Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Hehe ja knappast konstruerad før att anvændas..

Antagligenn inte, man får vara glad att fokusringen sitter på utsidan av gluggen! ;o)
(btw antaglien gjort så för att man inte ska komma åt fokusringen och belasta motorn i onödan)

Säger Leif som antagligen ska ta över min brors exemplar av denna plastbiten
- in the evergoing kuest for sheap charpness.
 
Ja, det ær nog så,, jag ær ju en riktig MF,kille och saknar en bættre ring.

Men jag skall uppgradera inom en viss framtid.

Skærpemæssigt så ær den fenomenal.

Många med superzoomar anar nog inte vilken briljans de går miste om før tusenlappen..

50 1,8II ær genialt att bara ha med liggandes, tar ingen plats och ofta så behøver man ljusstyrka eller vidare vinkel æn tele med kort skærpedjup...

MVH Niclas,
 
För min del så ska jag antagligen köpa:

- Canon 85/1.8
- Canon 580EX (kanske även en 430EX som slav)
- byta ut mitt nuvarande Sigma 70-200/2.8 till det nya, med kortare närgräns.
 
Kolla in den zoomens groteska stativfæste innan du sæljer din nuvarande...

Iaf jag tycker den ser hårresane dålig och osmart ut.

Eventuellt så tillfredsstæller den anvændare som tycker det ser lite "combat" ut...

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Kolla in den zoomens groteska stativfæste innan du sæljer din nuvarande...

Iaf jag tycker den ser hårresane dålig och osmart ut.

Eventuellt så tillfredsstæller den anvændare som tycker det ser lite "combat" ut...

MVH Niclas,
Ett alternativ är ju att helt enkelt behålla det gamla stativfästet och sälja iväg det nya med gamla objektivet :)
 
Re: Re: 50 1,8

Sasso skrev:
Då kan jag försöka väga vågskålen åt andra sidan som (till skillnad från vissa andra) ÄGER en 50 1,8-glugg och säga att den är värd precis var enda öre!

Visst är den plastig (som 18-55 kit-linsen, om du vill jämföra) och har man råd och absolut tycker att det höjer bildkvalitén i fall en glugg har plast- eller metllhölje, så kan man köpa 50 1,4 istället. Det handlar ju bara om dryga 2 laxar mera...

Och du: jag har krupit omkring i snön med min plastbit - utan linsfilter - den håller än!




RANGLIGT? Du kanske kan vara så vänlig och upplysa varför en glugg på fjuttiga 5 cm måste vara stabil. T.o.m. min 6-åriga son klarar av att hålla den stabilt.
Är man en stor och stadig karl som du själv så borde det vara ett icke-problem, min vän. Det skulle du ha veta om du i huvudtaget provat gluggen.
:)


*Bäst köp-konsument har råd att äta hela månaden.*

Jag ställer upp med ett http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/568872.htm?set=lp
test när du vill - kostar bara 3.50:-:)

Som sagt, rackar inte ner på objektivet som sådant (det är ju ditt jag testat) men ifrågastätter den plastiga konstruktionen och tror inte det i min använding skulle hålla mer än ett par månader. Samma sak med kit-gluggarna. Billig plast som iof står emot några törnar men som sannolikt snabbt skulle dö i min värld...

Höres!
BAW
 
Joakim A skrev:
Vad har du för planer gällande investeringar i fotoprylar under året?
// Jocke

Gick från film under -05 och då blev det:
D2x, Nikon 17-55/2,8, Nikon 70-200VR, SB-800 sedan fick jag lugna mig.

-06
Siktar på Nikon 200-400/4 AFS VR (kanske nästa vecka) Nikon 105 VR Macrot. 1,7x vr konvertern.
Sedan är jag nog väldigt nöjd några år.
Då blir det till att resa , njuta...

Någon som kan tipsa om sidor/tester/ rewievs med 200-400/4 på ?
Kanske till och med säljer 70-200VR.
***************
Jösses vad gammal denna tråd är..såg inte det med ens..
 
Senast ändrad:
Jag har några grejer jag skulle vilja köpa.

Canon EOS 30D är beställd
Studioblixtar skulle inte vara fel och ett elverk så man kan ha dem utomhus också.
Blir nog en till Sigma blixt iallafall.
Kanske en längre zoom 100-400 eventuellt en 1,4x konverter istället.
Så skall jag nog skaffa en handlovsrem också.
Mellanformat är jag lite sugen har en HB 500C/M med ett Carl Zeiss 150mm och ett Carl Zeiss Distagon 60mm som jag lånat nu och det är skön känsla i de grejerna, lite mer eftertanke när an tar bilder med den men de blir ju dyra bilder.
 
http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=128
gillar den kammon till 200-400... skogskammo skall det vara;)


http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00841d&tag=
hær en tråd som ger lite perspektiv på motiv kontra mm,val.

http://www.biglens.com/reviews/nikon300200400.htm
hær måste du se innan køp.

MVH Niclas, som hade lagt pengarna på antingen 500mm f/4 (før fåglar) eller 200-400 (før større djur).

**
Lægger in en bild på en gammal nikkor 200-400 f/4.... som faktiskt knappast existerar dær ute længre;)
 

Bilagor

  • 200400f4zoom.jpg
    200400f4zoom.jpg
    8.8 KB · Visningar: 183
Niclasfoto skrev:
http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=128
gillar den kammon till 200-400... skogskammo skall det vara;)


http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00841d&tag=
hær en tråd som ger lite perspektiv på motiv kontra mm,val.

http://www.biglens.com/reviews/nikon300200400.htm
hær måste du se innan køp.

MVH Niclas, som hade lagt pengarna på antingen 500mm f/4 (før fåglar) eller 200-400 (før større djur).

**
Lægger in en bild på en gammal nikkor 200-400 f/4.... som faktiskt knappast existerar dær ute længre;)

Tusen tack Niclas.
Den med Camo hade jag inte sett..nice...de andra två har jag läst och läst igen =)

Kriterierna för inköpet är Svinskarpt, AFS och VR.
Jag håller inte med "alla"(det verkar som om alla i världen skulle köpa 500 hellre =) om att köpa ett 500/4 utan VR idag. Jag sålde tom mitt 500mm i höstas, det "går" inte hålla still grejerna längre. 500+1,4x+1,5x= 1050mm.
Nikon hänger ju inte med i IS racet så ja.... Och 200-400/4 är skarpare än 300+1,4x..som kan ses i det testet..bla..har hört det från annat folk åxå i grossistleden och det är ju inget alternativ med 300+2x för mig då. Nikon bästa deal enl mig är..200-400.
Man får 840mm/5,6 AFS VR eller 1020/6 VR ?AFS
Och jag är övertygad om att de extra 100mm kommer inte skapa mig en bild i världklass innan nikon gör vr på ett 500.
Vad tror ni?
Möjligheten att komponera 2 typer av bilder från samma utgångs punkt kommer iaf funka för mig. =)

Som jag hörde i veckan..man köper 500/4 AFS+2x och sätter på en D70 på den gluggen?
E inte det att slänga pengar i sjön så säg ??!!
 
Ja vill man ha 400mm utan konverter så ær zoomen helt klart ett bra val, i synnerhet i jæmførelse med 300 + 1,4. Jag blev positivt øveraskad øver zoomen dær minsann!

Jag tror inte att det ær så vældigt længe innan Nikon kommer med VR i 500 & 600mm. Nej i det det perspektivet så ær det ingen vitts å lægga pengahøgen på ett 500,a. DU har helt rætt Daniel!

Knepigt att det inte har gjort det ænnu..

200-400 ær ett synnerligen fint objektiv, Canon ligger i hælarna dær och kommer sækert med en 100/120-300 f/2,8 eller 200-400 f/4 relativt snart.


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja vill man ha 400mm utan konverter så ær zoomen helt klart ett bra val, i synnerhet i jæmførelse med 300 + 1,4. Jag blev positivt øveraskad øver zoomen dær minsann!

Jag tror inte att det ær så vældigt længe innan Nikon kommer med VR i 500 & 600mm. Nej i det det perspektivet så ær det ingen vitts å lægga pengahøgen på ett 500,a. DU har helt rætt Daniel!

Knepigt att det inte har gjort det ænnu..

200-400 ær ett synnerligen fint objektiv, Canon ligger i hælarna dær och kommer sækert med en 100/120-300 f/2,8 eller 200-400 f/4 relativt snart.


MVH Niclas,

Rätt och rätt men ja, du vet..en åsikt är det.
Det extra dumma med nikon är att de verkar hellre hålla på grejerna tills nån mässa och sånt där, för att göra megaöverraskning..

Inte ens Nikons egna tekniknördar vet när det kan komma en VR 500, ej heller mina grossistvänner.

Vart nära att gå på Canon för att få 500/4 med IS men när väl D2x kom var det inget snack längre. Huset är ju bäst =)

Sedan är ju priderna på nikon 500 löjliga. tror jag såg 94" senast och typ 65" för canon med bättre teknik i..menmen..
 
Ja priset på Nikons 500 ær under all kritik før høgt, jæmført med konkurrenten/rna.

Jag køpte mitt 500 IS nær det var næstan heeelt nytt på den svenska marknaden,, Inte långt ifrån Nikonpriset då;/ Men att Nikon ligger dær år ut och år in och utan VR ær uppseendevæckande.

Man kommer dock långt med en lins utan IS/VR.

Ær ju liksom en sak till som kan tjalla... Men så kan man ju tænka med AF också..

Mitt 500 IS fungerar perfekt men har ett par ggr på de år jag ægt det hoppat till lite orovæckande med IS,linsen.. En dag kanske IS,enheten måste bytas ut.



Jag skulle klara mig låångt utan båda AF och IS/VR;)... Men vill heller inte vara utan det..;)

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: 50 1,8

Bengus skrev:
Jag ställer upp med ett http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/568872.htm?set=lp
test när du vill - kostar bara 3.50:-:)

Som sagt, rackar inte ner på objektivet som sådant (det är ju ditt jag testat) men ifrågastätter den plastiga konstruktionen och tror inte det i min använding skulle hålla mer än ett par månader. Samma sak med kit-gluggarna. Billig plast som iof står emot några törnar men som sannolikt snabbt skulle dö i min värld...


Nej du har nog rätt. I ditt ägo skulle ett så fenomenalt objektiv inte bli utsliten pga kärleksfull användning, utan dö under ett fylleparty med nosen i betonggolv.
Och ve det för att det inte har en prydlig röd ring runt, så kommer det att möta sin frälsare genom att bli skjuten för att dess ägare inte var snabb nog för skjuta skjuta en kanin... :)

Jag motsatte mig bara ditt uttalande om ett objektiv som du fingrat lite på och redan på förhand dömt ut för att det inte var prestigefyllt nog... that´s it!

Vad du än tycker så kan nog få - om ens någon - dementera de facto att det objektivet är VÄLDIGT prisvärt.

BTW, dy dissa mitt objektiv, dy dissa hela min familj!
 
Arleklint skrev:
Jag har nyligen gjort stora investeringar i utrustning och uppgraderat i princip allt. Det jag saknar är ett riktigt ordentligt tele 5-600mm. Om det blir i år eller när vet jag inte. Men det är vad jag saknar.

Wow. Ett över 100 ggr zoom! Det skulle jag också vilja ha! Ett litet lätt och skarpt zoom med största bländare 1,4, eller så;)
 
Niclasfoto skrev:
Ja priset på Nikons 500 ær under all kritik før høgt, jæmført med konkurrenten/rna.

Jag køpte mitt 500 IS nær det var næstan heeelt nytt på den svenska marknaden,, Inte långt ifrån Nikonpriset då;/ Men att Nikon ligger dær år ut och år in och utan VR ær uppseendevæckande.

Man kommer dock långt med en lins utan IS/VR.

Ær ju liksom en sak till som kan tjalla... Men så kan man ju tænka med AF också..

Mitt 500 IS fungerar perfekt men har ett par ggr på de år jag ægt det hoppat till lite orovæckande med IS,linsen.. En dag kanske IS,enheten måste bytas ut.



Jag skulle klara mig låångt utan båda AF och IS/VR;)... Men vill heller inte vara utan det..;)

MVH Niclas,

Undrar om inte det där hoppa till är något som har med Panorering att göra ?
På nikons gluggar 70-200 gör den så när den inte hinner med..speciellt om man kör med action inställningen i fel läge.
Mitt sätt att fota har börjat kräva vr märker jag. af inte alltid men men..
 
Ja, det är möjligt.
Men eftersom det är så sällan det har hänt så tror jag omöjligt att det är ngt som är fel.

Jag har också utvecklat en teknik där jag nyttjar IS,en aktivt.

Men jag tror nog att vi som hat IS/VR också använder funktionen på olika sätt. Vissa har den alltid på andra använder den högst selektivt.

Jag tror att man generellt vid frekvent bruk utvecklar en känsla där det sitter i ryggmärgen när funktionen gör nytta för sina bilder och när den inte gör det.

MVH Niclas,
 
Det står iaf beskrivet i Nikons bruks till optiken som möjlig felkälla om man nu trodde det.. Tänk att det ska behövas en bruks till
optik idag =)

200-400 hoppar till väldigt vid start..någon här på sidan hade negativa erfarenheter av det.

Jag kommer nog använda VR mycket, går helst utan stativ i alla lägen. Friheten..
 
Enligt mina erfarenheter av Canons IS så hoppar IS,en endast till i starten När kameran är inställd så att IS,en aktiveras när avtryckaren trycks ned i ett læge dær kameran inte ær "aktiv".

Jag har IS,ens aktivitet på objektivets AF,stopknappar och om jag då har aktivierat huset genom ett halvt nedtryck av avtryckaren så hoppar inte IS,linsen till när jag aktiverar den.

Det samma gäller om man ställer IS,en att aktiveras vid knappen før exponeringslåset.

Inte alla som vet detta tror jag.

Själv så använder jag ofta enbensstativ. Det ger mig möjlighet att ha självförtroendet uppe när tiderna hamnar på runt 1/60 sek vid 700mm.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.