macrobild
Avslutat medlemskap
maxzomborszki skrev:
Jag har tagit runt 6000 bilder med min D70 och inte funnit antydan till moiréeffekter i någon av dem. Så att det skulle vara ett stort problem vill jag avfärda. Jag skulle säkert kunna hitta eller skapa ett motiv där jag får moirébildning om jag verkligen vill och anstränger mig. Men det skulle man nog kunna fixa med fler bayersensorkameror än just D70.
Dubbla inställningsrattar däremot väger ganska tungt för mig i val av kamera, det har med känslan och lättheten att hantera kameran. Dock inte lika viktigt som att min existerande optik funkar, det var avgörande.
Ingen fara, det kommer.
Inte för att jag vill låta negativ, men kolla vilka kameror som är väderskyddade och vilket marknads- och prissegment de ligger i. Jämför därfter med D70 och fråga dig om du tror det är rimligt att en ersättare till den skulle bli väderskyddad.
Man kan alltid drömma, men jag vågar nog satsa pengar på att nästa "D70" inte kommer vara regnskyddad.
Du får inte mer klassisk moire med en D70 än andra kameror, vad du får är uppräkningsfel i höga/fina linjefrekvenser. Med Canon 350 bilder har sett samma uppräkningsfel som D70 är känd för. Tar du samma bild med raw och låter raw programmaet interpolera upp bilden får du ett annat resultat.
Detta betyder att bild tagen från olika avstånd ,men med samma vinkel till ett linjemönster i en byggnad, staket etc, kommer båda kamerorna att uppvisa moire, när den inträder är beroende på upplösning och avstånd och filtret som luddar till framför sensorn
Hälsning Mikael