Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
300D har lägre brus och inga synliga moiréeffekter.
D70 har en aningens högre upplösning.

Har precis klampat över 5000-bildersgränsen med min D70...har två bilder med moire`...

Inget stort problem mao...
Bruset....ja..vad skall man säga....med lupp kan du hitta allt....

Ja, i dagens läge skiljer det inte mer än en hundring mellan de två *haha*

Begagnat finns det 10 ggr fler 300D, antalet användare är ca 200 fler här på fotosidan, dvs som använder 300D. Svårt val nu när "ryska hacket" också finns..

Fast frågan är om man ser skillnaderna, märker det eller vad man ska säga..

// Jocke

sagan skrev:
300D har lägre brus och inga synliga moiréeffekter.
D70 har en aningens högre upplösning.

D70 har inte lika stor brännviddsförlängning, 1.5 mot 1.6.

Bruset är normalfördelat, dvs det bruset som finns där stör mindre.

Sen (om man bryr sig) har väl Nikon lite bättre status, jag antar att det är därför man oftast ser Nikon på TV/Film.

Mer viktigt är att D70 är mycket snabbare, ingen startuptid och bättre serietagningsmöjligheter.

Jag har läst att det är lättare att hitta begagnade Nikonobjektiv men det har jag inte kunnat uppleva själv.

Klart som f** att Nikon är tre snäpp ballare...
Nikon både låter och ser ballare ut...
Nikonloggan andas proffisionell status...

---Nu kommer drevet.....:))

AnWi skrev:
Inget personligt, men kan vi inte utrota detta missvisande ord. Snälla...

/AnWi

Märkeskrig!

Ordkrig!

Hurra!

Jag använder brännviddsförlängning för då fattar alla vad jag menar. Brännvidden upplevs 50% längre på en D70, lätt! Pratar jag "motsvarande bildvinklar" måste jag alltid förklara. Vad ska man säga istället för att alla ska vara nöjda?

iSolen.se skrev:
Märkeskrig!

Ordkrig!

Hurra!

Jag använder brännviddsförlängning för då fattar alla vad jag menar. Brännvidden upplevs 50% längre på en D70, lätt! Pratar jag "motsvarande bildvinklar" måste jag alltid förklara. Vad ska man säga istället för att alla ska vara nöjda?

Säg som det är...Nikon for president!

iSolen.se skrev:
Jag har läst att det är lättare att hitta begagnade Nikonobjektiv men det har jag inte kunnat uppleva själv.
Om du söker på nikonobjektiv resp. canonobjektiv på FS, blocket, cyberbörsen eller ebay så kommer du märka att det finns betydligt fler canonobjektiv till salu.

iSolen.se skrev:

Man kan ju säga "brännvidd motsvarande 50 mm" eller "brännvidd motsvarande 50 mm i småbildsformat".

Ordet brännvidd är en fysikalisk/optisk term som har en korrekt betydelse, och det är ju lite trist (dvs helt fel, för att vara petig) att lägga en annan betydelse i ordet.

Däremot håller jag med om att det här med olika sensorstorlek ställer till med en massa förvirring, och någon bra lösning har jag inte :-(

Stämmer, ISO 100 på 300D är i princip helt brusfri, vilket man inte kan säga om ISO 200 på D70.

iSolen.se skrev:
Märkeskrig!

Ordkrig!

Hurra!

Tog du det personligt ändå?

Crop factor kan man väl översätta till beskärningsfaktor om man vill.
Jag brukar använda crop factor eftersom nästan alla som håller på med foto vet vad crop betyder.

/AnWi

sagan skrev:
Stämmer, ISO 100 på 300D är i princip helt brusfri, vilket man inte kan säga om ISO 200 på D70.

Nämen dåså.....då fattar jag inte varför 300D inte är en riktig storsäljare jämfört med D70.

D70:ns brusiga skitbilder kan ju inte vara nåt att ha jämfört med 300D:s kristallklara kanonbilder.

D70 tar brusiga bilder...skitjobbigt att kolla på...

300D tar kristallklara superbilder...helt sanslöst perfekta bilder..en dröm att beskåda...

Bruset finns i dina mätningar och kurvor...inte i bilden! Jag har bilder i A3 format utan brus...rätt exponerat så har du inget brus.
Tog en bild häromdagen mot en staty på ett tak på Norrmälarstrand...klarblå himmel utan tillstymmelse till brus...det är ju där det brukar synas. Blev själv förvånad...jag är nämligen precis som du, mycket kännslig för brus.

Exponera rätt så....

jämför 300D och D70 i 800 ISO...

/bruskännslig

Senast ändrad:
Om man installerar ryska hacket på 300D och jämför det med D70:n på 3200, vilken av dem vinner? Någon som har båda och kan publicera 2 bilder?

Gärna med ISO 800 också.

// Jocke

Eftersom D70 saknar ISO 100 så går inte det. Jämförelsen gäller det ISO tal som ger lägst brus på resp. kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar