Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
avslutat_bj
Aktiv medlem
Det finns precis hur mycket som helst skrivet här på Fotosidan...
Forum > Utrustning och teknik > vs.
eller
Produkter > Recensioner
och så kan du ju läsa någon av de stora recensionssidorna
http://www.steves-digicams.com/
http://www.dpreview.com/
Forum > Utrustning och teknik > vs.
eller
Produkter > Recensioner
och så kan du ju läsa någon av de stora recensionssidorna
http://www.steves-digicams.com/
http://www.dpreview.com/
andreasc89
Avslutat medlemskap
Enkelt:
D70: Bättre byggkvalitet
300D: Bättre bildkvalitet
+ att det är en massa andra saker som skiljer kamerorna.
De båda kamerorna är dock mycket lika. Det bästa sättet att avgöra vilken du vill ha är att kolla och känna på båda och ta den som känns bäst.
Själv valde jag 300D bl.a. för batterigreppet, ISO 100, skönare grepp (vilket många säger emot) och bildkvaliteten.
/A\
De båda kamerorna är dock mycket lika. Det bästa sättet att avgöra vilken du vill ha är att kolla och känna på båda och ta den som känns bäst.
Själv valde jag 300D bl.a. för batterigreppet, ISO 100, skönare grepp (vilket många säger emot) och bildkvaliteten.
/A\
sagan
Avslutat medlemskap
sagan
Avslutat medlemskap
Orsaken till att det blir en skenbar förlängning av brännvidden är att sensorn är mindre.
I själva verket är det alltså som om du beskurit en småbildsruta.
Nackdelar med den mindre sensorn är attt sökaren är mindre (vanligtvis) och att man inte får samma korta skärpedjup vid samma utsnitt som med en större sensor.
Det är även betydligt sämre urval om du vill ha rejäl vidvinkel, men det läget har ju förbättrats avsevärt.
Personligen så föredrar jag en 8.2Mp kamera med 1.6x sensor framför en 8.2Mp med fullstor sensor.
Men skulle pixeltätheten vara den samma på den fullstora sensorn så skulle en sån helt klart vara att fördra.
I själva verket är det alltså som om du beskurit en småbildsruta.
Nackdelar med den mindre sensorn är attt sökaren är mindre (vanligtvis) och att man inte får samma korta skärpedjup vid samma utsnitt som med en större sensor.
Det är även betydligt sämre urval om du vill ha rejäl vidvinkel, men det läget har ju förbättrats avsevärt.
Personligen så föredrar jag en 8.2Mp kamera med 1.6x sensor framför en 8.2Mp med fullstor sensor.
Men skulle pixeltätheten vara den samma på den fullstora sensorn så skulle en sån helt klart vara att fördra.
AnWi
Aktiv medlem
sagan skrev:
Kim, kan du förklara vad du menar. Om du får samma antal pixlar, fast i fullformat, kommer de ju att ha större dynamik och lägre brus. Åtminsonde finns förutsättningen för detta. Vari ligger fördelen, tycker du, med mindre sensor?
Skenbart länge brännvidd till samma pris?
Att du utnyttjar det bästa av gluggarna?
/AnWi
Arleklint
Aktiv medlem
Skillnaden mellan kamerorna syns övergripande här
http://www.dpreview.com/reviews/com...side&cameras=canon_eos300d,nikon_d70&show=all
http://www.dpreview.com/reviews/com...side&cameras=canon_eos300d,nikon_d70&show=all
sagan
Avslutat medlemskap
Jag plåtar mycket fågel och andra djur och vill ha så mycket tele som möjligt.AnWi skrev:
Kim, kan du förklara vad du menar. Om du får samma antal pixlar, fast i fullformat, kommer de ju att ha större dynamik och lägre brus. Åtminsonde finns förutsättningen för detta. Vari ligger fördelen, tycker du, med mindre sensor?
Skenbart länge brännvidd till samma pris?
Att du utnyttjar det bästa av gluggarna?
/AnWi
En mindre sensor ger i praktiken mer tele, då pixlarna är tätare packade.
Sen är det en fördel att man endast utnyttjar den bästa delen av objektivet, jo.
Personligen så tycker jag att en sensorstorlek på 1.2x vore perfekt, då blir man av med de sämre kanterna på objektivet samtidigt som sensorn är stor.
AnWi
Aktiv medlem
Jo man hoppas ju att det sker en löpande förbättring på det området. Antar att pixlarnas aktiva yta i förhållande till verklig yta kan förbättras. Dessutom borde filtren för färgena kunna bli bättre alternativt helt andra lösningar.
1.2x låter ju nästan som en dröm. Slippa kanteffekterna på gluggarna och ändå ha med nästan hela bilden samt i princip slippa crop-factorn.
Undrar vem som kommer först med denna feature?
Skickar du förslaget till Canon så skickar jag till Nikon?
/AnWi
1.2x låter ju nästan som en dröm. Slippa kanteffekterna på gluggarna och ändå ha med nästan hela bilden samt i princip slippa crop-factorn.
Undrar vem som kommer först med denna feature?
Skickar du förslaget till Canon så skickar jag till Nikon?
/AnWi
sagan
Avslutat medlemskap
Så gjordes på sensorn på 20D, mellanrummet mellan pixlarna minskades.AnWi skrev:
Antar att pixlarnas aktiva yta i förhållande till verklig yta kan förbättras.
Vilket leder till att brusnivåerna och det dynamiska omfånget kan hålla så hög nivå, trots den ökade pixelantalet på samma sensorstorlek som på 10D.
Helgesson
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Enkelt:
/A\
Visa mig ett exempel där 300D visar på bättre bildkvalitet än D70!
Innan jag köpte min kamera så läste jag ALLT som fanns om dom bägge...Jag hittade inget...däremot så sa dom flesta att D70 åkte åttor runt 300D....
Men det kanske har kommit ut nya rön...vad vet jag.
Kiúnde inte hålla mig...hatar vs egentligen...