Annons

Vad startar du med för inställningar när du skall ta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är inte de enda val man har. Man har valet (om man gått på myten) att inte höja ISOt i fotoögonblicket. Ja, det förekommer, vilket jag redan sagt, och vilket du ignorerade.


Det här är lögnen: "eftersom bruset knappast blir lägre av att höja ISO jämfört med i den mörka bilden som hade varit (det helt ologiska) alternativet. Även om man höjer ljusheten i efterhand."
Som jag skrev ovan: Du tror alltså på fullaste allvar att din gamla Canon är representativ för alla kameror på jordklotet? Det förklarar ett och annat. Jag kan tala om att jag använt ett antal kameror som ger lägre brus av att höja ljusheten i efterhand än att höja ISO i kameran. Det är alltså varken lögn eller myt. Det är du som är okunnig, men enormt uppblåst.

En kommentar till: Du kan skippa översittarfasonerna. De imponerar inte på mig. Om du inte tål att jag petar hål på dina dumheter så är det ditt problem, inte mitt. Deal with it.
Hahahaha, det kommer verkligen från rätt person. 😂😂😂

Såna som du är inte lönt att lägga någon som helst tid på. Lycka till med dina "kunskaper", och jag hoppas att du blir ignorerad av så många som möjligt. Goafton.

Edit: Ah, det finns ju en ignore-knapp. Skönt.
 
SÄRSKILT på kameror som inte ändrar förstärkningen, vilket du själv redan påstått är en myt att de skulle göra (det är det inte alls, det finns gott om kameror som ändrar förstärkningen, medan en del inte gör det).
Nu ljuger du igen Makten. Will this never end?
Jag sade: 'ISO är inte heller "signalförstärkning". '
Jag sade inte att kameror aldrig ändrar signalförstärkningen när man ändrar ISOt. Ser du skillnaden?
Vad ISO "är" definieras i ISO-standarden. Ja, jag har läst den. Där framgår att ISO är en översättning från exponering till ljushet i den färdiga bilden. Detta är mycket mer användbar information för nybörjare än att börja prata om förstärkare och sensorer, speciellt om man felaktigt säger att ISO är förstärkning. Det tillför inget.

Orsaken till att kameror har variabla förstärkare kopplade till ISO-inställningen är en helt annan än att implentera ISO. Vi kan ta det om du vill.
 
Såna som du är inte lönt att lägga någon som helst tid på. Lycka till med dina "kunskaper", och jag hoppas att du blir ignorerad av så många som möjligt. Goafton.
Jag är Ledsen Makten, men det var du som började sätta tonen. Skyll dig själv. Och tro inte att ditt barnsliga sätt att försöka få sista ordet fungerar heller. Jag räknar inte med att något av det jag skriver får dig att ändra uppfattning, men inbilla dig inte att jag skriver för din skull.
 
Edit 2: Ahaaaa, du tror alltså att alla sensorer i alla kameror tillsammans med alla råkonverterare fungerar exakt som din 5D Mk II med den råkonverterare du råkat använda? Då kan jag tala om att du har jättefel.
Hej igen Makten! Kul att se dig. Kan du sluta editera gamla inlägg? Det är väldigt irriterande.

Jag har en Nikon D7100, inte en 5D Mk II. Men iallafall: Du hävdar i tråden att du har flera kameror som blir brusigare på högre ISO. Jag hoppas att du inte blir jätteförvånad om jag tror att du ljuger, men du kan leta upp din kamera i den här länken:


Det är väldigt svårt att hitta kameror som inte blir bättre på höga ISO, men Nikon D7000 är en sådan (så kallad ISO-invariant).
Jag hittar inga som blir sämre. Det vore ganska skickligt av ingenjörerna att klanta till det så mycket, men jag erkänner förstås att de rent teoretiskt kan finnas.

Inbilla dig förresten inte att du övertygar mig genom att peka på nån kurva som går ner bara pyttelite. Det finns mätfel och brus i det där datat.
 
Vilken tripp den här tråden blev.

Jag brukar börja med att göra en grov uppskattning av ljusförhållandena, och sätter ISO så att det är så lågt som möjligt för att jag ändå ska klara att fotografera handhållet på rimliga bländare. Oftast A-läge, men ganska ofta M. Är det gott om ljus hamnar jag på ISO 64 och bländare 8 som grund och gör justeringar därifrån med ett öga på slutartider och med önskat skärpedjup som främsta variabel.

Är det väldigt skiftande ljusförhållanden brukar ISO 400 kännas bra som en medelväg.

Inomhus blir det ofta ISO 800-3200, 6400 om det kniper, och större bländare.
 
Jag har fotat i många år men alltid använt kamerans autoinställningar. Nu vill jag lära mig allt för att kunna ta lika bra eller bättre bilder manuellt. Vad startar du med för inställningar på kameran när du skall ta bilder? ISO-tal, bländare, slutare?
När jag fotograferar med film så stället jag oftast in ISO 200 eller ISO 400. :)
Sen är jag begränsad av de ljusförhållanden som råder på platsen.

Jag måste alltså hålla slutartid och bländare inom ett begränsat område för att inte bilden ska bli felexponerad. Huruvida jag prioriterar slutartid eller bländare beror på vad det är jag fotograferar. Den andra parametern blir då låst.

När jag fotograferar med en digitalkamera ställer jag oftast in auto-ISO, och då blir frihetsgraden större för bländare och slutartid. Annars samma som ovan.
 
Senast ändrad:
Först ISO, sedan bländare och slutligen slutartid. Det är grundmallen.
Jag gör oftast nästan tvärtom.
Fotbollsbilder.
1. Största möjliga bländare (jag vill få de tråkiga bakgrunderna så utsuddade som möjligt)
2. En tid som passar det jag vill göra. Oftast kort för att frysa rörelsen. Men ibland längre för att framhäva rörelse.
3. ISO låter jag kameran välja.

I 2:an kan jag ibland på kvällen och dåligt upplyst plan behövs välja en längre tid än jag egentligen vill. För att inte ISO i 3:an ska sticka i höjden.
En riktigt ljus sommardag måste jag ibland vrida tiden till ännu kortare så att auto-ISO fortfarande har ett rörelseutrymme att kompensera så att inte vissa bilder blir för ljusa.

Efterbehandling finns inte i mitt arbetsflöde, mer än att jag beskär det som jag lägger på Instagram.
 
Jag kan bara utgå från mig själv, men som många här skriver beror det på vad man ska fotografera. Jag kör mycket porträtt, så är det utomhus har jag i princip alltid lägsta iso oavsett hur ljuset är, så stor bländare som möjligt, exempelvis 1,4 och så får slutartiden bli vad den blir.

I studio är det en annan sak, men det ska vi kanske inte blanda in här.
 
Det är ju en fråga med nästan lika många svar som fotografer så informationen blir ju så gott som omöjlig att koka ned till något användbart.
Det är viktigare, tycker jag, att lära känna sin kamera så att man snabbt kan hitta reglagen och ställa in efter situationen för att uppnå önskat resultat.
Att ställa in bländare 5,6 och 1/125s funkar i vissa lägen men inte alla.
 
Vilken tripp den här tråden blev.

Jag brukar börja med att göra en grov uppskattning av ljusförhållandena, och sätter ISO så att det är så lågt som möjligt för att jag ändå ska klara att fotografera handhållet på rimliga bländare. Oftast A-läge, men ganska ofta M. Är det gott om ljus hamnar jag på ISO 64 och bländare 8 som grund och gör justeringar därifrån med ett öga på slutartider och med önskat skärpedjup som främsta variabel.

Är det väldigt skiftande ljusförhållanden brukar ISO 400 kännas bra som en medelväg.

Inomhus blir det ofta ISO 800-3200, 6400 om det kniper, och större bländare.
Jag har en Nikon D 3100 och vill lära mig att fota i mörker. Har testat att ställa in ISO så högt som möjligt och största bländare. Utifrån det ställer jag in slutaren så att jag får fram en bild. Men att fokusera med autofokus i mörker går dåligt. Kan man koppla bort autofokus undrar jag? Hur jag än försöker att fokusera med autofokus blir det dåligt. Jag har försök att få månen skarp men det blir bara en suddig ljuspunkt hur jag än gör. Några tips?
 
Jag har en Nikon D 3100 och vill lära mig att fota i mörker. Har testat att ställa in ISO så högt som möjligt och största bländare. Utifrån det ställer jag in slutaren så att jag får fram en bild. Men att fokusera med autofokus i mörker går dåligt. Kan man koppla bort autofokus undrar jag? Hur jag än försöker att fokusera med autofokus blir det dåligt. Jag har försök att få månen skarp men det blir bara en suddig ljuspunkt hur jag än gör. Några tips?

Ställ in manuell Fokus, och LiveView. Titta på månen i bakre display när du fokuserar.

Sid 37 i denna manual.

Månen är egentligen inte mörk. Den har fullt dagsljus.
Foto i mörker här nere på jorden kan vara utmanande för många autofokuskameror. Vissa har inbyggd hjälpbelysning. Andra kan få hjälpbelysning om man sätter på en blixt med sådan.
 
Ställ in manuell Fokus, och LiveView. Titta på månen i bakre display när du fokuserar.

Sid 37 i denna manual.

Månen är egentligen inte mörk. Den har fullt dagsljus.
Foto i mörker här nere på jorden kan vara utmanande för många autofokuskameror. Vissa har inbyggd hjälpbelysning. Andra kan få hjälpbelysning om man sätter på en blixt med sådan.
Tänk vad svårt det kan bli när man alltid använt autofokus. Nu äntligen har jag hittat inställningen för manuell fokus MF...men det tog tid. Men trots MF så vill kameran fortfarande fokusera?! LiveView (Realtidsbild) hittar jag inte...det är ett heltidsjobb att lära sig fota "på riktigt".
 
Tänk vad svårt det kan bli när man alltid använt autofokus. Nu äntligen har jag hittat inställningen för manuell fokus MF...men det tog tid. Men trots MF så vill kameran fortfarande fokusera?! LiveView (Realtidsbild) hittar jag inte...det är ett heltidsjobb att lära sig fota "på riktigt".
Det är ju en del av nöjet!

Hur du ställer in LiveView står på sidan 37 i den länkade manualen.

Varför din kamera vill autofokusera i MF-läget kan jag inte förklara.
 
Jag har en Nikon D 3100 och vill lära mig att fota i mörker. Har testat att ställa in ISO så högt som möjligt och största bländare. Utifrån det ställer jag in slutaren så att jag får fram en bild. Men att fokusera med autofokus i mörker går dåligt. Kan man koppla bort autofokus undrar jag? Hur jag än försöker att fokusera med autofokus blir det dåligt. Jag har försök att få månen skarp men det blir bara en suddig ljuspunkt hur jag än gör. Några tips?
Månen behöver man ett långt tele till (minst 200 mm men helst mycket längre) om det inte bara ska bli en ljus prick. För att se kratrarna och inte överexponera använder jag t.ex iso 64 eller 100, 1/200s, bländare 7,1. Brännvidd 500 mm. Då får jag också beskära bilden rejält för att månen ska fylla bilden. Autofokus fungerar bra.
 
Jag har försök att få månen skarp men det blir bara en suddig ljuspunkt hur jag än gör. Några tips?
AF borde kunna låsa på månen, men det kanske är enklare att fokusera manuellt. Prova med att använda stativ och Live View.

Exponering av månen kan du basera på "the Looney 11 Rule". Eftersom månen alltid är belyst med lika mycket ljus av solen (utom vid månförmörkelser) så kan man ställa in bländare f/11 och slutartid 1/ISO-inställningen. Variationer på det går förstås så länge man ändrar lika många steg på både bländare och slutartid.

Du kan prova att över- och underexponera för att få förgrunden (skog, hus, eller vad det kan vara) olika ljus.
 
Senast ändrad:
Jag kör nästan alltid med auto-ISO och automatisk slutartid, och ändrar bara bländaren efter vilket skärpedjup jag vill uppnå. Den automatiska ISO-inställningen har jag ställt in så att den ökar ISO när slutartiden blir för lång för att jag skall kunna hålla kameran stadigt.
När jag fotograferar med stativ ställer jag in kameran på lägsta ISO för att få så lågt brus som möjligt, i och med att jag kan kompensera det med lång slutartid. Undantag när jag behöver kort slutartid för att frysa rörelser, men sådant fotograferar jag mycket sällan med stativ.
 
Jag har inte alls samma utgångsinställningar om jag ska fotografera springande orienterare eller en buske. De två motiven beter sig helt olika, så det gör jag också, om jag vill fotografera dem.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar