Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad ska jag köpa för kamera?
- Trådstartare Naddy
- Start datum
julgus
Aktiv medlem
Naddy skrev:
Hoppas ni kan hjälpa mig?
Jag hade tänkt mig att köpa en systemkamera för runt 4 - 5000 kr men vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag vill ha en kamera som jag kan knäppa riktigt kreativa bilder.
Vilken kamera får jag mest kamera för pengarna?
Naddy!
Hej
jag säljer en mycket bra kamera, se annonserna! bara ett tips.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
gbjerne
Aktiv medlem
För 4-5 papp kan du få tag åe en riktigt bra kamera. Som tidigare skrivits se om du kan hitta något begagnat.
Nog är eos 300an bra men stirra dig inte blind på den. Dett finns en hel uppsjö av billigare kameror och ´jag skulle nog tro att de flesta är ganska likvärdiga.
Både Nikon, canon, pentax och Minolta har bra kameror. Besök din fotohandlare och prova och kän vilken kamer som känns bäst.
Vissa föredrar canons och minoltas lätta plastkameror medan andra känner sig hemma med nikons lite regälare tyngd.
Hur deras ljusmätare är uppbygd mm spelar normalt sätt ingen roll.
Vad som kan vara bra att ha är spotmätare, spegeluppfälning, skärpedjups kontroll och givetvis skall du kunna köra kameran manuellt.
Det kan också vara bra att ha i tankarna att nikons och pentaxs äldre objektiv fungerar även på deras nya kameror.
Kan vara bra att veta om du vid senare tillfälle vill köpa ett extra obj.
Lycka till med köpet.
Nog är eos 300an bra men stirra dig inte blind på den. Dett finns en hel uppsjö av billigare kameror och ´jag skulle nog tro att de flesta är ganska likvärdiga.
Både Nikon, canon, pentax och Minolta har bra kameror. Besök din fotohandlare och prova och kän vilken kamer som känns bäst.
Vissa föredrar canons och minoltas lätta plastkameror medan andra känner sig hemma med nikons lite regälare tyngd.
Hur deras ljusmätare är uppbygd mm spelar normalt sätt ingen roll.
Vad som kan vara bra att ha är spotmätare, spegeluppfälning, skärpedjups kontroll och givetvis skall du kunna köra kameran manuellt.
Det kan också vara bra att ha i tankarna att nikons och pentaxs äldre objektiv fungerar även på deras nya kameror.
Kan vara bra att veta om du vid senare tillfälle vill köpa ett extra obj.
Lycka till med köpet.
Sonnaren
Aktiv medlem
Re: håller med.
Har själv alltid fått vara kreativ själv, kameran har fått vara underordnad. Men så har det också blivit därefter....
Tänka sig.....en kreativ kamera! Du har det bra du!!
Us
Nämen så roligt. Tänk - en kreativ kamera. Måste vara underbart! Du slipper ju att vara kreativ själv. Eller menar du att kameran exponerar och ställer in skärpan helt åt helvete och är "kreativ" på det viset?mc bruno skrev:
Om du söker en riktigt kreativ kamera i den prisklassen så är ..... etc etc
Har själv alltid fått vara kreativ själv, kameran har fått vara underordnad. Men så har det också blivit därefter....
Us
julgus
Aktiv medlem
Re: Re: håller med.
nu ska vi vara snälla allesammans.
Mvh
Johan
www.motljus.com
Sonnaren skrev:
Nämen så roligt. Tänk - en kreativ kamera. Måste vara underbart! Du slipper ju att vara kreativ själv. Eller menar du att kameran exponerar och ställer in skärpan helt åt helvete och är "kreativ" på det viset?
Us
nu ska vi vara snälla allesammans.
Mvh
Johan
www.motljus.com
Sonnaren
Aktiv medlem
Re: Re: Re: håller med.
Jaja....skall försöka men det är inte lätt när man får höra om sådana framsteg....jag blir så, så.......exalterad .
Tror ärligt talat inte att det hjälper så mycket vilket kamerahus man väljer om det bara är ljustätt.
Optiken har en viss betydelse.
Men filmen är viktig! Inte fabrikat eller känslighet men mängden!
Köp mycket film och öva och pröva.
I slutänden står man där ändå vid motivet och skall göra något av det, synliggöra en egen vision kan man väl säga. Då kan kameran tillhandahålla rätt slutartid och tillsammans med objektivet rätt avstånd. Objektivet kan tillhandahålla rätt bländare och skärpa. Några andra variabler finns inte. Inte på någon kamerakombination (om vi lämnar tilt/shift därhän).
Tillhör man kategorin "titta och knäppa" finns det ingen anledning att skaffa systemkamera......eller?
Us
Jaja....skall försöka men det är inte lätt när man får höra om sådana framsteg....jag blir så, så.......exalterad .
Tror ärligt talat inte att det hjälper så mycket vilket kamerahus man väljer om det bara är ljustätt.
Optiken har en viss betydelse.
Men filmen är viktig! Inte fabrikat eller känslighet men mängden!
Köp mycket film och öva och pröva.
I slutänden står man där ändå vid motivet och skall göra något av det, synliggöra en egen vision kan man väl säga. Då kan kameran tillhandahålla rätt slutartid och tillsammans med objektivet rätt avstånd. Objektivet kan tillhandahålla rätt bländare och skärpa. Några andra variabler finns inte. Inte på någon kamerakombination (om vi lämnar tilt/shift därhän).
Tillhör man kategorin "titta och knäppa" finns det ingen anledning att skaffa systemkamera......eller?
Us
Sonnaren
Aktiv medlem
Jaa vet du vad Hasse. Där tror jag du har alldeles rätt. Tittar man efter hos "klassikerna" Weston, Cartier-Bresson m.fl. m.fl. så hade de bra grejor. Men ingen kamerabag. En Leica med t.ex. en 35:a eller en 50:a. Har man blick för det räcker den utrustningen oändligt långt. Har man inte blicken kan man bära på sig till bråckgränsen och det blir inget av det ändå. Varför då en dyr Leica väser någon surt. Nej givetvis går det bra med något annat, bara man kan lita på det. Se'n är jag så in i he....e trött på alla råd av typen: Kamera C är bara skit, du ska ha en kamera X istället. Det är den bästa! FÖR EN SÅDAN HAR JAG!!! Tittar man i dessa rådgivares album är det ofta(st) nog för att avskräcka från inköp..... men det är kanske en annan historia .Hassan skrev:
En kreativ kamera bör väl vara en med manuella inställningar. kanske.. Det behöver ju inte vara så.
Kanske det är bättre för kreativiteten att ha små resurser. Det kan tvinga en till att söka nya vinklar istället för att leta nya objektiv.
Mvh / Hasse
Us
Lotus
Aktiv medlem
Naddy skrev:
Hoppas ni kan hjälpa mig?
Jag hade tänkt mig att köpa en systemkamera för runt 4 - 5000 kr men vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag vill ha en kamera som jag kan knäppa riktigt kreativa bilder.
Vilken kamera får jag mest kamera för pengarna?
Naddy!
Gör så här:
1. Gå till en fotoaffär
2. Be dom plocka fram Nikon F65, Canon EOS300, Pentax MZ6 eller MZ5 samt en Minolta Dynax 5
3. Känn på kameran
4. Känn på kameran igen
5. Kolla vilken sökare som du tycker är bäst.
6. Fundera lite
7. Känn på kameran igen
8. Bestäm dig
Då alla de kameror jag räknade upp ovan är i stort sett lika när det gäller prestanda och funktioner så är det enda vettiga att köpa den kamera som känns bäst. Alla har de vanligaste och vettigaste funktionerna. Det är inte kameran som tar kreativa bilder, utan det är du som fotograf som får stå för den biten, och tro mig, det blir mycket lättare med en kamera som känns bra i handen.
Lycka till
Lotus
Aktiv medlem
Re: håller med.
Har du överhuvudtaget hållit i en F65?
Verkar inte så...
mc bruno skrev:
Om du söker en riktigt kreativ kamera i den prisklassen så är eos 300 suverän slår nikon f65 med hästlängder. jag förstår inte at de ligger i samma prisklass.
Har du överhuvudtaget hållit i en F65?
Verkar inte så...
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag har inte heller ens nuddat vid en F65 men bara en sån sak som att den inte har manuell ISO-inställning räcker för att avskräcka mig...
Sonnaren
Aktiv medlem
Jo ......det är klart.....det är nog bristen på sådana otroliga finesser som gjort det omöjligt att fotografera innan den uppfanns. Mauell inställning av en kamera är ju omöjligt att tänka sig. Tydligen.LeadHead skrev:
Jag har inte heller ens nuddat vid en F65 men bara en sån sak som att den inte har manuell ISO-inställning räcker för att avskräcka mig...
Us
pettersson
Aktiv medlem
Sök i forumen, det finn säkerligen 10-20st nästan lika dana trådar som den här.
Andreas.
Andreas.
Sonnaren
Aktiv medlem
Exakt! Naddy, gå till din fotohandlare och titta och känn på de kameror av kända märken som passar din plånbok. Handla sedan vad som känns bra, nytt eller begagnat. Det kan aldrig bli fel, alla fungerar, det går inte att skilja på resultaten. Det är bara du som kan avgöra om det blir kreativt eller inte. Huvudsaken är att du kommer igång. Dessa jönsiga apparatstrider är visar bara på dålig kunskap om vad det handlar om: Fotografering. Men det är roligt att retas med alla dessa ägare till massproducerade, robotsammansatta plastlådor.... som försvarar sin "lunchbox" med alla möjliga besynnerliga argument. Vänta nu ska du få se...
Us
Us
gunte
Aktiv medlem
Jag tycker inte du ska gå till en hökare för att klämma på kamera först..utan skaffa dig några brochyrer med dom modeller som ligger i din tilltänkta prisklass..sätt dig sedan i lugn och ro och kolla vad du tycker passar dig i form av diverse funktioner,tillbehör..mm..det är bra att vara lite påläst innan hökarn börjar lura in dig i en hörna..Det är bara en kort tid sedan jag smygkollade en lokal hökare som gjorde allt för att lura på en ung tjej en begagnad Eos 5:a,problemet var bara att det inte fanns någon bruksanvisning till den och stollen visste inte ett skit om funktionerna..kolla även lite tester och även begagnade varianter..
mvh/gunte..
mvh/gunte..