Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag har haft det objektivet, och jag var inte nöjd på full glugg eller i 300-läge. Jag tycker det var väl oskarpt, men det är billigt.

Så visst. För sitt pris är det bra, men du kommer nog strax att vilja byta.
Det var väl DL-objektivet du hade?

Det är inte samma objektiv, jag har inte testat den själv, men enligt ryktena så ska APO II (inte APO I) var klart bättre än DL-objektivet.

Om man skulle få för sig att beställa optik från USA kommer man ju billigt undan. Dock hittar jag inte det objektiv som Kim föreslog.

Någon som kan ge förslag från tex adorama?

Gärna båda, dvs 18-55 kitobjektivet också så köper man bara lösa huset här? Eller kanske ska man kanske ta kitet till?

Är det bara goda ord eller kan det vara så här billigt för en ok lins?

http://www.adorama.com/SG185055DTZE.html

// Jocke

Hmm, det är ju helt sjukt billigt i USA... 5900 för kameran med 18-55 kitet!! Då har jag inte räknat med moms och tull.. Då har jag heller inte räknat in de 100 dollar man får tillbaka heller om man bor i USA:

Synd att man inte får serva USA-köpta kameror i Sverige :(

// Jocke

Ohoj va billigt objektivet blev, 1420 kr exkl frakt, tull och moms.. :) Istället för 2100 exkl frakt.

Lockande att köpa Canon 300D inkl 18-55 samt 70-300 för 7300 :-...

// Jocke

Senast ändrad:
Om moms (svensk) tull och frakt kommer till kan det i vissa fall bli dyrare att handla i USA.

Skall du handla säkert billigt skall du känna någon som åker dit som tar med det i bagaget. Eller om du handlar i samband med att du ändå skall dit själv.

Beror på om man använder det ;)

Har släkt i USA som åker över då och då. Om man kan tjäna drygt 3000 på kameran också är det nästan värt att riskera att inte få serva i Sverige. För så är det väl, att USA-kamerorna inte accepteras i Sverige?

// Jocke

Oki :( Tråkigt.

Helt otroliga prisskillnader nu, men objektivet kanske man ändå kan införskaffa därifrån.

Finns det ngn ersättare till 18-55 som ni tycker om?

// Jocke

"Har släkt i USA som åker över då och då. Om man kan tjäna drygt 3000 på kameran också är det nästan värt att riskera att inte få serva i Sverige. För så är det väl, att USA-kamerorna inte accepteras i Sverige?"

De e´ lugnt eftersom 300D aldrig går sönder! Behöver du hjälp med sensorrengöring så hjälper nog Canon till. 300:an är ett bra val och du köper in dig i det bästa och mest kompletta kamerasystemet på det viset.

Först kommer Canon sen uppstår ett vaccum innan Nikon dyker upp -i horisonten- före eftersläntrarna Minolta, Pentax, Olympus & Co. (Detta skrivet med glimten i ögat, såklart!) JANNE

Joakim A skrev:
Hmm, det är ju helt sjukt billigt i USA... 5900 för kameran med 18-55 kitet!! Då har jag inte räknat med moms och tull.. Då har jag heller inte räknat in de 100 dollar man får tillbaka heller om man bor i USA:

Synd att man inte får serva USA-köpta kameror i Sverige :(

// Jocke

Innan du köper in dig i ett hörn, ä du medveten om att D70 med kitobjektivet 18-70 anses mycket prisvärt? Objektivet är specialbyggt för digitalfotografi, dvs ingen möda är lagd för skarpa kanter eftersom dom ändå hamnar utanför bilden. Canon har ingen motsvarighet så du måste köpa flera objektiv för samma omfång. Det är inte gratis.

Med tanke på antalet fel på 300D kanske du ska väga in servicekostnaden, kolla runt lite här på fotosidan, det är inte helt ovanligt med fel.

Även om kameran funkar tekniskt perfekt är det vanligt med skräp på sensorn, detta gäller givetvis också D70. Är kameran svenskköpt rengörsdom den gratis.

Men viktigast för dig tycker jag nog är att prova kameran, vikt, grepp, inställningar, objektivbyten etc etc. Där skiljer kamerorna sig rätt mycket och skillnaden upplevs väldigt olika av olika personer.

Och tycker du kamerorna väger någorlunda jämnt ska du givetvis tänka mer på optiken. Det är ju den du tar bilden med och påverkar kvaliteten mycket mer än någon megapixel hit eller dit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar