En intressant och rolig tråd. Vad jag förstått efter att ha talat med juriste roch folk från STIM vid andra tillfällen är att till exempel Taxichaufförer som spelar radio eller musik i bilen är skyldiga att betala till STIM. Om någon gör det är jag tveksam till och tror inte att någon kommer jaga dom juridiskt för det heller men enligt de regler och lagar som finns så ska de göra det!
Ett annat exempel som jag förfrågat om är de sånger som finns på läktaren vid sportevenemang.
Hade kontakt med en från STIM med anledning av de telefonsignaler som går att ladda ner. Dessa är man skyldig att betala STIM pengar för om man tillhandahåller. Oavsett om du tar betalt för dom eller ej, det går att jämföra med de MIDI snuttar som det talades om tidigare. De skall oxå betalas för till STIM
Men åter till läktaren, jag frågade de på STIM om man kunde hävda upphovsrätt till ramsor etc. som man skapar på läktaren, vilket de ansåg att man absolut kunde göra.
Även om man som så ofta gör baserar den på en tidigare upphosrättsskyddad melodi så kan jag registrera texten som min och därefter skicka ut inbetalningskort till supporterföreningar i Sverige som använder sig av min text. De trodde i och för sig inte att någon skulle betala för det och att en juridisk process skulle vara omöjlig men att det var ett klart fall på upphovsrättsbrott...
Sen vill jag passa på att dra en paralell till debatten om fildelning etc som pågår i en annan tråd där många är mot fildelning för missad inkomst, jag undrar om samma mäniskor är lika rabiata kring STIM pengarna och kommer kräva att varuhus stänger av musiken om de inte kan uppvisa ett kvito från STIM eller be taxichauffören stänga av radion och sin kompis sluta vissla på "Bron över floden Kwai" när de är ute då det faktiskt är ett brott mot upphovsrätten...?