ztenlund
Aktiv medlem
En renovering är väl ett perfekt tillfälle att Camera Obscura-anpassa köket? Motivet kanske kan bli enformigt dock...Svårt att fotografera med ett kök dock
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En renovering är väl ett perfekt tillfälle att Camera Obscura-anpassa köket? Motivet kanske kan bli enformigt dock...Svårt att fotografera med ett kök dock
Enkelt, - systemkameran har tappat mycket av sin marknad, de senaste årens lanseringar, oavsett märke, ger fortfarande utmärkta resultat, varför då byta till något nytt, om du inte ser någon skillnad?Märkligt att det är så få inlägg efter lanseringen. Tycker ofta det är en drös av inlägg då en ny kamera har lanserats men det är ganska tyst. Vad, om något, betyder detta?
Fast jag uppfattar att det är särskilt tyst om just denna.Enkelt, - systemkameran har tappat mycket av sin marknad, de senaste årens lanseringar, oavsett märke, ger fortfarande utmärkta resultat, varför då byta till något nytt, om du inte ser någon skillnad?
Kompakta kameror och mobilkameror har tagit över totalt marknaden,
systemkameran är nästan död, ja, bara nästan.
Prestanda-nissar jagar kanske fortfarande, men de blir färre för varje år ....
Ja, det är just det, som jag antydde tidigare, - Sony A7 I, grundmodellen, är fortfarande populär bland sina användare, levererar mycket bra bilder, tillverkas fortfarande, säljs nu till ett mycket lågt pris, - vem vill då lägga ca 20 000 spänn ytterligare, för att få en A7 IV?Fast jag uppfattar att det är särskilt tyst om just denna.
Tror snarare det handlar om att a7IV inte sticker ut så mycket. Huset har mognat och blivit ergonomiskt. Det har bra videospecifikationer som kan användas utan överhettning. Sensorn är ganska högupplöst med bra dynamiskt omfång. AF är kompetent. Däremot finns det vassare hus inom egna märket och konkurrenterna har vissa specifikationer som sticker ut så den går lite under radarn. R6 tex är ju riktigt kompetent som sportkamera med sina 20 bilder i sekunden. Samtidigt känns 20mp ganska begränsande och brandrisken är överhängande när de fina videolägena väl ska användas. R6 blandar även proffsspecifikationer med funktioner som signalerar instegshus. Jag upplever att Sony blivit lite Canon och Canon Sony i detta segmentet. Jag hade bytt ut min R till en R6 om den haft a7IV:s specifikationer. Nu kör jag istället vidare med R som verkligen blandar proffsspecifikationer med instegsliknande funktioner.
Vet inte. Blev väl ingen direkt spännande uppdatering kanske, inte så mycket att diskutera?
Det verkar vara en bra kamera i nivå med konkurrenterna men den borde ha kommit för ett år sedan och jag kan inte riktigt se vad som rättfärdigar prishöjningen om man jämför den med ZII och S5. Sticker inte ut på något sett, som tex R6 gjorde i den här prisklassen när den kom.
Vi får inte glömma att Canon fortfarande var starka med sina storsäljande DSLR-kameror tex EOS5DIV när första EOS R kom, objektiv urval i jättemängder finns också tillika många begagnade som är tacksamt när man kom med bra kameror tidigt. Alla vet ju Canon har världens största och samtidigt mycket trogen kundkrets, att Nikon kom med höga DR-modeller-D800/ faktiskt också första A7R ett år senare, betydde föga, EOS 5DIII sålde som smör som också tvåan gjorde tidigare. Sonys första A7R kom som en liten ensamt försök när Sony inte ekonomiskt kunde hävda sig med den annars fina A900/A850 stora rejäla modeller som var vad som gällde för tiden. Som gammal halvnörd med den skojiga hobbyn fotografering känns det sorgsamt att vår kära hobby tappar miljoner köpare, allt för bra och smidiga mobiltelefoner suddar bort den gamla storhets tiden. telefonerna filmar också ovanligt bra, körde en halvminut i ett litet kapell ( filmar väldigt lite )- och jäklar vad bra det blev.
Svårt att tro att tekniken hos Sony saknas vad gäller sensorn. Måste ju handla om att de snålat in för att få större marginaler, alternativ att de verkligen vill skydda de dyrare modellerna. Jag menar till och med de nu många år gamla 7R modellerna med högre upplösning klarar fler bps okomprimerat.Ja man kunde att gjort som Nikon och släppt en A7IIIs eller A7IIIa, lite uppdaterad och putsad för ett år sedan, väntat in lite nyare teknik för att minska Rolling Shutter. Det tysta läget med 4:an verkar i princip obrukbart vilket nog inte borde ha hänt med dom annars mycket duktiga teknikingenjörerna, där mesta berömmet tidigare legat. Ergonomin och hantering har dom annars tagit ett stort steg tycker jag med A7IV.