Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej vet inte om det e rätt disskusion men. ska köpa ett tele '(nikon) efter sommaren ska sommarjobba först. kan jag få några förslag. ska helst vara ett 500mm inte fast då. men kanske ett 400.
 
Jimsan skrev:
Högst upp på min önskelista står ett Canon EF 85/1,8 USM.
Nu gäller det bara att komma på en ursäkt för att köpa det också...

Japp, sitter i exakt samma båt. Efter 17 000 kr i inköp redan i år (EOS 20 och 24-105mmL) är den tilltänkta frugan rätt svårövertalad. Men hur som helst. 85/1.8. Ett bra stativ och en schyst blixt får det nog bli ändå...
:)
/L
 
Hälften kvar...

En Epson R800 och en Nikon SB800 var planerat för '06.

..dåså, då har jag tagit mig halvvägs i mina planer...synd bara att R800'an inte fick plats på samma ställe som min gamla Colorstylus 600..men det känns som om det trots allt är lätt att leva med... ;-)

Jag hade faktiskt en lätt skeptisk inställning till skrivaren då den fått så översvallande god kritik...men nu är jag lika såld som alla andra...

/ Magnus
 
Har bytt från 300D till 30D tidigare i år. Och nu nyligen sålt mina L-zoomar och istället beställt fasta objektiv i form av Canon 28/2.8, Canon 50/1.4 USM, Canon 85/1.8 USM samt Canon 200/2.8L II USM. Till detta en Canon 1,4x extender samt B+W filter (UV), Hoya Pol filter och även ett IR-filter till 28:an.

Så nu blir det nog att ligga lågt ett tag. Sugen på både en 135/2L och lite blixtutrustning för framtiden dock.
 
Joakim A skrev:
Vad har du för planer gällande investeringar i fotoprylar under året....?

Svårt att veta vilka fotoprylar som blir investeringar.... ;)

Tror att en mätsökar Zeiss Ikon i obruten förpackning ev. KAN bli en bra investering....

För övrig så verkar den av Nikon nytillverkade Nikon SP stiga i pris...

För övrigt är jag tveksam...

Man får nog bara räkna ett kameraköp som en utgift, tyvärr!! ;)

Just genom att allt tillverkas i så stora serier nuförtiden..... :(

Och att allt "åldras snabbare" = nya modeller..

B)
 
En 77mm adapterring till mitt Cokin P-hållare och kanske ett eller ett par filter. Nej Janne, prylar gör inga bilder men de kan hjälpa till att förverkliga dem när tillfället kommer, och dessutom ge det resultat man ser för sitt innre. Som t ex dubbelexponering med en D2X. Så kanske prylarna gör bilderna till slut ändå ;0))

mvh/Ove
 
Shoppinglista i år...

Så här ser min lista ut... (blev lite längre än jag tänkt i början av året)
Telekonverter - Sigma EX 1,4x, hur bra som helst!
Sigma 17-70 - inhandlad, funkar kanonbra!
En "budget" 70-300zoom - blev ett Sigma 70-300 APO eftersom Canon är såpass slöa med att fixa 70-300 med IS, Sigmat är ett helt klart prisvärt objektiv!
Kombinerad Dator/kameraväska - blev en Lowepro CompuTrekker Plus för att få plats med en kommande dator... STOR men bekväm att bära.
Dator - "bärbar", har en 17" Fujitsu-Siemens Amilo xi1546 på ingång i augusti (Dualcore T2500-processor, 2Gb minne, 2x80Gb hårddisk, ATI x1800 grafik med 256Mb minne, 1440x900 upplösning...)
Väska - funderar på en Lowepro Slingshot (100 el. 200), verkar bra och bekväm att kunna ha på sig på cykelturer runt i Södertälje med omnejd.
/Milan :)
 
I år blir det nog förljande

En D200 och ett porträttobjektiv, sen vill jag köpa ett nyt stativ men jag behöver en köpare på mitt gamla.

Jag säljer det för att det är på gränsen att det pallar att hålla min D70s och mitt 70-300.

Men det är ett bra stativ för mindra kameror. Så om någon är intresserad är det bara att höra av sig :.. ;)
 
Borde..

investera i en fotokurs men det blir väl nån glugg kan man tro. (En EFS 17-55 och en 10-22 och en Sigma 150 macro och en 100-400 IS och en trisslott.. )
 
Mitt Sigma 150-macro köptes i februari och idag kom min vinkelsökare - sedan är det nog tyvärr bra för i år... även om jag gärna skulle vilja ha ett Tamron 28-75... och ett vidvinkelobjektiv... och ett ryskt 1000 eller 500 mm spegelobjektiv... och ett nytt stativ... och... :eek:)))
 
LasseL skrev:
Japp, sitter i exakt samma båt. Efter 17 000 kr i inköp redan i år (EOS 20 och 24-105mmL) är den tilltänkta frugan rätt svårövertalad. Men hur som helst. 85/1.8. Ett bra stativ och en schyst blixt får det nog bli ändå...
:)
/L

Jaha, då har man köpt ett 50/1,4 en blixt och en sjyst kameraväska. Jobbet pröjsade... Vad skall man göra nu då? Köpa ett 70-200 mm IS? :)
 
Har i år investerat i...

Nikon D200
Nikon MB-D200(Batterigrepp)
Sigma EX 14/2.8
Lowepro Mini Trekker AW
Lacie 120 skärm

Ska investera i...

Ny dator
Normalzoom, Tamron 17-50/2.8 kanske
eventuellt telezoom, nikon 80-200/2.8




eller nåt. Om pengar finns.
 
Har redan köpt detta i år till D70:an:

- 80-200/2,8 ED
- 35/2,0 D (fick den "på köpet" med 80-200!)
- 85/1,8
- 2 st Kenko PRO300 konverters (1,4x och 2x)

...och av bara farten ropade jag in en Nikon FA för 1100 kr på Tradera. Har säkert 30-40 meter svartvit film kvar i kylen hemma. Den måste gå åt... :)

Jag måste lugna mig tills efter sommaren iaf...
 
Tänkte tidigare skaffa en D200 men kom på att det blir ett helt annat utfall med lite ny optik i stället.

Skall skaffa ett 70-200 VR + TC-17E II + Tokinas 12-24/4 före semestern.

Sen måste det nog bli en ny dator lite senare i år.
 
Jag velar hit och dit med vad som skall inköpas. Det som står högst på listan är nog:
Tokina 16-50/2,8
Tokina 50-135/2,8
Men dessa har ju inte kommit än, så jag har ingen aning om hur de presterar. Men om de presterar bra så blir det nog dessa två.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.