Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
D70 använder sig av CCD sensor medans 300D använder sig av CMOS sensor, det ger rätt olika resultat som synes, bl.a. ger CMOS mindre brus.

Det är väl just anledningen till att även nikon gått över till CMOS på sin D2X.

Oki, hur är det med 10D i förhållande till D70 och 300D? Den har väl också ISO 100 samt större sensor samt CMOS?

7000 + objektiv: 10D beg.

// Jocke

Jämför bilderna på papper. Ingen använder fullstora bilder i de 72 dpi ni ser dom på skärmen.

Att jämföra korn på ISO 100 film mot ISO 200 film är dumt. Lika dumt som att jämföra digitalkameror på olika ISO!

AnWi skrev:
Tog du det personligt ändå?

Crop factor kan man väl översätta till beskärningsfaktor om man vill.
Jag brukar använda crop factor eftersom nästan alla som håller på med foto vet vad crop betyder.

/AnWi

Inte alls, jag passade bara på att efterlysa ett bättre ord. Släktingar och vänner från analoga systemkameravärlden har inte alls klart för sig var crop-factor etc är. Men de flesta är väl bara semesterfotografer... De som köper digitalkompakter verkar bry sig om begreppet vid inköp och sedan aldrig igen.

Arleklint skrev:
Att jämföra korn på ISO 100 film mot ISO 200 film är dumt. Lika dumt som att jämföra digitalkameror på olika ISO!
Dumt i din värld kanske, andra kanske faktiskt är intresserad av att veta vilken kamera man kan få minst brus med.

Jag tycker för övrigt inte alls att det är dumt att jämföra ISO 100 film med ISO 200 film, ISO 200 filmen kan mycket väl ge samma kornighet som en ISO 100 film.

Varför skulle jag då kika på en 10D? :) Synd att Canon inte kör med USB 2.0 eller firewire vilket kanske även gäller för D70:n?

Nu när korten är uppe i 80 x börjar det bli dags med riktiga anslutningar!

// Jocke

Varför väljer Nikon att producera en kamera som ger brusiga bilder, när dom, om dom vill kan producera en kamera med 100 ISO?

Bruset från en digitalkamera kan man irritera sig på innan man lärt sig behärska densamme...

Dessutom är det ganska irrelevant...sysslar man med tex produktfotografering, väljer man knappast vare sig 300D eller D70.

Allt det här tramset om brus är onödigt då vi disskuterar den typen av kameror.

Joakim A skrev:
Varför skulle jag då kika på en 10D? :) Synd att Canon inte kör med USB 2.0 eller firewire vilket kanske även gäller för D70:n?

Nu när korten är uppe i 80 x börjar det bli dags med riktiga anslutningar!

// Jocke

D70 har USB2.0 men det går inte snabbare än USB1.1. Vill man inte vänta en kvart är det kortläsare som gäller.

Helgesson skrev:
Varför väljer Nikon att producera en kamera som ger brusiga bilder, när dom, om dom vill kan producera en kamera med 100 ISO?
Det är tydligen så att med en CCD sensor så ger inte ISO 100 bra bildkvalitét, det är anledningen att nikons systemkamerorkameror med CCD saknar ett ISO 100 läge.

Det är samma sak med 1Ds (fast längre ned på ISO-skalan), ISO 50 ger sämre bildkvalitét än ISO 100 (vilket framgår i testerna), dynamiska omfånget försämras.

Helgesson skrev:

Bruset från en digitalkamera kan man irritera sig på innan man lärt sig behärska densamme...

Dessutom är det ganska irrelevant...sysslar man med tex produktfotografering, väljer man knappast vare sig 300D eller D70.

Allt det här tramset om brus är onödigt då vi disskuterar den typen av kameror.

Det där undrar jag också. Dags för ett ryskt hack? Antagligen blir det så lite brusfriare att Nikon hoppade över ISO100. Fast ibland kan man vilja ha ISO100 av andra anledningar.

Du har rätt Kim, räknade efter och det är bara när man ligger runt 90x och däröver som det ger skillnad. SecureDigital är iaf uppe i 132x och där har det betydelse ;)

Oki, seriebildtagning har jag nog ingen nytt av - ska jag iof inte säga ;)

Det där med robustare byggd i aluminiumlegering är alltid trevligt..

// Jocke

När man sitter på nätet är det en stor risk att man börjar kolla på detaljer som inte har den minsta betydelse i verkligheten. Risken är att man slinker in i att kolla detaljer i bildrna som aldrig syns när bilden används i praktiken på web eller i tryck.

Det är väldigt lätt att dra upp en bild i förstoring på en skärm som bara har 72 dpi, eller iallafall långt från de 300 som används i tryck. Men det är ju inte så bilder används. Bilder används inte på det sätt ni ser dom i 100& på skärmen!

Mer intressant är att jämföra vilka bilder man kan skapa så som de används av kund, eller av en själv. Mer intressant är att inte glömma egenheter i kameran, som kanske är svårare att utvärdera på webben. Ergonomi, support, tillgång till gluggar och tillbehör, kvalité på optik och andra tillbehör, funktionalitet i stort, kompatibilitet, osv, osv.

Tappa inte helheten, och fasta inte i detaljer som i praktiken saknar betydelse.

Senast ändrad:
Om vi vänder på frågan. Låt säga: jag har 10.000 :- nu, vad ska jag sikta in mig på att köpa?

Beg. eller nytt.

Använder kamera för att fota makro samt en del tele. Vidvinkel är väl alltid trevligt också.

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar