ANNONS
Annons

vad ska Nikon hitta på?

Produkter
(logga in för att koppla)
igel99 skrev:
Jag har endast testat en 300D med vertikalgrepp och 18-55/3.5-5.6. Eftersom JAG tyckte den var plastigare, kändes billigare och var långsammare än D70n valde JAG D70n istället. Det var ett val som passade bra för MIG, inte för någon annan.
Jag skulle oxå välja D70 framför 300D, 300D är bedrövligt långsam och har få inställningsmöjligheter.
Plastig är 300D tvivelsutan oxå.

igel99 skrev:
En sak till. Varför klaga på att Nikon inte har lägre ISO än 200? Nikons DXsensor är anpassad för ISO 200 och inte ISO 100.
För att man vill kunna ha mindre brus än vad ISO 200 erbjuder och även den längre slutartiden man kan få med ISO 100.

sagan skrev:
Plåtar man modeller en hel dag, och mestadels tar vertikala bilder, är det stor skillnad att kunna fotogradera med avtryckaren åt rätt håll.

Man blir inte alls lika trött i handleden/axeln.

En kamera utan spegeluppfällning och utan vertikalgrepp kan jag inte se som annat än amatörkamera och inte på något sett semipro.

Nä, nä..
Vi har olika refersenser.
Detta är dina.
Dessa är inte mina.
Thats it.

Tråden startades som "vad ska Nikon hitta på?", men hänvisning gjordes även till Canons.

Själv funderar på att, så småningom skaffa en DSLR kamera.
Eftersom jag redan har en Nikon F401s och en Nikon Coolpix 995 lutar valet åt D70.
Jag brukar säga ”en gång Nikon alltid Nikon…”
Samtidigt ställde jag mig samma fråga: Vad ska Nikon hitta på, och NÄR.
I sökandet har jag hittat två intressanta länkar enligt nedan, utan särskild kommentar.
Blir efterföljaren till D70 en D80?

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80.htm

http://www.bythom.com/2005dreamdslrs.htm

/Fred

sagan skrev:
En kamera utan spegeluppfällning och utan vertikalgrepp kan jag inte se som annat än amatörkamera och inte på något sett semipro.
Parafras: "Sådana där kommentarer kan inte jag se som annat än onödigt provokativa."

Visst kan jag se vitsen med vertikalgrepp, inte minst ur ergonomisk synvinkel. Det är inte till nackdel att kunna variera sin arbetsställning. Samtidigt sker det på bekostnad av ökad vikt, vilket också kan vara till nackdel om man står och plåtar en hel dag. Ett råd till de som får ont av att stå och plåta en hel dag är att träna (och då menar jag inte foto). Jag känner ett gäng duktiga sjukgymnaster och friskvårdsmänniskor i Stockholm som jag kan rekommendera om någon behöver hjälp.

Men vad är vitsen med att försöka dela in i amatör och semi-pro, en indelning som inte ens Svenska Nikon gör? De delar in sina vanliga systemkameror i Hobby, Entusiast och Proffs, men inte digitalsystemkamerorna. Och även om de gjorde det så skulle nog vilja påstå att en D70 och D100 hamnar i sådant fall i Entusiastsegmentet med tanke på vad de har för funktioner och vilka hus de baseras på. Spelar det någon roll? Egentligen? Eller vad syftar indelningen mellan "amatör" och "semi-proffs" till?

Det har framgått mer än en gång att du tycker det är beklämande (mitt ordval) att D70:n inte har spegeluppfällning och saknar vertikalgrepp som tillbehör. Åsikt noterad. Tror det är få som missat det. Låt oss gå vidare.

maxzomborszki skrev:
Parafras: "Sådana där kommentarer kan inte jag se som annat än onödigt provokativa."
Jag förstår inte det, det är två funktioner som jag anser vara minimikrav för att kunna kallas semipro (En kamera gjord/tänkt även för yrkesfotografer) och det helt oavsätt vilket märke det är på kameran.

Kim, det är individuellt.
Jag själv funderade på 350D men JAG återkommer till D70.
Läst en del i D70 manualen och upptäckte att det finns likheter i mängder av inställningar med min Coolpix 995. Det är en fördel.
Som start är givetvis Canon ett utmärkt val.
/Fred

maxzomborszki skrev:
Det har framgått mer än en gång att du tycker det är beklämande (mitt ordval) att D70:n inte har spegeluppfällning och saknar vertikalgrepp som tillbehör. Åsikt noterad. Tror det är få som missat det. Låt oss gå vidare.
Nä, det är inte beklämmande, det är en helt naturlig begränsning de satt in för att inte konkurera ut sin egna D100 fullständigt.
Hade inte D70 haft de begränsningarna så skulle ju D100 inte ha några som helst fördelar längre.

Canon gjorde ju samma sak med 300D (+ en massa andra begränsningar), även om den hade vertikalgrepp.

Det är väl helt rimligt att man inte får lika mycket funktioner i de lägre prisklasserna.

sagan skrev:
Jag förstår inte det, det är två funktioner som jag anser vara minimikrav för att kunna kallas semipro (En kamera gjord/tänkt även för yrkesfotografer) och det helt oavsätt vilket märke det är på kameran.

Om en kamera skall räknas till att var pro eller semi pro är upp till var och en att bedömma.
I de rätta händerna fungerar alla oavsett om de heter Pentax, Canon, Minolta, eller Nikon.

Ett av kriterierna som alla "pro" kameror bör ha är i så fall spotmätning. Ett klassiskt sätt att mäta och dela in bilden i de dagrar som är viktigast.
Bara som ett exempel Kim.

Det är inte kameran som gör fotografen.

Hur går det med skärpeartefakterna i din kamera vad det gäller jpg, Kim? Det blev plötsligt tyst från din sida.Du försvann, vad hände KIM ?

[raderat av admin]

Var jag än är och läser på detta forum så dyker du upp som gubben i lådan med åsikter om det mesta. Oftast också helt felaktiga, onyanserade, tråkiga mot andra med andra kamera märke än du själv. Hur orkar du hålla på?

Hälsning Mikael Risedal
Fotograf och medlem i SFF sedan 1984.

macrobild skrev:
Om en kamera skall räknas till att var pro eller semi pro är upp till var och en att bedömma.
Japp och det var precis det jag gjorde.
macrobild skrev:
I de rätta händerna fungerar alla oavsett om de heter Pentax, Canon, Minolta, eller Nikon.
Nu var det inte frågan om märke, utan om funktioner. Klart som 17 märket inte har med saken att göra.
macrobild skrev:
Ett av kriterierna som alla "pro" kameror bör ha är i så fall spotmätning. Ett klassiskt sätt att mäta och dela in bilden i de dagrar som är viktigast.
Bara som ett exempel Kim.
Precis som du sa "Om en kamera skall räknas till att var pro eller semi pro är upp till var och en att bedömma".

macrobild skrev:
Det är inte kameran som gör fotografen.
Helt riktigt.

macrobild skrev:
Hur går det med skärpeartefakterna i din kamera vad det gäller jpg, Kim? Det blev plötsligt tyst från din sida.Du försvann, vad hände KIM ?
Jag har sagt allt jag har att säga i den frågan.

macrobild skrev:
Skickar ny hink o spade till dig så du kan skvätta mer sand och samtidigt kräka ur dig mer fnoskler, felaktigheter i ivern att just försvara det kameramärke som du äger.

Var jag än är och läser på detta forum så dyker du upp som gubben i lådan med åsikter om det mesta. Oftast också helt felaktiga, onyanserade, tråkiga mot andra med andra kamera märke än du själv. Hur orkar du hålla på?
Hehe och du kallar mig onynanserad, okej :D
macrobild skrev:
Hälsning Mikael Risedal
Fotograf och medlem i SFF sedan 1984.
Ah, förlåt då, inte får man ha avikande åsikter mot en person med sådana fina referenser förstås :D

Senast ändrad:
Kim

Ditt sätt att behandla andra , att inte lyssna på andras erfarenhet gör snart att du sitter ensam i din lilla sandlåda.

Jag kommer därmed avsluta vidare kommentarer vad det gäller Kim. Och fortsättningsvis endast bemöta ev direkta felaktigheter skrivna från denna man.

Mvh Mikael

Jag lyssnar på andras erfarenhet dagligen och tar till mig från de som jag har förtroende för.

Ditt sett att bete dig tycker jag på inget sätt är föredömligt, tvärtom.

Jag tror du kommer trivas väldigt bra med både Canon lr Nikon...

Sen att en del folk härinne ägnar alla exponeringar, innan det är dags för första service, åt tester, får stå för dom..

Tror inte ens dom får kameran inlämnade på första service, utan det blir en ny modell och samma gnäll där..

Nåväl, nu ska jag inte heller pajja tråden yttligare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar