medlem
Man skall inte bli fotograf för att tjäna pengar, så enkelt är det.
Och det är lättare att komma igång som fotograf i Stockholm, om jag vore det minsta smart skulle jag flytta dit för att få fler jobb.
Självklart är det inte lätt att överleva som fotograf i Sthlm, men möjligheterna är fler.
Självklart är omkostnaderna lägre i andra städer, lokalhyra, mat, med mera. För enormt många människor är 22000 en drömlön.
Glöm inte heller att man behöver inte så mycket utrustning eller för den delen studio, inte i de tre största städerna, man kan hyra i princip allt.
Jag gör det, har i princip inga omkostnader förutom lite försäkring och några småsaker.
Och det är lättare att komma igång som fotograf i Stockholm, om jag vore det minsta smart skulle jag flytta dit för att få fler jobb.
Självklart är det inte lätt att överleva som fotograf i Sthlm, men möjligheterna är fler.
Självklart är omkostnaderna lägre i andra städer, lokalhyra, mat, med mera. För enormt många människor är 22000 en drömlön.
Glöm inte heller att man behöver inte så mycket utrustning eller för den delen studio, inte i de tre största städerna, man kan hyra i princip allt.
Jag gör det, har i princip inga omkostnader förutom lite försäkring och några småsaker.
gors
Aktiv medlem
mipert skrev:
Man skall inte bli fotograf för att tjäna pengar, så enkelt är det.
Så sant. Mina första år var en enda lång ångesttripp ekonomsikt sett. Vill man bygga upp en privatförmögenhet bör man välja en annan bransch.
Ska också passa på att nämna att jag personligen inte enbart försörjer mig på fotografi. Jag är skribent också. Och jag undervisar en hel del på informationsavdelningar och redaktioner.
Men min personliga ekvation för vad jag måste debitera för att klara det som renodlad fotograf står jag fast vid. 40.000. Fast den tycks inte vara allmängiltig.
Om jag skulle jobba enbart som skribent eller utbildare skulle jag inte behöva dra in mer än lite drygt 30.000 i månaden eftersom omkostnaderna är mycket mindre.
mipert skrev:
För enormt många människor är 22000 en drömlön.
I mediebranchen i Stockholm idag är 22.000 inte en drömlön, snarare någonstans i mitten. Eller också är det jag som lever i ett sagoslott. Men levnadsomkostnaderna här är höga. Bostäderna dyra.
Jag tror som du att möjligheterna är fler här i stan. Många rikstäckande företag har sina informations- och marknadsavdelningar här, vilket betyder att vi stockholmsfotografer får del av marknadsföringsbudgeten för Statoil i Hästveda, medan hästvedafotografen inte får något.
Samtidigt finns det också fler fotografer här.
mipert skrev:
Jo, fast hyra är väl också en omkostnad? Hur mycket måste du betala i hyra per 10.000 debiterade kronor?
Hyra kräver dessutom att man har en ekonomisk buffert. Man måste väl ofta punga ut med hyrpengarna en stund innan man fått betalt för jobbet?
Senast ändrad:
mipert
Aktiv medlem
Visst är 22000 inte mycket i mediebranchen, själv ligger jag strax över. Ja, innan pappaledighet alltså ;-)
Men, jag känner många i olika yrken som önskar de kunde höja sin lön med kanske 4-6000 för att tjäna 22000. Lärare, butikspersonal och så vidare.
Jag förenklade naturligtvis en smula, men min hyrkostnad som (jag tar på faktura vilket gör att utgiften kommer samtidigt med inkomst), får jag ju igen eftersom jag räknar in den i fakturan till kunden.
Jag har en liten buffert som jag använder för utgifter, men det är ju inte en fast månadsutgift på något sätt. Har jag inga jobb så hyr jag inga grejer! Studio kostar ju varje sekund av odebiterbart dygn.
Föresten, jag håller också kurser i bland annat Photoshop,Acrobat, Illustrator och färghantering vilket ger smör till brödet.
Men, jag känner många i olika yrken som önskar de kunde höja sin lön med kanske 4-6000 för att tjäna 22000. Lärare, butikspersonal och så vidare.
Jag förenklade naturligtvis en smula, men min hyrkostnad som (jag tar på faktura vilket gör att utgiften kommer samtidigt med inkomst), får jag ju igen eftersom jag räknar in den i fakturan till kunden.
Jag har en liten buffert som jag använder för utgifter, men det är ju inte en fast månadsutgift på något sätt. Har jag inga jobb så hyr jag inga grejer! Studio kostar ju varje sekund av odebiterbart dygn.
Föresten, jag håller också kurser i bland annat Photoshop,Acrobat, Illustrator och färghantering vilket ger smör till brödet.
Senast ändrad:
Sant. Men det är väl andra omkostnader i Stockholm.gors skrev:
Ekvationen är väl densamma oavsett var man bor? Om man vill ha ut 15.000 rent och har 10.000 i fasta utgifter så måste man debitera 40.000 i månaden även på andra orter?
Sorry, det var inte meningen att låta respektlös. Tjockhult har ingen negativ innebörd, vill man ha det finns det andra smeknamn. "Tjock" för att stan är den största i Sverige, och "hult" för att det är ett vanligt ord i namn på byar/orter. Fagerhult, Emmahult osv.Sen tycker jag att det låter respektlöst att använda uttryck som "Tjockhult". Vad vill du säga med det?
Mina vänner i Stockholm säger Norrkan om Norrköping, tycker det låter förskräckligt, men jag lever med det...