Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer Canon 300 D och Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
priset verkar vara detsamma på de båda, sen är det mest finstilt som skiljer? 6,3 vs 6,0 Mpix, CF typ 2 vs CF typ 1 osv..

Är det individuellt vad folk väljer? Verkar vara fler som gillar D70:n..

// Jocke

Enkelt:

D70: Bättre byggkvalitet
300D: Bättre bildkvalitet

+ att det är en massa andra saker som skiljer kamerorna.

De båda kamerorna är dock mycket lika. Det bästa sättet att avgöra vilken du vill ha är att kolla och känna på båda och ta den som känns bäst.

Själv valde jag 300D bl.a. för batterigreppet, ISO 100, skönare grepp (vilket många säger emot) och bildkvaliteten.

/A\

Med brännviddsförlängningen antar jag att det förlänger både vid vidvinkel samt vid tele? Isåfall borde detta bli 29mm på 300D:n? Om man skaffar ett 28-200 tex, får man 320 på 300D?

// Jocke

Du får gångra alla brännvidder med 1.6 för 300D och med 1.5 för D70 för att få fram motsvarande bildvinklar som för småbild.

200mm ger med andra ord motsvarande 320mm på en 300D.

Kan inte förstå varför man tycker det är sämre med stor brännviddsförstoring då? Jag vill gärna ha möjlighet till att fota tele och får ju då 120 mm "gratis" ;)

// Jocke

Orsaken till att det blir en skenbar förlängning av brännvidden är att sensorn är mindre.
I själva verket är det alltså som om du beskurit en småbildsruta.

Nackdelar med den mindre sensorn är attt sökaren är mindre (vanligtvis) och att man inte får samma korta skärpedjup vid samma utsnitt som med en större sensor.

Det är även betydligt sämre urval om du vill ha rejäl vidvinkel, men det läget har ju förbättrats avsevärt.

Personligen så föredrar jag en 8.2Mp kamera med 1.6x sensor framför en 8.2Mp med fullstor sensor.

Men skulle pixeltätheten vara den samma på den fullstora sensorn så skulle en sån helt klart vara att fördra.

Gå in på leverantörernas hemsidor och tanka hem manualeran. Manualen säger mycket om handhavandet. På Nikon måste du registrera dig först, men det är gratis.

Oki, funderar på att ta en DSLR av "enklare" modell, folk rear ju ut bla 300D i massor nu. Ligger säkert 10 st ute nu :) 1 st D70 också.

Samma prisklass ungefär på alltihop också ;)

// Jocke

Tycker du kan kolla efter EOS 10D oxå, man kan få en sån för 7-8 tusen, ett oerhört välbyggt hus.

Jo, har sett en del 10D också.. dock inga 20D ;) Fast var inte så himla mycket skillnader mellan 10D och 300D såg jag..

varför har folk börjat lägga ut sina DSLR till salu? Ont om pengar hos folk eller bara uppgradering till 20D? :)

// Jocke

sagan skrev:
Personligen så föredrar jag en 8.2Mp kamera med 1.6x sensor framför en 8.2Mp med fullstor sensor.

Men skulle pixeltätheten vara den samma på den fullstora sensorn så skulle en sån helt klart vara att fördra.

Kim, kan du förklara vad du menar. Om du får samma antal pixlar, fast i fullformat, kommer de ju att ha större dynamik och lägre brus. Åtminsonde finns förutsättningen för detta. Vari ligger fördelen, tycker du, med mindre sensor?
Skenbart länge brännvidd till samma pris?
Att du utnyttjar det bästa av gluggarna?

/AnWi

AnWi skrev:
Kim, kan du förklara vad du menar. Om du får samma antal pixlar, fast i fullformat, kommer de ju att ha större dynamik och lägre brus. Åtminsonde finns förutsättningen för detta. Vari ligger fördelen, tycker du, med mindre sensor?
Skenbart länge brännvidd till samma pris?
Att du utnyttjar det bästa av gluggarna?

/AnWi
Jag plåtar mycket fågel och andra djur och vill ha så mycket tele som möjligt.
En mindre sensor ger i praktiken mer tele, då pixlarna är tätare packade.

Sen är det en fördel att man endast utnyttjar den bästa delen av objektivet, jo.

Personligen så tycker jag att en sensorstorlek på 1.2x vore perfekt, då blir man av med de sämre kanterna på objektivet samtidigt som sensorn är stor.

Tätare pixlar är givetvis bara intressant så länge bildkvalitén är god (dynamiskt omfång/brusnivåer).

edit: Som exempel kan nämnas 20D vs 1D mark II, brunivåerna och det dynamiska omfåget är i det närmaste identiska trots olika storlekar på senorerna (1.3x resp. 1.6x).

Jo man hoppas ju att det sker en löpande förbättring på det området. Antar att pixlarnas aktiva yta i förhållande till verklig yta kan förbättras. Dessutom borde filtren för färgena kunna bli bättre alternativt helt andra lösningar.

1.2x låter ju nästan som en dröm. Slippa kanteffekterna på gluggarna och ändå ha med nästan hela bilden samt i princip slippa crop-factorn.

Undrar vem som kommer först med denna feature?
Skickar du förslaget till Canon så skickar jag till Nikon?

/AnWi

AnWi skrev:
Antar att pixlarnas aktiva yta i förhållande till verklig yta kan förbättras.
Så gjordes på sensorn på 20D, mellanrummet mellan pixlarna minskades.
Vilket leder till att brusnivåerna och det dynamiska omfånget kan hålla så hög nivå, trots den ökade pixelantalet på samma sensorstorlek som på 10D.

andreasc89 skrev:
Enkelt:

D70: Bättre byggkvalitet
300D: Bättre bildkvalitet

+ att det är en massa andra saker som skiljer kamerorna.

De båda kamerorna är dock mycket lika. Det bästa sättet att avgöra vilken du vill ha är att kolla och känna på båda och ta den som känns bäst.

Själv valde jag 300D bl.a. för batterigreppet, ISO 100, skönare grepp (vilket många säger emot) och bildkvaliteten.

/A\

Visa mig ett exempel där 300D visar på bättre bildkvalitet än D70!

Innan jag köpte min kamera så läste jag ALLT som fanns om dom bägge...Jag hittade inget...däremot så sa dom flesta att D70 åkte åttor runt 300D....

Men det kanske har kommit ut nya rön...vad vet jag.

Kiúnde inte hålla mig...hatar vs egentligen...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar