ANNONS
Annons

Vad säger upphovsrätten om musik i bildspel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Christian, det är möjligt att låten är inte komponerad av L. Armstrong, men den är kännd i samband med Armstrong. MIDI filen kan dessutom laddas ner helt fritt under namnet LuisArmstrong What a wonderful world
Just denna är en smula olik den som jag har på min sida, men den är ju samma låt. Min har jag laddat ner från en lika fri Midi sida, men det var så länge sedan att jag kan knappt hänvisa till den.
Vänliga hälsningar :)
/Fred

Förresten, undrar jag om jag tar fram mitt munspel och spelar in en poplåt och lägger upp det på webben, gör jag lagbrott? Eller bara gör mig löjlig? :)
Man kan vända på det: jag spelar munspel ute i parken, en top 10 låt, men någon spelar in det,vem äger då just den inspelningens rätt?
:D :D :D
/Fred

En intressant och rolig tråd. Vad jag förstått efter att ha talat med juriste roch folk från STIM vid andra tillfällen är att till exempel Taxichaufförer som spelar radio eller musik i bilen är skyldiga att betala till STIM. Om någon gör det är jag tveksam till och tror inte att någon kommer jaga dom juridiskt för det heller men enligt de regler och lagar som finns så ska de göra det!

Ett annat exempel som jag förfrågat om är de sånger som finns på läktaren vid sportevenemang.

Hade kontakt med en från STIM med anledning av de telefonsignaler som går att ladda ner. Dessa är man skyldig att betala STIM pengar för om man tillhandahåller. Oavsett om du tar betalt för dom eller ej, det går att jämföra med de MIDI snuttar som det talades om tidigare. De skall oxå betalas för till STIM

Men åter till läktaren, jag frågade de på STIM om man kunde hävda upphovsrätt till ramsor etc. som man skapar på läktaren, vilket de ansåg att man absolut kunde göra.
Även om man som så ofta gör baserar den på en tidigare upphosrättsskyddad melodi så kan jag registrera texten som min och därefter skicka ut inbetalningskort till supporterföreningar i Sverige som använder sig av min text. De trodde i och för sig inte att någon skulle betala för det och att en juridisk process skulle vara omöjlig men att det var ett klart fall på upphovsrättsbrott...

Sen vill jag passa på att dra en paralell till debatten om fildelning etc som pågår i en annan tråd där många är mot fildelning för missad inkomst, jag undrar om samma mäniskor är lika rabiata kring STIM pengarna och kommer kräva att varuhus stänger av musiken om de inte kan uppvisa ett kvito från STIM eller be taxichauffören stänga av radion och sin kompis sluta vissla på "Bron över floden Kwai" när de är ute då det faktiskt är ett brott mot upphovsrätten...?

Fred H skrev:
Att lägga in musik på en webbsida kan man göra på olika sett.
Ofta använder man MP3 eller WMA filer. Tydligen båda olagliga, speciellt om man läser den här tråden.
Det är enklare att lägga upp gratis MIDI filer. De är så små att ingen märker laddningstiden.
och ingen kan korsfästa dig för offentlig visning av dem. Man kan alltid hävda att man själv gjorde dem.
Är musiken på min hemsida olaglig (lyssna med IE, Firefox är inte så bra)?
Är det så, då tar jag bort den direkt.
/Fred

Formatet spelar ingen roll. Heller inte om du gjort själva MIDI filen själv. Det är fortfarande intrång i upphovsrättsskyddet.. Folk som spelar in Covers spelar ju låtarna själv, men på allt dom säljer måste dom betala till upphovsrättsmänen/kvinnorna.

Fred H skrev:
Förresten, undrar jag om jag tar fram mitt munspel och spelar in en poplåt och lägger upp det på webben, gör jag lagbrott? Eller bara gör mig löjlig? :)
Man kan vända på det: jag spelar munspel ute i parken, en top 10 låt, men någon spelar in det,vem äger då just den inspelningens rätt?
:D :D :D
/Fred

Koolt med munspelsolo :) så länge du kan lira *s*.

Du behöver söka tillstånd hos förlaget/upphovsmannen för att göra en nyinspelning av låten eftersom du avser framföra verket/låten offentligt.

Inspelningen ägs av den som spelat in den. Om sedan den person har ditt tillstånd att spela in dig är en annan fråga ;-)

Upphovsrätten till verket/låten är alltid komopsitörens.

Jag tror att det har gått för långt här på tråden.
Munspel kan jag inte spela (bara munhugg, nej inte det heller :) ) så kanske skall jag sjunga.
Brukar alla dansband söka tillstånd för att spela sina låtar? Gatumusikanter, m.fl?
Och, skulle jag spela/sjunga i parken då blir det inte heller solo. Man kan få fågelsång i bakgrunden och min fru skulle skratta ihjäl sig...:) :D.
/Fred

Visst har det gått för långt men tror att det inte kan skada med lite mer kunskap om upphovsrätt ;-)

Dansband eller andra liveband behöver inte tillstånd för att framföra andras låtar live.
Inte heller gatumusikanter.Däremot ska rapport skickas till STIM.

Vill dansbandet däremot spela in låtar av andra på CD behövs tillstånd från upphovsmannen.

Så sjung i parken så länge det är fritt och du inte stöder på en sursläpp som anmäler dig för förargelseväckande beténde *s*.

C

musik till bildspel

Har läst igenom hela tråden på jakt efter svar men känner ändå att jag måste fråga.
Jag har gjort ett bildspel med mina bilder, lagt dem på en CD och tänker skicka den som CV till potentiella arbetsgivare. Kan jag lägga musik till bildspelet utan någons tillstånd?

Det finns faktiskt ett ställe på nätet (http://www.musopen.com/) där det finns musik vars copyright har löpt ut. Självklart är det inte de senaste hitarna (knappt ens från de senaste 75 åren...), men om det går bra med klassisk musik kan du säkert hitta något där.

Är det någon som har haft kontakt med STIM för att få tillstånd för musik i samband med ett bildspel?

Jag håller på att göra ett bildspel som skall visas på ett forskarseminarium på universitetet och som är öppet för allmänheten (i realiteten är det samma 20-25 som kommer ;)) och därmed krävs tillstånd, musiken jag har tänk spela är vissa stycken ur Mozarts Requiem. Jag mailade STIM för en månad sedan men har inte fått något svar. Är det så att det krävs att man är betalande kund eller företagare för att de ska svara? Detta gör jag som privatperson/student.

Greven

Senast ändrad:
bilder + musik

Det finns ingen lag som förbjuder dej att spela dina köpta CD skivor samtidigt som ett bildspel rullar på om du gör det för privat bruk d.vs i hemmet eller firmafesten ,pensionärsföreningar etc.MEN åker du runt kommersiellt och visar bildspel med programmerad musik,då gäller STIM regler.

mange78 skrev:
Låter inte rimligt. Att 40 personer skulle vara någon slags gräns, i sådana fall skulle i princip varenda bröllop, 50-års fest eller liknande bryta mot lagen. Det står ju "vissa slutna kretsar" och refereras till företag.

Är också lekman i ämnet men jag tror STIM gör skillnad på anställda i ett företag och en privat sammankomst med vänner och bekanta.

/Johan

Den här tråden visar tydligt på att Sverige behöver en fair use-lagstiftning som finns i väldigt många andra länder. Fair use innebär i korthet att det är ok att använda andras verk så länge det görs i liten och okomersiell skala.

Ett exempel på detta är t.ex. medieprogrammet på gymnasiet, där det kan hända att eleverna får i uppgift att göra bildspel eller film med musik till. Är det vettigt att eleverna eller skolan ska betala pengar till STIM för att 40 sek av en låt spelas upp för klassen? Eller att skolkören inte får sjunga vissa låtar på skolavslutningar eftersom kompositören fortfarande lever eller inte har varit död i 70 år?

Jag hade inte brytt mig ett dugg om någon sextonåring laddade hem en av mina bilder för att illustrera ett naturkunskapsarbete.

En fair use-lagstiftning skulle jag varmt välkomna.

magnus_nelson skrev:
Ett exempel på detta är t.ex. medieprogrammet på gymnasiet, där det kan hända att eleverna får i uppgift att göra bildspel eller film med musik till. Är det vettigt att eleverna eller skolan ska betala pengar till STIM för att 40 sek av en låt spelas upp för klassen? Eller att skolkören inte får sjunga vissa låtar på skolavslutningar eftersom kompositören fortfarande lever eller inte har varit död i 70 år?
Sånt gör folk på vår skola.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar