Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nog ganska nöjd, men det blir troligen en blixt till min D100 och en nya skrivare i.a.f...
Siktar på en Epson R800 & en Nikon SB-800..

/ Magnus
 
funderar på ett ef100/2.8 macro samt ett 70-300is usm... annars behöver jag inget egentligen... så hemmabion och datorn får nog gå före litegrann.
 
Ska sälja min 10D och byta till en 30D och köpa entingen ett nytt 70-200/4 eller om jag hittar ett 70-200/2.8L så hade det varit det bästa! Ska fota konserter på kristianstaddagarna i sommar så det är ett msåte med ett bra tele då. Funderade ett tag på 70-300 DO men verkar inte fullt så bra.
 
Re: Re: Re: Re: Re: En skrivare så klart!

Sten-Åke Sändh skrev:
Det låter ju inte helt fel.Kollade lite på Ink Republic som tydligen säljer "Bulk ink system" till R800 och R1800 som skulle halvera kostnaderna och ge 1 dl kapacitet per färg, men jag känner nog att jag är tveksam till att labba med piratbläck. Inte bara för skrivarens skull men även för kvaliteten på utskrifterna och hållbarheten. Om alla skulle säga halleluja, så visst, men det finns alltför många vittnesmål om storstrul för att jag ska känna att jag ska hoppa på det tåget utan att det dokumenterat funkar. Jag håller mig nog till orginalgrejor tills jag vet mer. Hysteriska priser egentligen, men så blir det ju i tillverkarnas "skyddade verkstäder".

Håller med. Skulle aldrig tänka tanken att använda piratbläck pga av de skäl du nämner. Undantaget specialtillverkare (Piezography o dyl).

Det här börjar nog bli en OT-tråd i tråden. Sorry.

/F
 
Jag ska ut och resa, såg att det var finfina priser i butiken där-
Så nästa månad blir det de klassiska sakerna:

EF 50 1,8
EF 70-300 is usm
EF-S 10-22
430 ex
Stativ.
Kanske en undervattenspåse från ewa-marine. Har aldrig sett en förut, nån som provat? Väldigt nyfiken .

MVH Daniel Hansson
 
Vad gäller 50 1:8

Prova det först! Tycker det är allt för plastigt och ranligt för att kännas prisvärt. Blir hyggliga bilder men tror att du hittar bättre glugg..

BAW
 
Hittar man bættre skærpa før dryga tusenlappen?

Jag tycker den ær ruggigt prisværd.

Jag har den som ett rent tillæggsobjekiv och dær tar den varken plats eller vikt..

Jæmfør med skærpan/konrasten/færgerna i tex 24-70 2,8L USM... då førstår man att den ær billig før vad den levererar rent bildmæssigt.

Byggkvalitet,,, ja snordålig om man ær kræsen som jag;)
 
Niclasfoto skrev:
Hittar man bættre skærpa før dryga tusenlappen?

Jag tycker den ær ruggigt prisværd.

Jag har den som ett rent tillæggsobjekiv och dær tar den varken plats eller vikt..

Jæmfør med skærpan/konrasten/færgerna i tex 24-70 2,8L USM... då førstår man att den ær billig før vad den levererar rent bildmæssigt.

Byggkvalitet,,, ja snordålig om man ær kræsen som jag;)

I min värld gäller regeln "den som köper billigt - köper dyrt". Dvs, jag köper hellre ETT fungerande, bra, objektiv än 3 prisvärda skit-diton. Nu inte sagt att 50 1:8 är skit - som du säger, levererar ett ruskigt pris/performance netto, men jag kör inte SEAT bil av samma anledning - not god enough. Samma anledning till att man köper en dyrare 20d istället för den likvärdiga 350D - bra, men inte tillräckligt bra för de inviduellla preferenserna. Hellre en beggat kvalitetsglugg än en ranligt 50 1:8.

Är väl en fråga om man är en "bästa produkt" eller "bästa köp" konsument i slutändan.

BAW
 
50 1,8

Det var nog första gången jag hörde nån gnälla över den gluggen. Jag har aldrig sett den. Är den lika plastig som ef-s 18-55, kit-objektivet till 350D?
Isåfall är det lugnt. Jag har sett bilder tagna med det. då har det verkat grymt prisvärt.

Men tack för varningen iallafall.

MVH Daniel Hansson
 
Less Is More.... Or More Is Less?

Går och funderar på om man skall komplettera zoomobjektiven med några fasta brännvidder, men vill ha en vettig balans på inköp/uppdrag.
Jag bestämde mig ganska tidigt att investera hökvalitativa ljusstarka objektiv från 16-200 mm och där använder jag:

EF 16-35/2,8L USM
EF 24-70/2,8L USM
EF 70-200/2,8L USM IS

I år blir det stora utlägg på fotoresor och det ska prioriteras. Men komplettera med 14mm, 50mm, 85mm, 135mm och 300mm hade ju inte varit helt fel.

:)
 
Ja fasta objektiv gillar jag också.

Har idag bara fasta.

Min kommande line rent brænnviddsmæssigt ser lite førkortat ut som så..

Det tæcker nog det jag behøver mer æn væl + att jag inte i denna verklighet kan ønska bættre optiska egenskaper..

ef35
ef50
ef85
ef500
ef1,4x
ef25mm



MVH Niclas,
 
Niclas jag skulle byta ut alla mina objektiv mot ett boende året runt vid Lofoten ;))

Hälsningar Michael Jönsson
 
jag ska under året köpa min första (digitala) systemkamera och objektiv. Har inte bestämt mej än för vilken kamera det blir, det enda jag kan säga är att det inte blir en 350D..
 
emji skrev:
Niclas jag skulle byta ut alla mina objektiv mot ett boende året runt vid Lofoten ;))

Hälsningar Michael Jönsson

Ja,, det førstår jag att du tænker.

Væl hær så kan man ju alltid samla lite optiska prylar..

**

*Seriøs hypotes!*
Hade jag pengar så hade jag køpt en ældre jorbruksegendom precis vid havet med inackordering av fotosidanmedlemmar i den gamla men issolerade ladan på gården.. Sjælvhushåll på alla vis..
Enda vilkoret ær att varje gæst har minst ett Lglas i bagaget.
L,glas blir alltså portkoden.
(Hoppas på sponsring av Canon før realisering av min ide')

MVH Niclas,
 
Re: 50 1,8

Fridykarn skrev:
Det var nog första gången jag hörde nån gnälla över den gluggen. Jag har aldrig sett den. Är den lika plastig som ef-s 18-55, kit-objektivet till 350D?
Isåfall är det lugnt. Jag har sett bilder tagna med det. då har det verkat grymt prisvärt.

Men tack för varningen iallafall.


Då kan jag försöka väga vågskålen åt andra sidan som (till skillnad från vissa andra) ÄGER en 50 1,8-glugg och säga att den är värd precis var enda öre!

Visst är den plastig (som 18-55 kit-linsen, om du vill jämföra) och har man råd och absolut tycker att det höjer bildkvalitén i fall en glugg har plast- eller metllhölje, så kan man köpa 50 1,4 istället. Det handlar ju bara om dryga 2 laxar mera...

Och du: jag har krupit omkring i snön med min plastbit - utan linsfilter - den håller än!


Bengus skrev:
Hellre en beggat kvalitetsglugg än en ranligt 50 1:8.

RANGLIGT? Du kanske kan vara så vänlig och upplysa varför en glugg på fjuttiga 5 cm måste vara stabil. T.o.m. min 6-åriga son klarar av att hålla den stabilt.
Är man en stor och stadig karl som du själv så borde det vara ett icke-problem, min vän. Det skulle du ha veta om du i huvudtaget provat gluggen.
:)


*Bäst köp-konsument har råd att äta hela månaden.*
 
Man ska inte glömma att man kan få tag i en 50/1.8 MkI beggad för dryga tusenlappen. Kan vara värt att tänka på då MkII:an har riktigt kass byggkvalitet. Det jag främst stör mig på är fokuseringsringen som är under all kritik! Den är ju gjord för barnfingrar helt enkelt.
 
Just nu har jag börjat lägga lite pengar på att få färgerna i arbetsflödet någorlunda kontrollerade.

- Börjar med skannern, IT8 och ett gratisprogram.
- Funderar på den nya Huey:n från Pantone till skärmen, den ligger inom min budgetram. Ser fram emot lite recensioner av den här på fs.
- Får väl lov att köpa några profiler till skrivaren och de vanligaste papperen.

Till hösten har jag planerat in ett litet större huvudbry: Byta kamerasystem?? Den bakre inmatningsratten på de bättre Canonmodellerna sitter avigt till för mitt sätt att hålla kameran. Jag vill ha ett hjul uppe vid tummen!

Jag ska kika på 10mp-modellen som kommer från Pentax. Den skulle matcha så bra i kameraväskan med min 67:a! ;o) Annars kan det bli Nikon. Om inte Olympus kommer med någon sjysst uppföljare till E-1?

/ Leif
 
mange78 skrev:
Man ska inte glömma att man kan få tag i en 50/1.8 MkI beggad för dryga tusenlappen. Kan vara värt att tänka på då MkII:an har riktigt kass byggkvalitet. Det jag främst stör mig på är fokuseringsringen som är under all kritik! Den är ju gjord för barnfingrar helt enkelt.

Hehe ja knappast konstruerad før att anvændas..

Man undrar ju hur producenterna tænker.. Det ær ju så otroligt lætt att gøra en sån liten sak långt bættre... De tjænar ju knappast ngt på att åtmindstonde bygga den lika stor som objektivkroppen...

Jaja,,

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.