Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyss tömt bankkontot genom att köpa en 20D, 300/4 med extender, kitglugg för semestern, 50/1,8 och 20/2,8... Och ett snickarbälte! Dags att sälja av lite gammal skit och jobba extra-jourer så man får råd med ett 500mm, vidvinkel, mellanringar och 70-200mm! Mitt gamla nikon får tjänstgöra som supertele så länge och vidvinkel kan jag fota analogt, men mellanringarna måste jag nog ha rätt snart!

/Pontus
 
Om ni sett mitt delmål på 2,8 ton uppnått förut på tråden så.
Nu har det hänt.
Fastnade, Hade dock 450:in med mig så jag kunde ringa. Och det gick fram!!
GSM och allt annat funkar inte här.
Ringa en som har en bil är ingen ide när man kört allt vad tygeln håller med den här.
Traktor är enda saken som räddar här.
Tog inga bilder i min förbannelse över situationen.
Traktor kom efter 6 timmar. En tid jag förunnade min själ och kropp åt att förbanna mig själv och titta på den en gång så blanka bilen som nu var förvandlad till en lerhög. Men att stiga ur var inte svårt då den omgivande marknivån intagit de förut så glänsande fostegen.
Att mina skor däremot var svåra att behålla i leran är ju en annan sak.
Kontentan av detta är.:
När du sjunker med 2WD. Lägg in allt vad du har i lågväxel 4x4 och diff och backa.
Nåja jag kom framåt var jag ville efter att ha flyttat på en hel del stenar och lera.
Men jag kunde inte ta mig tillbaka och fastnade på en av stenarna.
Traktorägaren tordes inte backa ner till mig i leran utan drog ut 30 meter lina.
Alla olyckskorpar som sagt att jag likväl skulle sitta där hade rätt.
Och kanske är det så.
Man anpassar sig.
Men lär man sig.
Knappast.
Men jag ska ta bilder nästa gång..på mitt förbannade delmål.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
*hmm* jag ska nog bara investera i en ljusmätare om jag hittar nåt som passar. och kanske en till rolleicord/rolleiflex. det är nog det jag kommer på nu..
 
Jag skall prioritera mina investeringar i år.
Jag skall prioritera att investera i min egen långsiktiga hälsa. Den är bra att ha tänkte jag.
 
Jag satte optiklusten åt sidan (eg blev längtan efter att cykla bara större) och köpte en ny cykel istället. Förhoppningsvis ska den innebära mindre problem än den förra gjorde så att man inte tappar sugen igen.

Detta kommer nog att gynna både fotograferingen och hälsan.
Nu ska jag skaffa en sele till min topload-väska.

Om någon vet var man kan köpa lite självdisciplin så får ni gärna tipsa.

/Robert - Som skulle gå och lägga sig senast 23 igår, hande han tänkt.
 
Detta år blev det totalt sett en 50mm, en 10.5mm en sb-600 och en manfrotto 055. Det får räcka för i år. Nästa år eller när jag får pengar så blir det en telezoom typ sigmas 70-200.
 
Canon 1Ds mark II

hämatar min Canon 1Ds mark II imorgon den seanste i min oändliga investerings lista

och ett Pro 7a blixtaggregat

f
 
Hejsan!

Imorgon ska jag ut till Scandinavian Photo och pröva Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM.

Det lär förmodligen bli ett inköp :)

//Michael Jönsson
 
En D2x! Expert kör köp nu betala i januari och då känns det ju nästa gratis. Dessutom hinner jag sälja bil, fru och barnens leksaker tills dess...
 
Investering

Jag kommer att delvis få ett Canon 100mm/2,8 macro när jag fyller år så en lite investering blir för mig ,har tidigare köpt ett canon 70-200/2,8L och det var nog det bästa köp jag gjort hitills.Landstinget betalar så dålig lön så det får nog räcka för i år.....tror jag ;-))Får väl spela lite lotto ....
 
En riktigt grym kompakt digital får det bli i år, orkar inte släpa med mig min EOS 10D överallt. Håller på att testa och utvärdera vilken modell det blir. Just nu står det mellan Canon IXUS 700 och Olympus Mju 800. Plåtade några bilder med olympusen igår och printade ut direkt från kameran 20x30cm och jag måste säga att jag är imponerad av kvaliteten!
 
På årets inköpslista finns:

Nikon D50 + kitglugg (18-55 kostade typ ett lax extra och fungerar förvånasvärt bra)
Nikon SB-800 blixt
1GB Minneskort (20mb/s)
LowePro väska
Laptop (Acer Ferrari 3400)
LaCie 250GB extern hårdisk
Scanner
20" CRT skärm

Har faktiskt just köppt en snabbare batteriladdare oxå. Laddar 4st 2500mAh på drygt en halvtimma jämfört med den förra som tog närmare ett halvt dygn för samma uppgift =)

Är ute efter något nytt objektiv, typ 70-200 om det går att hitta ett bra till trevligt pris.

Kameran gillar ju att stå på egna ben så det kanske blir ett bättre stativ oxå.
 
Upp till bevis!

Blev det som ni tänkte?

I mitt eget fall är resultatet:
* Compact Drive PD70X
* extra batterier till Olympusen, vilket jag senare ångrade, då...
* 350D + 50/1.8 + 28-200 (skall bytas mot 28-75)

Över förväntan, således. :)

nosferatu skrev:
*Bärbar hårddisk "Compact Drive PSD PD7X"

och

*extra batterier till min Olympus
eller
*350D + tillbehör.
 
Graal skrev:
Jag har funderingar på en Trigger-Winder till min Bessa R2 med 35mm/1,2 (som också är en investering gjord i år). Likaså en begagnad Summicron 90mm/2 eller en Heliar 75mm/2,5 till samma kamera. Men jag tror tyvärr inte att plånboken har råd till mer än möjligtvis en Trigger Winder detta året.

Har ännu inte blivit någon Trigger Winder eftersom jag är lite osäker på nyttan med den i förh. till priset. Men jag har funderingar på en annan pryl som kostar ett par tusen, nämligen en adapter som gör det möjligt att använda min Carl Zeiss T*-optik på Bessa-huset och som gör att jag inte behöver köpa någon Summicron eller Heliar utan kan använda min Planar 50mm och min Sonnar 85mm så här:
 

Bilagor

  • pict0209.jpg
    pict0209.jpg
    53.3 KB · Visningar: 383
Re: Investering

The Champ skrev:
Jag kommer att delvis få ett Canon 100mm/2,8 macro när jag fyller år så en lite investering blir för mig ,har tidigare köpt ett canon 70-200/2,8L och det var nog det bästa köp jag gjort hitills.Landstinget betalar så dålig lön så det får nog räcka för i år.....tror jag ;-))Får väl spela lite lotto ....
Dök upp ett erbjudande från Hongkong så nu har jag kompletterat med en Canon Macro Lite Twin Lite MT-24EX till mitt 100mm/2,8,ska bli mycket roligt att testa när alla smådjur börjar vakna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.