Annons

Vad mer behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Har tre bröllop bokade i sommar fast jag har aldrig fotat på bröllop. Så tänkte ta beställa lite men vill veta vad jag har missat och vad ni har för åsikter:

Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-70/2,8L USM + minne + UV-filter + microfiberduk 1
Dörr Batteri motsvarande LP-E6 till EOS 60D, EOS 5D Mark II och EOS 7D 2
Silicon Power CompactFlash 32GB 400X REA! (Ord.pris 999kr) 1
SanDisk CompactFlash 16GB eXtreme UDMA, 60MB/s (400x hastighet) Typ I Prissänkt! 2



Canon EF 85/1,8 USM ska beställas i en annan beställning.
Och jag har redan Canon EF 50/1.8 II men undrar om det är ens värd att köpa canons eller sigmas 50mm 1.4?

Reflexskärmar är något jag har aldrig jobbat med och undrar om verkligen det behövs? Ifall det behövs hur stora eller om ni kan rek vad som passar för båda bröllops och modellfotografering.

Det jag har hemma är:


Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EOS 40D
Canon EOS 600D
Tamron AF 17-50mm f2,8
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
 
Utrustning

Utrustning... jag har använt och kommer att använda en Pentax K5 och ett fast 35mm 2.0, för mig känns utrustningslistan som det minsta problemet:) En fyra eller femstegs stege eventuellt (Clas Olsson)... du kommer ovanför alla på kyrkbacken när brudparet kommer ut, och kan ta fina bilder.Reflexskärmar är bra, du kan studsa naturligt ljus. Jag har två, en oval 120 och en rund tillika. Vigselfoto är krävande, det innebär fokus under lång tid och gärna noggrann förberedelse gällande brudparets önskningar, ljusförhållanden, kyrkan och omgivningens utformning, utrymme, planering etc. Därtill kan det vara bra att hälsa på prästen innan vigseln, göra sig bekant för att undvika missförstånd när man smyger omkring i kyrkgången:) Blixt är inte särskilt välkommet under vigselakten, kör på högre ISO och kanske något steg nedbländat. Du har fin utrustning, jag tror du kan satsa på att lyssna till brudparens önskningar gällande visioner och bilder. Planera minimiöst inför vigseldagen... varför inte följa paren från tidig morgon, få bilderna ingen annan får se.
 
Blixtar

Jag tycker att du bör använda blixt på alla utebilderna. Ger det där lilla extra stunsen. I ditt fall, satsa på 580 direkt om du skall "konkurera" med solljuset. Kör själv alltid med blixt. Denna bilden är 2 x 580 genom ett paraply.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2432555.htm

Större diffusor
Ibland kan en helblå himmel med stark sol vara lite för mycket. Denna har varit bra att ha stundtals

http://kaffebrus.com/diffusor-helvit-transparent-998.html

(150 x 200)

Körschema
Gå igenom fotograferingen med brudparet. Sparar mycket tid med en grov planering med färdiga poser och de s.k. "Måste bilderna". Lättare att få tid över till spontanbilderna.

Plan B
Om det regnar.......

Egen mental förberedelse

Edit.
Jag är inte en vän av väldigt stora minneskort. Hellre 8 GB till 5D och fler. Skulle ett kort strula, då är det skönt med fler som du byter "ofta". Lite drygt 200 bilder i RAW på 8 GB.

Lycka Till!
 
Tack för tipsen, glömde skriva att jag har två blixtar en 580 II och 430 II, ska de va på stativ och vita paraply eller ska 580 va på kameran?

Pall verkar va trevlig ide och minneskort med 8gb =)
 
Minneskort

Jag håller med gällande minneskort, hellre fler 8GB än några 32 GB. Om ett kort hänger sig är förlusten helt enkelt mindre med ett mindre kort. När det gäller de viktiga bilderna, de som inte får gå förlorade skulle jag sätta i ett Sandisk 4 eller 8GB ex. Det finns utmärkta minneskort av andra märken, jag använder dem flitigt...men när jag vill vara säker kör jag Sandisk.
 
Bra tips, bra att ni säger till för det skulle jag aldrig ha tänkt på.
När det gäller reflexskärm, räcker det med en eller måste ha två? Vilket är också att fördra reflexskärm eller diffusor?
 
Reflexskärm

Jag har köpt reflexskärmar, oval och rund med 5 i ett.
Det innebär att varje skärm har guld, silver, vit, svart och transparent i paketet. Det är enkelt att skifta yta, bara ett blixtlås och skifta:)
 
Diffusor

Diffuso, syftar du på till blixten? Ärligt talat, jag har Gary Fongkopian (ljusbollen) och den traditionella fyrkantiga och använder ingen av dem.Anledningen är att diffusorn kastar ljus mot motivet och skapar det jag inte vill ha... slagskuggor. Jag slår blixten i taket med diffusorn som är inbyggd i blixten, samt den lilla vita flärpen som kastar ljus framåt. Det ger ett skuggfritt ljus. Eventuellt små skuggor under hakan etc är lätt att lätta upp i Photoshop. Slagskuggor är ok om de kommer från naturligt ljus i min lilla värld:)
 
Omnibouncer har jag redan till blixtarna men jag menar de som liknar reflexskärmen.

Och det här med reflexskärm, räcker inte det köpa en silver/vit?
 
Silver/vit

De olika färgerna ger olika ljus, guld ger ett varmt sken likt gyllene solljus ex.
Men visst, jag använder nästan bara vit... silver ger ett hårt effektivt ljus.
Den svarta "äter" upp ljus.
 
Ang. objektiv. Plåtade mitt första bröllop i somras och använde enbart 50 f/1,4 i kyrkan. Fungerade som en dröm, den snabbare autofokusen kan nog behövas. Dock använde jag det på en 40D så det blev motsv ca 80 mm. Kanske kan då en 85 f/1,8 vara ett alternativ till din 5D?
 
Diffusor/Omnibounce eller Paraply till blixtarna utomhus?

Jag kör oftast med blixtens inbyggda vidvinkelskiva. Paraply blir ett väldigt vindfång. Det behöver verkligen inte blåsa särskilt mycket.
 
Bröllopsfoto

Har tre bröllop bokade i sommar fast jag har aldrig fotat på bröllop. Så tänkte ta beställa lite men vill veta vad jag har missat och vad ni har för åsikter:

Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-70/2,8L USM + minne + UV-filter + microfiberduk 1
Dörr Batteri motsvarande LP-E6 till EOS 60D, EOS 5D Mark II och EOS 7D 2
Silicon Power CompactFlash 32GB 400X REA! (Ord.pris 999kr) 1
SanDisk CompactFlash 16GB eXtreme UDMA, 60MB/s (400x hastighet) Typ I Prissänkt! 2



Canon EF 85/1,8 USM ska beställas i en annan beställning.
Och jag har redan Canon EF 50/1.8 II men undrar om det är ens värd att köpa canons eller sigmas 50mm 1.4?

Reflexskärmar är något jag har aldrig jobbat med och undrar om verkligen det behövs? Ifall det behövs hur stora eller om ni kan rek vad som passar för båda bröllops och modellfotografering.

Det jag har hemma är:


Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EOS 40D
Canon EOS 600D
Tamron AF 17-50mm f2,8
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Jag har fotograferat drygt 20 bröllop och det bästa jag har gjort var att införskaffa mig en Canon 50 mm 1,4, det blev ett lyft för mina bilder. (tycker jag)

I övrigt använder jag Tamron 28-75, mest under själva vigselakten, Sigma 10-20 när paret kommer ut efter bröllopet på kyrktrappan samt vid ytterst få tillfällen Canon 70-200 vid porträtt fotografering eller väldigt stora kyrkor (invändigt) Jag har alltid två kamrer tillhands och alltid 50 mm 1,4 vid själva vigselakten.

Jag är helt emot blixt förutom när det är ytterst nödvändigt typ festen på kvällen när det blivit mörkt, jag anser att blixten gör bröllopsbilden oerhört tråkig men det är jag det.
Jag bearbetar mina bilder i lightroom

Lycka till med dina bröllop//Joachim

www.yesido.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.