Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer ett UV-filter från ett annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Tänkte köpa UV-filter till mina objektiv men vad skiljer det ena märket från det andra mer än priset? Det ena filtret kostar mer än dubbelt så mycket som det andra.

Är det bättre att köpa ett begangnet för 200 eller ett nytt av sämre märke för samma pris? Beror självklart på slitet det begangnade är.
 
Vad jag vet så bör man köpa av så hög kvalité som möjligt. Om det sedan är nytt eller begagnat spelar nog ingen större roll, så länge glaset är oskadat.
 
Dyrare filter har ofta bättre antireflexbehandling och är kanske bättre mekaniskt också.

Ett dåligt filter kan förstöra bildkvaliten, jag skulle säga bästa värdet är "näst bästa filtret" nytt, eller bästa filtren begagnade. Kedjan är inte starkare än den svagaste länken heter det ju, jag skulle hellre vara utan filter än använda ett billigt. Däremot tror jag att dom allra dyraste inte är synbart bättre än det näst dyraste.
 
Då ska jag inte köpta det billigaste i vilket fall.

Har ni några förslag på vad jag ska välja? Jag ska köpa ett 55mm och ett 62mm, antar att de fabrikaten tillverkas i de flesta storlekar.
 
handlar det inte ngt om att dom dyrare är tunnare, dvs eftersom det ändå är ngt ivägen så hindrar de ljus till viss del. Ju billigare > tjockare glas > mer ljus hindras > längre slutartid. Eller - stämmer det? Är ju säkert en marginell påverkan, men ändock.
 
Jag köpte ett Dörr UV 52mm DHG filter till min kamera och kan inte se någon skillnad om jag tar av det.
Kostar 195 kr på cyberphoto


//Fredrik
 
Största skillnaden ser man troligen vid lite svårare ljussituationer som kan ge upphov till reflexer och annat, t.ex. motljus och nattbilder.
 
Dyrare filter har ring av mässing medan billiga oftast av aluminium. Mässing är hållbarare och har mindre benägenhet att fastna.

Förhoppningsvis är inte dyrare filter tunnare. UV-filter används väl idag endast som skyddsfilter och ju tunnare filter desto sämre skydd.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.