-- Vad startar du med för inställningar på kameran när du skall ta bilder? ISO-tal, bländare, slutare?
Så här kör jag på Canon 5D3: grundinställning ISO 800 för soliga dagar, 1600 om det är mulet eller skymning. Av mode (använder den 99% av tiden), bländare maxöppen när EF100-400 hänger på, det blir bara f/6.4 i alla fall. Med EF24-70 kanske f/4. Stabilisering på, evaluerande ljusmätning, AF servo, AF mittpunkt, serietagning snabb. vitbalans dagsljus, Exponeringskompensation -1/3 till -2/3 soliga dagar, +1/3 till +2/3 när det är mulet och grått.
SEN ändrar jag förstås inställningar beroende på vad det är för motiv som har råkat dyka upp. Men grundinställningen gör att man hinner fånga oväntade besökare som har bråttom
Märkliga påståenden här att ISO inte skulle påverka bruset.. Vill man ha ut max dynamik, bäst färgåtergivning och lägsta möjliga brus så går man ner till ISO100.
Är det nu närapå mörkt så får man gå upp till 3200 eller 6400, det blir brusigt men det kan ju vara bättre att få brusiga bilder i stället för inga alls. Har man inte tänkt beskära hårt så fungerar det oftast hyfsat ändå förutsatt att man har en bra raw-konverterare.
ISO-inställningen styr signalförstärkningen mellan sensor och ADC, inget annat! Sen finns det folk som har visat att i praktiken ser man ingen skillnad på att underexponera ett steg på en viss ISO jämfört med att gå upp ett steg i ISO och exponera ±0. Vilket visar att bruset som alstras i ADC:n är relativt lågt jämfört med sensorbruset.
Husomhelst, jag kör aldrig auto-iso, jag vill ha kontroll över bruset!