ANNONS
Annons

vad ska Nikon hitta på?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Jag har tagit runt 6000 bilder med min D70 och inte funnit antydan till moiréeffekter i någon av dem. Så att det skulle vara ett stort problem vill jag avfärda. Jag skulle säkert kunna hitta eller skapa ett motiv där jag får moirébildning om jag verkligen vill och anstränger mig. Men det skulle man nog kunna fixa med fler bayersensorkameror än just D70.

Dubbla inställningsrattar däremot väger ganska tungt för mig i val av kamera, det har med känslan och lättheten att hantera kameran. Dock inte lika viktigt som att min existerande optik funkar, det var avgörande.

Ingen fara, det kommer.

Inte för att jag vill låta negativ, men kolla vilka kameror som är väderskyddade och vilket marknads- och prissegment de ligger i. Jämför därfter med D70 och fråga dig om du tror det är rimligt att en ersättare till den skulle bli väderskyddad.

Man kan alltid drömma, men jag vågar nog satsa pengar på att nästa "D70" inte kommer vara regnskyddad.

Du får inte mer klassisk moire med en D70 än andra kameror, vad du får är uppräkningsfel i höga/fina linjefrekvenser. Med Canon 350 bilder har sett samma uppräkningsfel som D70 är känd för. Tar du samma bild med raw och låter raw programmaet interpolera upp bilden får du ett annat resultat.

Detta betyder att bild tagen från olika avstånd ,men med samma vinkel till ett linjemönster i en byggnad, staket etc, kommer båda kamerorna att uppvisa moire, när den inträder är beroende på upplösning och avstånd och filtret som luddar till framför sensorn

Hälsning Mikael

Verkar som dagens "fotografer" är mer intresserade av tekniken än själva bilden. Bilden har har nu bara som uppgift att vara ett föremål för att kunna utöva tekniken. Har jag fel? Vi som köpte våra spegelrefex kameror i början av 70 talet pratade bara om bilder. I undantagsfall kunde man jämföra kamerans prestanda. Såg samma sak när stereoanläggningarna gjorde sitt intåg på 60 talet. Då lyssnade man ihjäl sig efter distortion och knaster. Man valde helt enkelt musik efter detta kriteriet. Skivor med lågt brus och så mycket effekt stereofoniskt man kunde hitta. Musiken var inte så viktig som just det tekniska. Nu upprepar sig historien inom foto...ha ha ha! Lycka till!

andreasc89 skrev:
Jag kan fortfarande inte förstå varför D70 skulle vara så otroligt överlägsen 300D (med rysshack förståss). 50% av alla svar är typ "Det är ju en Nikon", "Varför är valet så svårt? D70 är ju en Nikon".
Om vi skippar känslan, vad är det då som gör D70 så otroligt mycket bättre? Den har ju varken batterigrepp, spegeluppfällning, ISO 100/3200 eller snabbare autofokus. Dessutom så har den moiré i en del bilder. Det enda jag kan sakna som D70 har är fler steg i ISO inställningen och dubbla inställningsrattar.

Så, ja, Nikon behöver komma med något nytt om de ka överleva. När jag valde kamera valde jag mellan 300D och D70 och då framstog 300D som den klart bästa kameran. Tro mig, jag satt timmar och jämförde kamerorna, objektiven, blixtar och allt sådant.

Nu när 350D har kommit så blir det ännu mer nödvänligt att uppdatera D70.

/A\

För mig var valet enkelt på grund av tre saker...Hastighet, känsla i handen och framförallt bildkvalité som spöade allt i den prisnivån då (och kanske nu).
Men det är alltid en smaksak.
Och några moiréeffekter har jag inte råkat ut för.

/D

Re: Re: jag har en ide

feskarn skrev:
Henke Johansson (Rodney) skrev:
Jag har en ide :) detta är en uppgraderad D70

[*]8 Megapixlar.
[*]Lite snabbare seriebilds tagning ca 5- 6 fps = perfekt!
[*]Vertikalgrepp ( såklart )
[*]lite större sökare
[/list]

Jag skulle vilja lägga till en sak på listan:

regnskyddad!

Jag skulle också vilja lägga till en sak på önskelistan
- automatisk sensorrengöring.

Är det Olympus som har det på vissa modeller? Jag har inte hört eller läst något om hur det fungerar i praktiken. Någon som vet?

Thomas F

Jag håller med dig. Men vattentät är ju nästan omöjligt men jag har hört att Nikon D2H klarar 2 timmars regn. Det ska ju äver D70 ha då tycker jag!

Mvh Markus Asp

Till en början tänkte jag påpeka att jag är en Canonista och tycker därmed att handhavandet av D70 ligger i lä i förhållande till Canons kameror, i det här fallet då främst 20D. Men det är ytterst personligt.

Sen måste jag säga att jag tycker det är störande att man med D70 måste fotografera i raw för att få bilderna bra. Jag gillar inte den i kameran inbyggda jpeg-konverteraren.

Slutligen kanske jag ska berätta varför jag som canonista tycker till här. Jag är praktikant på en reklambyrå som köpte en D70 innan jag kom dit och tyckte till. Så eftersom jag inte har råd att köpa en 20D själv får jag fotografera med D70 så länge.

/Gustav

Thomas Fredriksson (Fredsson) skrev:

Jag skulle också vilja lägga till en sak på önskelistan
- automatisk sensorrengöring.

Är det Olympus som har det på vissa modeller? Jag har inte hört eller läst något om hur det fungerar i praktiken. Någon som vet?

Thomas F

Ja, olympus har det på sina E-modeller. i alla fall E-1.
Vad jag vet är det en vibrerande sensor som skakar av smutsen från sensorn när man slår på kameran.
Jag har läst en del tester och det verkar fungera bra.

Jepp, jag har också upplevt att det alltid är skit på D70 sensorn när jag testade den en dag!

Mvh Markus Asp

Re: Re: vad ska Nikon hitta på?

Gärna en D200 med :
- >10 Mpix med bra färgdjup
- Uppfällbar spegel
- Standard trådutlösare
- Kompatibel med AI-gluggar
- Miljöskydd i klass med F100
- Tilt & shift av sensor
- VR på sensorn som KM
- Displayen ska inte behövas under fotografering
- Rejäl display för bedömning av bilder
- Vertikalgrepp som tillbehör för de som vill
- Gärna fullformatssensor
- ISO 50 eller t o m 25

Tack Nikon

Staffan

Re: Re: Re: vad ska Nikon hitta på?

Staffan skrev:
Gärna en D200 med :
Glömde nog att lägga till: helst under tusenlappen :-D

- Standard trådutlösare
Nåja, om man ska vara allvarlig ett tag. Jag tycker mycket om den infraröda fjärrisen till D70:n. Funkar mycket bra, men en gänga på avtryckaren för att kunna använda trådutlösaren jag skaffade till min F80 skulle suttit fint och kostar inte nämnvärt mer att slänga dit.

När det gäller lägre ISO så ser jag faktiskt mycket hellre lägre brus på högre ISO som prio ett! För ska jag bara ha längre tider kan jag använda mina ND-filter, men mindre brus är en annan femma. Sedan är det klart att jag skulle gärna haft ISO 0.25 eller något i den stilen för att slippa släpa med mitt 10-stegs ND-filter när man ska leka med riktigt långa slutartider... ;-)

Re: Re: Re: Re: vad ska Nikon hitta på?

Rodney skrev:
vad tror du den kommer att kosta dårå ?

Allt det där kommer att finnas och det står minst 3 modeller och väntar emellan. Skulle den komma nu hostar jag upp kulorna.

Åtminstone till handpenningen.... ;)=

Låter överdrivet men verkligen en bra idé. Allt är inte omöjligt!

Mvh Markus Asp

Vertikalgrepp!

Förstår inte riktigt detta med vertikalgrepp.
Jag vill påstå att jag plåtat gamska mycket foto utan vertikalgrepp, utan problem.

För mig är det inga problem, den som inte orkar med den sortens foto, begriper jag inte.
Och då har jag trots allt plåtat xxxx-antal rullar om året.

Nä,. kom med nåt annat.

D70 är en rejäl semipro-kamera, som jag inte kan se någon annan slå idag.
Manöveringen av menyer etc känns perfekt, allt sitter logiskt när man börjar arbeta med den.
Och det stämmer då inte med andra kameror.

Plåtar man modeller en hel dag, och mestadels tar vertikala bilder, är det stor skillnad att kunna fotogradera med avtryckaren åt rätt håll.

Man blir inte alls lika trött i handleden/axeln.

En kamera utan spegeluppfällning och utan vertikalgrepp kan jag inte se som annat än amatörkamera och inte på något sett semipro.

Jag förstår inte VS. diskusioner.
De flesta som skriver något har ändå bara testat ett system och då är det system man själv äger alltid bäst. Frukansvärt omoget.

Varför inte bara låta bli att tycka till om sånt man inte vet något om istället för att säga "Canon har bättre optik än Nikon" för att man själv äger Canon och aldrig testat Nikon. För eller senare kommer en Varför-fråga som inte går att svara på.

Jag har inga som helst åsikter om Canon eftersom jag aldrig ägt eller testat det systemet på allvar. Jag har endast testat en 300D med vertikalgrepp och 18-55/3.5-5.6. Eftersom JAG tyckte den var plastigare, kändes billigare och var långsammare än D70n valde JAG D70n istället. Det var ett val som passade bra för MIG.

En sak till. Varför klaga på att Nikon inte har lägre ISO än 200? Nikons DXsensor är anpassad för ISO 200 och inte ISO 100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar