sagan
Avslutat medlemskap
Olika skärmar är optimerande för olika upplösningar, det finns ingen standard som säger att bilder visas bäst i 72dpi.iSolen.se skrev:
Inget? Bildskärmar ska väl också vara optimerade för 72 punkter per tum.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Olika skärmar är optimerande för olika upplösningar, det finns ingen standard som säger att bilder visas bäst i 72dpi.iSolen.se skrev:
Inget? Bildskärmar ska väl också vara optimerade för 72 punkter per tum.
sagan skrev:
Olika skärmar är optimerande för olika upplösningar, det finns ingen standard som säger att bilder visas bäst i 72dpi.
De flesta moderna skärmar är optimerade för högre upplösning än 72dpi, det var tidigare det var vanligt med skärmar som var optimerade för så låg upplösning.iSolen.se skrev:
Suck. Men nog ligger de flesta skärmar runt den upplösningen. Eller anser du att jag har helt fel?
iSolen.se skrev:
Suck. Men nog ligger de flesta skärmar runt den upplösningen. Eller anser du att jag har helt fel?
Om du söker på nikonobjektiv resp. canonobjektiv på FS, blocket, cyberbörsen eller ebay så kommer du märka att det finns betydligt fler canonobjektiv till salu.
Japp, och det kan sägas om samtliga D-SLR med 6Mp, oavsätt märke.KalZoom skrev:
Skillnaden i bildkvalitet mellan 300D och d70 är väl egentligen ganska försumbara, om man inte ägnar hela dagarna åt att fota testkartor och enfärgade väggar för att sen göra enorma förstoringar?
Få skärmar ligger däromkring. 1280 pixlar i 72 ppi blir 45 cm. Min bildskärm visar så många pixlar på 35 cm. Får att få någotsånär nära 72 ppi skulle jag behöva köra min nittontummare med 1024 pixlars horisontell upplösning och det är det nog relativt få som gör.iSolen.se skrev:
Nä, du kommer inte få någon vinjettering alls med det objektivet på 300D, sensorn är ju så pass mycket mindre än den bilden som objektivet tecknar.Joakim A skrev:
Hmm, jo det var billigt! Ingen vinjettering eller liknande på en 300D?
Jag tycker det ska bli intressantare när det kommer skärmar som visar 300dpi (med en rimlig prislapp), bildkvalitén kommer vara långt högre än den man kan få på papper.Arleklint skrev:
En dag är skärmar=papper. Då kan vi jämföra kameror där.