Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen digitalkamera är optimerade för bildskärm i 100% storlek. Dom är framförallt optimerade för att hamna på papper i högre dpi. Då är det rimligt att jämföra dom så.

Annars jämför man vilken trestegshoppare som är bäst på 100m sprint.

iSolen.se skrev:
Suck. Men nog ligger de flesta skärmar runt den upplösningen. Eller anser du att jag har helt fel?
De flesta moderna skärmar är optimerade för högre upplösning än 72dpi, det var tidigare det var vanligt med skärmar som var optimerade för så låg upplösning.

Om vi vänder på frågan. Låt säga: jag har 10.000 :- nu, vad ska jag sikta in mig på att köpa?

Beg. eller nytt.

Använder kamera för att fota makro samt en del tele. Vidvinkel är väl alltid trevligt också.

// Jocke

Japp, vet, men jag tror det glömdes bort lite då ni spann iväg en sida med pixlar på datorbildskärmar.. ;)

// Jocke

Om du söker på nikonobjektiv resp. canonobjektiv på FS, blocket, cyberbörsen eller ebay så kommer du märka att det finns betydligt fler canonobjektiv till salu.

Det beror väl på att så många canonägare vill bli av skitgrejerna för att har råd att bli nikonägare? :)

Skillnaden i bildkvalitet mellan 300D och d70 är väl egentligen ganska försumbara, om man inte ägnar hela dagarna åt att fota testkartor och enfärgade väggar för att sen göra enorma förstoringar?

/Björn som funderar på IST* Ds

Om du har 10 000:- och inte är villig att lägga ut mer så gäller det att hitta billigaste möjliga kamerahus, annars blir det inte mycket pengar kvar till optik.

KalZoom skrev:
Skillnaden i bildkvalitet mellan 300D och d70 är väl egentligen ganska försumbara, om man inte ägnar hela dagarna åt att fota testkartor och enfärgade väggar för att sen göra enorma förstoringar?
Japp, och det kan sägas om samtliga D-SLR med 6Mp, oavsätt märke.

Men det är alltid kul att jämföra :D

Senare kan det vara intressant att köpa andra grejer, framförallt optik. Men det får nog bli 300D till att börja med samt batterigrepp och ett 18-55. Förslag på tele tas gärna emot!

// Jocke

iSolen.se skrev:
Suck. Men nog ligger de flesta skärmar runt den upplösningen. Eller anser du att jag har helt fel?
Få skärmar ligger däromkring. 1280 pixlar i 72 ppi blir 45 cm. Min bildskärm visar så många pixlar på 35 cm. Får att få någotsånär nära 72 ppi skulle jag behöva köra min nittontummare med 1024 pixlars horisontell upplösning och det är det nog relativt få som gör.

Jim:

En ny seudo diskussion ;)

Visst varierar bildskärmar i dpi, men inte behöver man väl munhuggas om det när min poäng handlade om att bilder på papper var det som digitalkameror var optimerade för, och att dpi var högre i utskrifter än på skärm.

En dag är skärmar=papper. Då kan vi jämföra kameror där.

Joakim A skrev:
Hmm, jo det var billigt! Ingen vinjettering eller liknande på en 300D?
Nä, du kommer inte få någon vinjettering alls med det objektivet på 300D, sensorn är ju så pass mycket mindre än den bilden som objektivet tecknar.

Arleklint skrev:
En dag är skärmar=papper. Då kan vi jämföra kameror där.
Jag tycker det ska bli intressantare när det kommer skärmar som visar 300dpi (med en rimlig prislapp), bildkvalitén kommer vara långt högre än den man kan få på papper.

Jag har haft det objektivet, och jag var inte nöjd på full glugg eller i 300-läge. Jag tycker det var väl oskarpt, men det är billigt.

Så visst. För sitt pris är det bra, men du kommer nog strax att vilja byta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar